Skip to main content
Beantwoord

Heeft Odido alleen 5G NSA (Non Stand Alone)?

• July 11, 2026
  • 12 reacties
  • 134 Bekeken

Sixiepoo

Hoi,

Kort vraagje, heeft Odido met hun 5G netwerk alleen als 5G NSA(non stand alone) of ook wel 5G SA(stand alone)?

Reden voor de vraag is belangrijk of eigen 5G modem te gebruiken is met Odido in hun 5G netwerk zelfs als alle Band/Frequency ondersteund wordt.

Bijv de nieuwe Unifi 5G Backup is een RedCap type 5G antenne/modem en werkt alleen met 5G SA netwerk als goed is. En als jou provider alleen NSA draait dan gaat deze 5G modem geforceerd terug naar LTE of 4G.

fyi voor Consumenten :)

Beste antwoord door eric

In Nederland zijn nog geen landelijk dekkende 5G SA deployments. Je benoemde Redcap. Dat is voor IOT vraagstukken op bijvoorbeeld batterijen, niet voor een snelle backup verbinding. 

"5G RedCap (short for: Reduced Capability) is a 5G technology that was developed for IoT use cases that do not require the full performance of 5G. Until now, these use cases usually had to use 4G, LTE-M or NB-IoT."

12 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • July 11, 2026

In Nederland zijn nog geen landelijk dekkende 5G SA deployments. Je benoemde Redcap. Dat is voor IOT vraagstukken op bijvoorbeeld batterijen, niet voor een snelle backup verbinding. 

"5G RedCap (short for: Reduced Capability) is a 5G technology that was developed for IoT use cases that do not require the full performance of 5G. Until now, these use cases usually had to use 4G, LTE-M or NB-IoT."

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • July 11, 2026

Hallo ​@Sixiepoo 

Je kunt wel een eigen 5G modem gebruiken bij Klik&Klaar bijvoorbeeld, Odído heeft zelf ook aan dat dit kan.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 11, 2026

Ook klik en klaar zorgt niet voor Redcap SA...

koopmaro
  • is een King Poster
  • July 11, 2026

Maandje Klik-en-klaar proberen en het simkaartje in de Unifi 5G Backup zetten en kijken of het werkt?

Werkt het niet ben je 26 of 21 euro kwijt.

Werkt het wel? Dat koop ik er ook eentje 😎

Sixiepoo
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • July 11, 2026

Maandje Klik-en-klaar proberen en het simkaartje in de Unifi 5G Backup zetten en kijken of het werkt?

Werkt het niet ben je 26 of 21 euro kwijt.

Werkt het wel? Dat koop ik er ook eentje 😎

Op dit moment werkt unifi 5G Backup niet wel alleen onder 4G, omdat the unit een 5G RedCap is (alleen 5G SA) deze wordt dus geweigerd door Odido omdat zover dat ik weet het netwerk van Odido is grotendeels 5G NSA (ik heb ergens gelezen dat Odido heeft well klein deels 5G SA maar alleen voor zakelijk doel/klanten maar nog zeer beperkt.

Zal wel mooi zijn als Odido het nummer van overzetten naar 5G SA (ook als consument) maar kijk me sterk dat ze dit gaat  doen

Sixiepoo
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • July 11, 2026

Hallo ​@Sixiepoo 

Je kunt wel een eigen 5G modem gebruiken bij Klik&Klaar bijvoorbeeld, Odído heeft zelf ook aan dat dit kan.

Dat weet ik, maar netwerk van Odido zelf ondersteun RedCap niet dus niet alle 5G modem kan werken onder 5G verbinding

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 11, 2026

De uitrol van 5G Standalone (5G SA) in Nederland is in 2026 nog niet volledig afgerond. De situatie per netwerkoperator is als volgt:

Odido loopt voorop. Het bedrijf lanceerde in 2024 als eerste een landelijk 5G 3.5 ghz-netwerk. Dat betekent dat geschikte toestellen direct verbinding maken met een volledig 5G-spectrum met 100 MHz extra capaciteit. Hierdoor zijn functies zoals lagere latency, network slicing en prioriteit beschikbaar. 

KPN biedt wel een zeer uitgebreid 5G-netwerk, maar gebruikt voor consumenten grotendeels nog 5G Non-Standalone (NSA). KPN heeft de 5G-core en SA-technologie getest en gefaseerd ingevoerd voor specifieke toepassingen en zakelijke klanten, maar een brede SA-uitrol voor consumenten verloopt geleidelijk omdat er nog radio capaciteit ontbreekt op het grootste deel van de sites.

