Skip to main content
Beantwoord

Grensgebied EU Dekking

• 28 januari 2025
  • 3 reacties
  • 55 Bekeken

Hallo laatste zomer ben ik vanuit turkije naar nederland gereden via roemenie. Tijdens deze route kom je op een gegeven moment langs de rivier de donau bij de stad "drobeta-turnu severin" Aan de overkant van deze rivier ligt servie en dit is geen eu land en een odido abonnement is daar niet geldig. Toen ik langs deze stad reed merkte ik op dat mijn internet uitviel en dat er mogelijk verbinding werd geprobeert te maken met een servische mast. Heb hier achteraf geen kosten van gehad, maar wat als dat wel zo was? Mijn telefoon bevindt zich in een EU land, maar ik zou dus mogelijk hoge kosten kunnen krijgen? Is er een mogelijkheid om een verbinding met een mast buiten de EU onmogelijk te maken?

Mvg

Beste antwoord door eric

Je selecteert niet handmatig 1 zendmast maar 1 EU netwerk. Zolang er dekking is van een zendmast van die provider heb jij een mobiele service. Is er op plekken langs de rivier geen dekking, dan schakel je dus niet automatisch over naar een ander netwerk. 

Bekijk origineel

3 reacties

• Moderator | Mobiel
  • 1 reactie
  • 28 januari 2025

Hi ​@FatihTheBeast, Welkom op onze Community. Wat bijzonder om te lezen dat je een reis hebt gemaakt van Nederland richting Turkije. Nu ben ik wel heel erg benieuwd of de reis een speciale reden had en/of je hier mooie momenten hebt mee mogen maken. 

Het klopt inderdaad dat je verbinding kan maken met een land als je op dit moment dichtbij de grensstreek zit. Hoe dichterbij je bij de mast bent, hoe sterker het signaal is. Hierdoor kan het voorkomen dat je verbinding maakt met een mast in een buurland. Ik zou je adviseren om het netwerk handmatig te selecteren. Dit kan je eenvoudig doen in de instellingen van je telefoon en we hebben hier een handige pagina voor. Zo weet je zeker dat je niet verbonden bent met het onjuiste netwerk en geen extra kosten zal maken. 

Trek vooral aan de bel als er nog vragen zijn, niets is te gek! 

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 28 januari 2025
diegovanodido schreef:

Hi ​@FatihTheBeast, Welkom op onze Community. Wat bijzonder om te lezen dat je een reis hebt gemaakt van Nederland richting Turkije. Nu ben ik wel heel erg benieuwd of de reis een speciale reden had en/of je hier mooie momenten hebt mee mogen maken. 

Het klopt inderdaad dat je verbinding kan maken met een land als je op dit moment dichtbij de grensstreek zit. Hoe dichterbij je bij de mast bent, hoe sterker het signaal is. Hierdoor kan het voorkomen dat je verbinding maakt met een mast in een buurland. Ik zou je adviseren om het netwerk handmatig te selecteren. Dit kan je eenvoudig doen in de instellingen van je telefoon en we hebben hier een handige pagina voor. Zo weet je zeker dat je niet verbonden bent met het onjuiste netwerk en geen extra kosten zal maken. 

Trek vooral aan de bel als er nog vragen zijn, niets is te gek! 

Bedankt voor je snelle antwoord, het bereik van een gemiddelde zendmast lijkt me niet heel groot. Als je doorreis maakt dan zou ik dus tijdens een overlapping de switch moeten maken naar een roemeense mast en dan wanneer ik weer uit de grensstreek ben het weer vanaf het juiste moment op automatisch zetten. Vooral het begin is lastig, ik zit namelijk te rijden dan kan je niet van mij verwachten dat ik elke 5 seconde ga kijken wanneer ik steeds de volgende switch zou moeten maken naar de volgende roemeense zendmast.

Tenzij je mij een kaart kunt met alle zendmasten in europa met het bijbehorende bereik erop.

Gewoon iets voor je klanten doen en het zo instellen voor klanten die dat willen ,dat de mogelijkheid om te verbinden met een niet-EU zendmast verdwijnt.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8734 reacties
  • Antwoord
  • 28 januari 2025

Je selecteert niet handmatig 1 zendmast maar 1 EU netwerk. Zolang er dekking is van een zendmast van die provider heb jij een mobiele service. Is er op plekken langs de rivier geen dekking, dan schakel je dus niet automatisch over naar een ander netwerk. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen