Beantwoord

Geen 4G/5G symbool of Odido netwerk te zien na activatie eSIM

  • 8 April 2024
  • 24 reacties
  • 251 Bekeken

Reputatie 1

Hi, ik heb gisteren via de klantenservice een eSIM besteld, gedownload en geactiveerd. Alles doet het gewoon. Bellen, sms, internet etc. Alleen waar ik normaal het Odido netwerk zie staan, staat er nu “Geen simkaart”. Ook zie ik geen 4G/5G symbool meer. Hoort dit zo? En hebben anderen dit ook?

Nu snap ik in principe de melding “ Geen simkaart” omdat er geen fysieke simkaart meer in zit. Maar het is wel fijn om het Odido netwerk en het 4G/5G symbool te zien zodat ik weet of ik bereik heb of niet. Overigens zie ik ook geen streepjes voor mobiel en/of data bereik. Ik heb een iPhone 15 met dus alleen een eSIM. 

icon

Beste antwoord door Rtheys 9 April 2024, 11:13

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rtheys 

Volgens mij hoor je gewoon Odido te zien in plaats van geen simkaart. Kan je een kijken bij sim beheer of daar alles goed staat dus belem, smsen en internetten via de eSIM. Staat verder mobiele data en roaming ook aan? Verder kan je je telefoon misschien eens herstarten.

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie. Volgens mij staat alles goed. Bij simbeheer op mijn iPhone zijn niet heel veel opties. Roaming heb ik net aan gedaan en telefoon heb ik herstart maar nog steeds geen 4G symbool, Odido netwerk of balkjes van bereikbaarheid.

 

Reputatie 1

Heb net dit antwoord gekregen van de klantenservice via de chat:

“Ik voor de zekerheid een collega gevraagd, en die wist mij te vertellen dat het de symbolen weergeeft van de fysieke simkaart die zit er niet in dus zie je niets. Verder gaf hij ook nog de tip dat je het misschien kan navragen bij Apple support misschien dat zij hier meer van af weten.”

Dus eigenlijk iedereen met een iPhone en alleen een eSIM krijgt geen netwerk meer te zien, geen 4G/5G symbolen of balkjes van bereik. Vreemd. 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Rtheys 

Kan je eens kijken of je iPhone is voorzien van de nieuwste update?

Reputatie 1

Yes nieuwste update. Heb nu ook contact met Apple support. Ondanks een eSIM zou volgens hun alles zichtbaar moeten zijn. Dus totaal verschillende antwoorden.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Rtheys, van harte welkom op de Community! Fijn dat de eSIM in ieder geval werkt, maar je moet natuurlijk gewoon het netwerk en alle gegevens in beeld zien. Het lijkt erop dat je toestel inderdaad de fysieke simkaarthouder laat zien. Wat zie je precies staan onder Instellingen > Mobiel netwerk > Standaard telefoonlijn en Simkaarten? Wellicht dat hier iets niet goed staat wat je kan wijzigen of opnieuw selecteren. 

 

 

Reputatie 1

@Marciano van Odido 

Bedankt voor je reactie! Zie foto’s hieronder. Staat er iets niet goed ingesteld?

 

Reputatie 7
Badge +9

Goedemorgen Rtheys, bedankt voor je screenshots! Voor zover ik zie lijkt alles goed te staan. Wellicht dat je onder 'Label Mobiel abonnement - Primair’ nog iets kan wijzigen naar de eSIM slot? Mocht een wijziging hier niet werken, activeer dan de nieuwe eSIM die ik voor je heb klaargezet in Mijn Odido op deze pagina. Ik hoop dat het met deze nieuwe eSIM wel direct allemaal goed staat. Laat het me maar weten, anders duiken we er verder in! 😄

Reputatie 1

Goedemorgen Rtheys, bedankt voor je screenshots! Voor zover ik zie lijkt alles goed te staan. Wellicht dat je onder 'Label Mobiel abonnement - Primair’ nog iets kan wijzigen naar de eSIM slot? Mocht een wijziging hier niet werken, activeer dan de nieuwe eSIM die ik voor je heb klaargezet in Mijn Odido op deze pagina. Ik hoop dat het met deze nieuwe eSIM wel direct allemaal goed staat. Laat het me maar weten, anders duiken we er verder in! 😄

 

Hi @Marciano van Odido 

Het was even strugglen maar na het juist activeren van de door jou verzonden eSIM doet alles het weer en is alles ok zichtbaar. Bedankt! 
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey, superfijn dat het met de nieuwe eSIM is gelukt! Wel zo fijn om alles weer te zien en natuurlijk graag gedaan. Mocht je in de toekomst nog vragen hebben, start dan gerust een nieuw topic. De Community staat voor je klaar! 🙌🏻

Reputatie 1

@Marciano van Odido Ik heb exact hetzelfde probleem. iPhone 12 mini met iOS 17.4.1.

  • eSIM geactiveerd, hij doet het, oude SIM eruit gehaald.
  • ik kan bellen en heb mobiel data.
  • Als ik iemand bel zien ze mijn nummer.
  • Ik kan géén SMS ontvangen of verzenden
  • In de bovenbalk zie ik alleen stipjes en “NO SIM”. Geen balkjes bereik.
  • Net zoals de originele post hierboven heb ik geen 5G/4G indicator.

