Skip to main content

Geen gehoor met bellen vanaf Odido

• July 18, 2025
  • 28 reacties
  • 699 Bekeken

Beste Odido,

Wij hebben nu een tijdje dat klanten van Odido niet goed kunnen bellen met VOIP telefoon centrales van andere providers. Dit is voor alle klanten die wij helpen met VOIP telefonie en voornamelijk geen auto attendent (bandje) hebben. Het probleem: 

Inkomende gespreken vanaf Odido zijn niet te verstaan of kan niet naar worden gereageerd, audio is maar op 1 weg mogelijk en moet opgehangen worden.

Een heel naar probleem. We zijn er inmiddels achter dat het alleen om klanten vanaf Odido gaat en omdat het moeilijk blijkt om contact met jullie te krijgen hierover wilde we via deze weg vragen of dit bij jullie bekend is en of er oplossingen zijn waar aan gewerkt wordt.

January 29, 2026

Hi allemaal! Excuses voor de verlate reactie, we zijn jullie niet vergeten. Ik heb inmiddels begrepen dat elke klant apart behandeld zal worden naar aanleiding van een melding. Willen jullie de klanten die hiervan last hebben laten bellen met onze Klantenservice via 0800-0092? Op onze website vind je de openingstijden terug. De Klantenservice zorgt ervoor dat er melding richting de technische dienst gaat en zij lossen dit dan weer op! Veel succes en laat het gerust weten wanneer het is opgelost! 😀

28 reacties

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemorgen Inento, van harte welkom op de community. Begrijp ik het goed dat jullie een zakelijke klant zijn? Ik moet je dan vragen contact op te nemen met mijn collega’s van de zakelijke klantenservice. Zij zullen dit doorzetten naar de juiste afdeling om dit te laten onderzoeken en op te lossen. Je kan mijn collega’s bereiken op 0800-7112 of via 1 van deze kanalen. Ze staan vandaag tot 23:00 uur voor je klaar! 😊

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 21, 2025

Hallo Marciano,

Bedankt voor je bericht.
Wij zijn zelf geen klant, dat is een beetje wat het lastig maakt. Het is wel een probleem waar wij van zien dat het veel voorkomt bij jullie en zoeken een oplossing voor de klanten waar wij de problemen zien.
Kunnen we daarvoor ook de zakelijke helpdesk van Odido voor bellen?
Het zou fijn zijn om te zien dat dit op de radar staat bij jullie.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 22, 2025

Dat gaat niet werken zo. Interoperabiliteit wordt bij interconnects tussen providers geregeld. Bij welke partij zijn jullie aangesloten voor de nummers en de telefoniedienst? Klinkt als early media problematiek.  Heb je al traces gemaakt van de foute SIP call en bij die provider een ticket geopend? Dit moet je echt doen als je een klantrelatie hebt, het is anders niet te registreren. Een helpdesk,  zakelijk of consumenten zijn voor dit soort technische problemen alleen een doorgeefluik. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 25, 2025

Jazeker, het probleem is bekend bij KPN het is inmiddels bekend dat het alleen met Odido klanten is en via packetcaptures zijn er geen onduidelijkheden te zien. De actie vanuit KPN is dat de klanten van Odido contact op moeten nemen met Odido maar niemand bij jullie is op de hoogte van zo ver wij weten. Wij willen ook alleen weten of dit probleem bij jullie op de radar staat en wat jullie bevindingen zijn omdat het zo lang aanhoud, er is alleen geen ingang hiervoor.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 25, 2025

Als het alleen naar bepaalde voip centrales op het KPN netwerk is en alleen vanaf Odido dan is de kans groot dat het toch iets is tussen Odido en KPN. Bijvoorbeeld KPN hanteert geen certificering proces voor die Voip centrales waardoor eventuele interworking issues ontstaan op codecs of early media.

Laat eens een Odido klant bij de klantenservice zo'n verstoring melden naar zo'n nummer. Dan kan dat gelogd worden en kunnen ze eens vanaf de Odido kant kijken. Daar zal deze klant dan een dag/tijd/A-nummer/B-nummer voor moeten melden.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 25, 2025

Dat klopt, met KPN is al samen gekeken naar dit probleem en op de interconnect met Odidio is er vanuit hun gewoon audio. We melden ook aan de Odido klanten om dit te doen maar je snapt denk ik wel dat dit weinig gebeurd. Dat het een moeilijker probleem is snappen wij ook natuurlijk, we wilden gewoon eens in de lucht komen om te kijken of het speelt bij jullie.
Bedankt zo ver, we gaan ons best doen.

• heeft eerste post geplaatst
  • July 29, 2025

Wij hebben al een tijdje het zelfde probleem met gsm nr's bellen van Odido naar VioP KPN. En laten wij nou net beide, zakelijk, gebruiken. Ik vindt het vreemd dat wij moeten zoeken naar dit probleem en dan doorgeven, het is al langer bekend bi jullie. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 11, 2025

@Pyx bedankt voor je reactie, fijn om te weten dat er meer mensen zo aan het zoeken zijn. Het is inderdaad vreemd en een vervelend probleem. Mochten wij zelf een update hebben dan laten we dit ook hier weten. Vooralsnog speelt het probleem nog steeds en is er weinig progressie. 

