Hi, wat leuk dat je op vakantie bent in Frankrijk. Hopelijk is het weer daar beter dan hier! Uiteraard wil je ook in het buitenland goed bereikbaar zijn en daar ga ik je bij helpen. Bedankt daarom voor je uitgebreide uitleg van de situatie! Begrijp ik goed dat het je inmiddels wel gelukt is om verbinding te maken met F SFR? Dat is goed om te weten, want dan kan ik al een aantal oorzaken uitsluiten.
Ik zou graag om te beginnen de standaard checks bij je willen doen, om zeker te weten dat die allemaal gedaan zijn! Heb je jouw toestel al een keer opnieuw opgestart? Hierna kun je vaak meteen proberen te verbinden met het netwerk van Orange F of Bouygues. Werkt dit? Zo niet, is er dan misschien iemand anders in je reisgezelschap met wie je een kruistest kan doen? Dit houdt in dat je jouw simkaart in een andere telefoon plaatst om te zien of je dan hetzelfde probleem ervaart. In veel gevallen wil het ook helpen om een software-update uit te voeren.
Houd je mij op de hoogte? Als je nog aanvullende vragen hebt, dan weet je mij te vinden!
Beste Sam,
Bedankt voor je reactie. Zoals al in de probleemomschrijving aangegeven is mijn toestel al meerdere keren opnieuw opgestart. Ondertussen ook al de ‘instellingen mobiel netwerk resetten’ meerdere keren geprobeerd. Enige netwerk waar ik dan vervolgens handmatig mee kan verbinden blijft F SFR, maar dus alleen voor data. Orange F of Bouygyes (BYTEL) vind ik wel als ik handmatig zoek, maar als ik daarmee verbind lijkt hij even verbonden, maar geeft daarna een melding 'de verbinding is niet beschikbaar’. Om vervolgens terug te komen op F SFR moet ik alles weer even resetten door bijvoorbeeld vliegtuigmodus even aan en uit te zetten en dan weer via handmatig netwerk kiezen voor F SFR.
Ook al gemeld in de probleemomschrijving dat een kruistest helaas niet mogelijk is. Ik heb geen andere mobiele telefoon tot mijn beschikking en reis alleen.
Software update uiteraard ook meteen gisterenochtend gedaan. Mijn Pixel 8 heeft nu de laatste systeem update van 5 september 2024 en alle apps zijn ook bijgewerkt.
Goedemorgen @Huneker, bedankt voor de aanvullende informatie! In dat geval zou ik nog één laatste check met je kunnen doen. Heb jij de mogelijkheid om in jouw toestel om 4G/5G uit te schakelen en de verbinding alleen via 2G/3G te laten verlopen? Dit kan je meestal vinden in de netwerkinstellingen. In dat geval zou ik je willen om alleen 2G/3G toe te staan om hierna te verbinden met een ander netwerk. Als dit lukt, dan kun je daarna 4G/5G weer inschakelen. Als dit niet lukt, dan verneem ik het ook graag. Als je geen alternatief toestel hebt om een kruistest mee uit te voeren, dan kan ik geen andere checks meer doen. Ik zal in dat geval een case voor je door moeten zetten naar onze technische specialisten, zodat zij op basis van de doorgegeven informatie de problemen voor je kunnen onderzoeken. Houd je mij weer op de hoogte?
Goedemorgen Sam,
Zonet even getest. Wanneer ik het voorkeursnetwerk op 3G zet (lager gaat niet, maar verder staat de optie ‘2G toestaan’ wel aan) dan krijg ik vervolgens wel een handmatige verbinding met Bouygyes (BYTEL). Ik heb dan weer een werkende data verbinding, maar nog steeds geen bellen of sms. Wanneer ik dan, terwijl ik nog verbonden met met BYTEL, het voorkeursnetwerk weer verander naar 5G valt de verbinding weer weg en komt de waarschuwing dat het netwerk niet beschikbaar is. Orange F krijg ik ook met het voorkeursnetwerk op 3G nog steeds geen werkende verbinding mee. Lijkt even verbonden en valt daarna meteen weg. Nu weer voorkeursnetwerk op 5G staan en een werkende data verbinding met SFR. Nog steeds geen bellen of sms, maar de data verbinding is zeer stabiel en ook goed genoeg voor Whatsapp telefoonoproepen en streamen van audio/video.
Inderdaad graag de case doorzetten naar de technische specialisten. Indien er geen andere mogelijkheid is om verder te testen en ook hun niet verder komen zal ik misschien toch even een telefoonwinkel hier moeten opzoeken en kijken of ik daar een andere telefoon kan proberen met mijn simkaart, maar dan zal ik wel even op zoek moeten naar een Engelstalige medewerker aangezien mijn Frans beperkt is tot de simpelere gesprekken bij de kassa en in restaurantjes
Vreemd blijft dat alles in Belgie en Luxemburg probleemloos werkte en enkele momenten later in Frankrijk niet meer.
Hi Sebastien, opnieuw bedankt voor de aanvullende informatie! In dit geval lijkt het mij inderdaad handig dat ik een case voor je doorzet naar onze technische specialisten. Uiteraard hoop ik dat zij snel met de juiste oplossing zullen komen, zodat jij je '’problèmes avec ton téléphone'’ niet in het Frans hoeft uit te leggen! Binnen 3 dagen zul je van ze horen. Alle relevante informatie die we in dit topic besproken hebben zal ik toevoegen aan de case, zodat mijn collega's genoeg handvatten hebben om je verder te helpen. Is er misschien een alternatief 06-nummer waarop je bereikbaar bent? Je kunt deze aan mij doorgeven in een privébericht, zodat onze specialisten je kunnen bereiken als dit nodig is. Mocht je in de tussentijd nog vragen of opmerkingen hebben, laat het mij dan gerust weten!