VodafoneZiggo (Vodafone) biedt eveneens een landelijk 5G-netwerk dat voornamelijk op NSA draait. Ook Vodafone werkt aan de migratie naar een standalone core, maar een volledige consumentenuitrol van SA is nog niet beschikbaar. Vodafone heeft de minste sites omgebouwd. 

Sixiepoo
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • July 11, 2026

De uitrol van 5G Standalone (5G SA) in Nederland is in 2026 nog niet volledig afgerond. De situatie per netwerkoperator is als volgt:

Odido loopt voorop. Het bedrijf lanceerde in 2024 als eerste een landelijk 5G 3.5 ghz-netwerk. Dat betekent dat geschikte toestellen direct verbinding maken met een volledig 5G-spectrum met 100 MHz extra capaciteit. Hierdoor zijn functies zoals lagere latency, network slicing en prioriteit beschikbaar. 

KPN biedt wel een zeer uitgebreid 5G-netwerk, maar gebruikt voor consumenten grotendeels nog 5G Non-Standalone (NSA). KPN heeft de 5G-core en SA-technologie getest en gefaseerd ingevoerd voor specifieke toepassingen en zakelijke klanten, maar een brede SA-uitrol voor consumenten verloopt geleidelijk omdat er nog radio capaciteit ontbreekt op het grootste deel van de sites.

VodafoneZiggo (Vodafone) biedt eveneens een landelijk 5G-netwerk dat voornamelijk op NSA draait. Ook Vodafone werkt aan de migratie naar een standalone core, maar een volledige consumentenuitrol van SA is nog niet beschikbaar. Vodafone heeft de minste sites omgebouwd. 

Yep wel jammer, dit betekent voor mij die Unifi 5G Backup gaat retour naar de shop :) Klik&Klaar is wel prima maar zonder Bridge Mode ondersteuning is voor mij deze niet handig. Gelukkig heb ik nog wel een Netgear MY Pro mobile router, werkt wel onder 5G NSA, maar niet 24/7 voor bedoeld 😂

koopmaro
  • is een King Poster
  • July 11, 2026

En de Unifi 5G Max heeft deze beperking niet?

OK, die is natuurlijk wel een smak duurder.

Ik wil zo’n 5G backup gebruiken als failover, mijn huidige verbinding valt vrijwel nooit uit.

Zag wel prepaid 5G simkaartjes maar zodra je aardig wat GB’s verbruikt loopt het aardig op.

Sixiepoo
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • July 11, 2026

En de Unifi 5G Max heeft deze beperking niet?

OK, die is natuurlijk wel een smak duurder.

Ik wil zo’n 5G backup gebruiken als failover, mijn huidige verbinding valt vrijwel nooit uit.

Zag wel prepaid 5G simkaartjes maar zodra je aardig wat GB’s verbruikt loopt het aardig op.

klopt, 5G Max heeft 5G NSA zowel SA protocol, dus deze is prima te gebruiken maar prijs reflecteren dat ook 😅

Ik gebruik mijn huidige Klik&Klaar als backup internet maar ik gebruik een Netgear m6 Pro mobile router ipv de geleverde modem van Odido, werkt prima en haalt de 300mbps snelheid maar apparaat is niet voor bedoeld en 24/7 te draaien. Heb dus een 5G Backup van Unifi gekocht maar kwam er achter deze is exclusive 5G SA (RedCap) werk dus momenteel niet met Odido. Unifi 5G Max zou gewoon moeten werken (volgens spec 5G NSA beschikbaar)

• is een King Poster
  • July 12, 2026

Ik heb toevallig gisteren de Unifi 5G backup in gebruik genomen icm met mijn UCG fiber. Valt inderdaad zoals verwacht terug naar 4G maar werkt prima als backup verbinding. Haal ongeveer 120/60Mbps met een latency van 35ms.

Sixiepoo
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • July 12, 2026

Ik heb toevallig gisteren de Unifi 5G backup in gebruik genomen icm met mijn UCG fiber. Valt inderdaad zoals verwacht terug naar 4G maar werkt prima als backup verbinding. Haal ongeveer 120/60Mbps met een latency van 35ms.

jawel het is bruikbaar als backup, maar dan mis je de snelheid waar jij voor betaal, als het bijf een klik&klaar is zou je 300mbps downlink kunnen krijgen. (maar goed, Unifi 5G Backup kan maar tot 220mbps)

en die 4G snelheid in mijn locatie helaas gaat maar max rond 50/50mbps