• is een Top Poster
  • August 12, 2025

Goedemiddag ​@Inento@Pyx en ​​​​@eric  , ik val ook even binnen op deze post. (speciaal een Odido account hiervoor aangemaakt :) 

Helaas ervaren wij met KPN Één dezelfde problemen als onze klanten sinds oktober 2024. Zij ondervinden dezelfde storingen waarbij er geen spraakverbinding tot stand komt, of waarbij de verbinding wegvalt bij het aannemen of doorverbinden van gesprekken.

KPN (RoutIT) geeft zelf aan hier niets mee te kunnen maar de frustratie loopt echt heel hoog op. zowel bij ons als KPN service provider en onze klanten.

Uit de SIP-traces met Oneway audio zie wel gewoon dat er netjes PCMA word onderhandeld. maar de RTP komt gewoon niet door.

Wat wél helpt, is het vooraf afspelen van een bandje via een IVR of wachtrijmelding. Dit blijkt de one-way audio-problemen te verminderen.

Ook KPN adviseert onze klanten om hun klanten contact op te laten nemen met Odido. Dit is echter geen werkbare oplossing, aangezien het onrealistisch is om eindgebruikers te vragen dit zelf bij Odido te melden.

Het gaat hierbij dus om meerdere issues, waarvan Oneway audio wel de grootste is.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 19, 2025

Hoi ​@Lactar 

Fijn dat je de moeite neemt. Wij hebben ook hiervoor speciaal een account aangemaakt, wat je vertelt is duidelijk en precies de rede waarom we deze vragen aan Odido hebben, er lijkt weinig aan gedaan te worden maar dat kunnen we mis hebben natuurlijk.

Inmiddels begreep ik dat de Carrier tussen Odido en KPN al betrokken is geweest en heeft geconstateerd dat het vanaf KPN gewoon goed gaat. We zijn echter niet nauw betrokken en moeten het doen met wat ons verteld word.

Hopelijk via deze weg komt er meer aandacht want inderdaad klanten zelf laten bellen voor dit probleem lijkt me geen oplossing.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemiddag allemaal, bedankt voor de meldingen. Ik heb het zojuist nagevraagd en doorgegeven bij mijn collega. Zodra ik meer duidelijkheid heb, kom ik bij jullie terug! 

• is een Top Poster
  • August 28, 2025

Goedemiddag allemaal, bedankt voor de meldingen. Ik heb het zojuist nagevraagd en doorgegeven bij mijn collega. Zodra ik meer duidelijkheid heb, kom ik bij jullie terug! 

Hoi Marciano, heb je toevallig al iets vernomen van je collega's? vanuit KPN word er sinds vorige week aangegeven (zonder enige context) dat Odido een deel van de problemen in Q4 oplossen. eerder stond hier al maanden lang Q2/Q3 voor.

Issue en oorzaak zou dan hoe dan ook bekend moeten zijn bij de engineers van Odido lijkt mij tenzij KPN dit uit de duim zuigt.

2e lijn van KPN geeft ook aan geen input te krijgen en daarom ook niet kunnen zeggen waarom dit naar Q4 ineens is verplaatst.

Inmiddels ontvangen we nogsteeds enorm veel klachten en weten we niet zo goed meer wat we nog tegen de klant kunnen vertellen.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Lactar, ik heb direct in de case gekeken en ik zie nog geen updates. Ik heb mijn collega ook direct een berichtje gestuurd, wellicht heeft hij iets meer zicht op de status. Zodra ik een reactie heb, laat ik het je weten!

• September 16, 2025

Hoi ​@Lactar, ik heb direct in de case gekeken en ik zie nog geen updates. Ik heb mijn collega ook direct een berichtje gestuurd, wellicht heeft hij iets meer zicht op de status. Zodra ik een reactie heb, laat ik het je weten!

Goedemiddag,

Is over deze case al iets meer bekend? WIj lopen eigenlijk ook al een langere tijd tegen ditzelfde issue aan.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemiddag ​@Skanderbeg, ik zie dat we vragen uit hebben staan bij KPN en dat dit de laatste update was. Ik heb mijn collega’s direct gemaild om te vragen of er al meer bekend is. Zodra ik een reactie heb, kom ik er hier op terug.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 6, 2025

Hallo Marciano, fijn dat jullie er mee bezig zijn. Onze klanten hebben er nog dagelijks last van. Hebben jullie enig idee wanneer er tot een oplossing gekomen kan worden?

• is een Top Poster
  • October 21, 2025

Goedemiddag ​@Skanderbeg, ik zie dat we vragen uit hebben staan bij KPN en dat dit de laatste update was. Ik heb mijn collega’s direct gemaild om te vragen of er al meer bekend is. Zodra ik een reactie heb, kom ik er hier op terug.

Ook wij ervaren nog steeds veel klachten, KPN laat ook niets meer horen over de progressie van de interopablity,.