Aangezien ik al een week telefonisch onbereikbaar was en ook mijn voicemail niet kon benaderen een Franse telefoonwinkel binnengestapt. Daar tot de conclusie gekomen dat wanneer ik mijn simkaart in andere telefoon gebruik er geen problemen zijn. In de andere telefoon wordt het netwerk (in dit geval Orange F) meteen gevonden en wordt er een stabiele verbinding gemaakt voor zowel data als telefonie (inkomend en uitgaand). Het probleem lijkt dus in de Google Pixel 8 van mij te liggen, al dan niet in combinatie met mijn specifieke sim. Ik heb geen mogelijkheid gehad om een andere simkaart in mijn telefoon te proberen. Blijft natuurlijk wel vreemd dat met de sim in mijn Pixel 8 in wel dataverbinding krijgt, maar niet kan bellen. Verder nog geen reactie van de technische specialisten van het forum of van de Odidio klantenservice die ik via iemand thuis in Nederland ook te hulp heb gevraagd. Zal nu ook bij Google kijken of die een verklaring kunnen geven. Mocht er nieuwe info zijn, dan laat ik dat hier uiteraard weten.
hoi @Huneker ,
wat bijzonder dat alleen deze Pixel deze issues heeft. Waar heb je dit toestel vandaan?
Beste @eric ,
Telefoon komt gewoon uit Nederland, via Bol. Gekocht afgelopen maart. Hier wel nog iemand gevonden met zelfde soort probleem met een Pixel 8 in Frankrijk, maar met wat minder geduld en technische kennis:
Dus toch misschien niet alleen mijn Pixel.
Als een toestel via Bol.com is geleverd is de vraag, zit daar een EU software release op. Bol werkt ook vaak met 3e partij leveranciers die via BOL.com verkopen. Als zij een “partijtje” uit Asia hebben gekocht dan zit daar niet de juiste software versie op. Voor standaard 4G gebruik geen probleem, maar als deze toestellen de Odido IMSI (identiteit) niet herkennen dan kun je niet via 4G bellen of bellen via wifi gebruiken.
Check eens in NL: Data verbruik met 4G indicator (geen wifi aan). Dan bel je naar b.v. voicemail 1233. Blijft dan die 4G indicator staan, of schakelt het toestel terug naar 3G?
@eric , snap wat je bedoeld. Nu checken in NL is wat lastig, zit in zuid Frankrijk. Gelukkig is via de Google Store website dit ook te checken aan de hand van het serienummer/imei. Dit heb ik zojuist gedaan en mijn Pixel 8 heeft als ‘intended region’ gewoon alle landen van de EU, dus ook Frankrijk.
Verder weet ik wel zeker dat ik het begin in Nederland 'bellen via wifi’ heb gebruikt, maar heb uitgeschakeld omdat ik toen soms wat problemen had met gesprekskwaliteit. Verder vind ik bij de instellingen in mijn telefoon nog het kopje ‘Versie van de providerinstellingen’. Hier staat tmobile_nl-56000000008.10 2024-03-06. Weet niet of je hier nog wat aan hebt.
Hi @Huneker, fijn dat je terecht kon bij een telefoonwinkel in Frankrijk en dat je hier een kruistest uit kon voeren. Er is geconcludeerd dat de problemen niet spelen in de simkaart, maar in het toestel. Je kunt kijken of het je lukt om je toestel juist in te stellen met behulp van onze Toestelhulp voor de Google Pixel 8. Mocht je er niet uitkomen met onze toestelhulp, dan zou je kunnen proberen om contact op te nemen met Google over de situatie. Hoe je dit precies doet vind je hier. Houd je ons via de Odido Community op de hoogte? Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden!
Beste @Sam van Odido , ondertussen ook bezig via de Google community na de kruistest. Link naar dat forum is:
https://support.google.com/pixelphone/thread/296939188?hl=en&sjid=10189978063857757183-EU
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van een eventuele oplossing.
Beste @Sam van Odido, via het Google forum zijn we tot de conclusie gekomen dat de IMS registratie in mijn Pixel 8 in combinatie met de simkaart niet goed verloopt. Verder is er uit de technische informatie van de telefoon geen probleem waarneembaar. Nu ben ik zelf vrij technisch aangelegd, maar heb totaal geen verstand van hoe de IMS registratie tot stand komt. Kan dit probleem toch nog bij Odido liggen?
Het beste om te bepalen of het in het toestel of het netwerk zit is een kruiswissel. Dus stop de simkaart in een ander 4G toestel.
Beste @eric, de kruistest is dus al gedaan. In een goedkope 4G telefoon met mijn simkaart heb ik geen problemen, maar met dezelfde simkaart in mijn Pixel 8 werkt het niet. In zowel Nederland, België als Luxemburg werkte deze combinatie prima, waarbij het verschil in tijd dus verwaarloosbaar is aangezien ik op korte stops na gewoon doorgereden ben. Het is dus echt de combinatie van mijn PIxel 8, de simkaart en de Franse netwerken. Wordt er hier in Frankrijk een ander ‘protocol’ gebruikt? Wordt mijn specifieke telefoon om een of andere reden niet toegelaten door het Franse netwerk? Zoals gezegd weet ik zelf niets achter de techniek van IMS registratie, maar neem aan dat dit in NL, BE en LU ook noodzakelijk is om telefonieverbinding te krijgen.
Een andere simkaart in mijn Pixel 8 heb ik helaas niet kunnen proberen, daar zou ik dan een Prepaid sim hier ter plaatse voor moeten aanschaffen maar dat levert weer extra kosten op.