Bandje / audio forceren werkt goed als work-around maar neemt niet alle klachten weg. de workaround kunnen we niet altijd bij elke klant toepassen… vandaar de ongeduldigheid.

horen graag! :)

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Intento (en ​@Lactar), sorry voor de late reactie. Ik denk dat je reactie in mijn afwezigheid over het hoofd is gezien door mijn collega's. Ik zie dat het incident dat ik had aangemaakt inmiddels is afgesloten. Er waren inderdaad (tijdelijke) oplossingen en workarounds toegepast wat erg technisch klonk. Dus ik heb de vraag uitstaan en ik kom morgen met meer duidelijkheid bij jullie terug!

• October 29, 2025

Hoi Marciano,

Wij ervaren nog steeds veel problematiek met Odido (met name het verbreken van de verbinding bij aanname) de uitblijvende communicatie van zowel KPN als Odido zorgt bij onze klanten voor veel frustratie.

Heb jij toevallig al wat meer kunnen vernemen? 

Pharwin van Odido
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Skanderbeg we snappen het sentiment heel goed en we zijn het ermee eens dat het gewoon goed zou moeten werken. Ik heb dit meteen voor je nagevraagd en het lijkt wegens technische redenen complexer dan gedacht, waardoor het langer duurt dan verwacht. Ze doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen. We hebben direct contact met een collega vanuit het IT-team en we zitten er bovenop. Zodra we meer weten, dan laten we het uiteraard meteen weten in dit topic. Excuses voor het ongemak! 

• is een Top Poster
  • November 18, 2025

Hoi ​@Skanderbeg we snappen het sentiment heel goed en we zijn het ermee eens dat het gewoon goed zou moeten werken. Ik heb dit meteen voor je nagevraagd en het lijkt wegens technische redenen complexer dan gedacht, waardoor het langer duurt dan verwacht. Ze doen er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen. We hebben direct contact met een collega vanuit het IT-team en we zitten er bovenop. Zodra we meer weten, dan laten we het uiteraard meteen weten in dit topic. Excuses voor het ongemak! 

Hoi ​@Pharwin van Odido en ​@Marciano van Odido ,

Is er inmiddels een update beschikbaar, of in ieder geval enige duidelijkheid?

Een deel van de interoperabiliteitsproblemen zou in Q2/Q3 worden opgelost, maar dat is verschoven naar Q4. Nu is dit opnieuw uitgesteld tot nader order.

Onze klanten zijn waren al woedend maar zijn dat nu weer, het speelt inmiddels langer dan een jaar.

omdat voor onze klanten hun klanten met een Odido-abonnement niet bereikbaar zijn. er zijn al een aantal hierdoor weggegaan en een aantal dreigt er nog mee. super zonde.

Wij krijgen hierover nergens echt contact. Zowel KPN als Odido delen geen inhoudelijke informatie, alle vragen worden weggewuift. Ook vanuit onze concurrenten begrijp ik dat er ook geen begrip meer is vanuit MSP-partners en hun/onze klanten, en er lijkt geen mogelijkheid tot escalatie omdat het probleem te complex is.

Daarnaast is momenteel het probleem met wegvallende oproepen zelfs ernstiger dan enkelzijdige spraak. Enkelzijdige spraak is nog deels te mitigeren met een workaround, maar veel Odido-geïnitieerde oproepen vallen na 2 tot 4 seconden weg. In de traces zien we steeds een BYE of een 487 Request Cancel vanaf het Odido-nummer. hier is tot zo ver bekend geen work-around voor.

Ik hoop dat jullie iets kunnen delen. al is het even iets technisch inhoudelijker zodat we begrip kunnen creëren.

Bvd!

• is een Top Poster
  • November 21, 2025

Zojuist vernomen van KPN dat de Enkelzijdige spraak issues deels zijn opgelost bij Odido.
Echter, het verbreken van het gesprek gebeurt nog steeds, & enkelzijdig spraak na doorverbinden loopt nog. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • November 24, 2025

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Erg bijzonder dat dit zo lang moet duren. Hopelijk snel een permanent oplossing voor elk smaakje van de issues 🙂

Anouk van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Mobiel
  • January 29, 2026

Hi allemaal! Excuses voor de verlate reactie, we zijn jullie niet vergeten. Ik heb inmiddels begrepen dat elke klant apart behandeld zal worden naar aanleiding van een melding. Willen jullie de klanten die hiervan last hebben laten bellen met onze Klantenservice via 0800-0092? Op onze website vind je de openingstijden terug. De Klantenservice zorgt ervoor dat er melding richting de technische dienst gaat en zij lossen dit dan weer op! Veel succes en laat het gerust weten wanneer het is opgelost! 😀

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 2, 2026

Hallo Anouk,

Jammer dat we toch de klanten die dit hebben moeten vertellen dat ze zelf contact moeten gaan op nemen. Dit is juist wat er zo klantonvriendelijk aan is.
Kun je ons vertellen wat de rede is dat dit per klant behandeld moet worden en wij de klanten zelf moeten laten bellen (waarbij ze overigens geen idee hebben wat ze moeten zeggen).

Alvast bedankt!