FaceTime en iMessage herkennen het telefoonnummer ook niet meer, dus deze werken niet meer. Dit komt denk ik doordat Apple een SMS bericht naar zichzelf verzend om iMessage en FaceTime te activeren, maar aangezien ik geen SMS kan verzenden, mislukt dit.

Heeft u een oplossing?

Reputatie 6
Badge +6

@Wizfinger ik help je hier ook graag bij verder! Er zal vermoedelijk iets niet goed zijn met je eSIM, maar dat kunnen we oplossen met een nieuwe eSIM. Om er zeker van te zijn: had je na de activatie je toestel opnieuw opgestart? Je eSIM heeft namelijk een '’reboot'’ nodig en daarom raden we atlijd aan om na activatie van een fysieke simkaart of eSIM, je toestel opnieuw op te starten. Ik zie dat je toestel al beschikt over de nieuwste software, dat is al goed! Ik heb even zitten zoeken op je e-mailadres en ik ben het nummer tegekomen dat eindigt op ***966. Is dat het juiste nummer? Kan ik een nieuwe eSIM voor je klaarzetten in je Mijn Odido account en heb je daar ook toegang tot? 

Ik verneem het graag van je! 

Reputatie 1

@Pharwin van Odido dank je, ik heb een nieuwe eSIM kunnen aanvragen via de app. Het activeren lukte alleen niet want mijn oude SIM was al gedeactiveerd en via IDIN werkt het niet goed in de app, aangezien de bank na het identificeren terug linkt naar de website in plaats van naar de app.

Op de website kon ik echter niet inloggen in “Mijn Odido” want de gedwongen 2FA stond op SMS ingesteld maar ik kon geen SMS ontvangen.

Als oplossing heb ik eerst de 2FA veranderd naar de Microsoft authenticator app, wat ik niet leuk vind want uit principe weiger ik om Microsoft en Google apps te gebruiken. Maar vooruit, het was een noodgeval.

Vervolgens kon ik dus wél weer inloggen op “Mijn Odido” via de website, de eSIM activeren, en het werk nu, zelfs zonder reboot.

Het enige dat ik me nu nog afvraag is of ik nu 2 eSIMS moet betalen. Ik hoop dat er 1 van de factuur af kan.

 

Reputatie 6
Badge +6

@Wizfinger superfijn dat het uiteindelijk is gelukt, daar ben ik erg blij mee! Uiteraard hoef je niet voor twee eSIMs te betalen, ik ga de kosten voor je vergoeden middels een creditnota. Gaat het om het nummer dat eindigt op **966? De kosten voor het aanvragen van een eSIM, is € 5,09. Nu ben ik best bereid om hier een mooi rond getal van € 6,00 te maken. Als je mij hierop akkoord kunt geven, maak ik het gelijk voor je in orde! 

Reputatie 1

@Pharwin van Odido dank! Inderdaad is het nummer eindigend op ——4966

Reputatie 6
Badge +6

 @Wizfinger dank voor de bevestiging! Ik heb zojuist de creditnota voor je in orde gemaakt en je ook een bevestiging per mail verstuurd. Als ik nog iets anders voor je kan betekenen, laat het dan gerust weten. Anders wens ik je voor nu nog een hele mooie dag toe! 😄

Help.. exact hetzelfde probleem.. maar nog vervelender is dat iMessage mijn 06 nummer ook niet meer ziet met als gevolg dat het hele sms- en berichten verzenden en ontvangen ontregeld is.

Graag een precieze en werkende handleiding wat te doen?

Reputatie 1

@m bosma dat klopt, als je geen telefoonummer hebt (omdat je geen SIM hebt of omdat de eSIM niet werkt) dan werken iMessage en FaceTime niet meer.

iMessage en FaceTime zullen dan overstappen naar je Apple ID zodat mensen je wel kunnen bereiken via je e-mail adres, maar aangezien niemand dat weet of gewend is, zullen ze dat niet doen. Berichten die naar je worden verstuurd via je telefoonnummer, die komen NIET aan. (Die komen pas aan als je telefoonnummer het weer doet).

Oplossing:

  1. zorg dat je eSIM het gaat doen. Kijk in Mijn Odido of je eSIM geactiveerd is. Als hij niet geactiveerd is, activeer hem.
  2. Als hij wel geactiveerd is en het werkt niet (zoals de originele post van dit topic) probeer dan het toestel opnieuw op te starten.
  3. Als hij nu werkt, zal de iPhone bovenaan het scherm Odido en het bereik weer goed weergeven. iMessage en FaceTime zullen automatisch het telefoonnummer weer herkennen. Indien nodig schakel je iMessage en FaceTime even uit- en weer aan, en dan wordt het telefoonummer hersteld. Je zal nu opeens allemaal SMSjes en iMessage berichten ontvangen die nog niet waren afgeleverd.

Als het nu nog steeds niet werkt:

  1. Verwijder de eSIM en ook de gewone SIMkaart zodat je telefoon helemaal geen SIMs heeft.
  2. Bestel nu een nieuwe eSIM via de app of Mijn Odido en installeer deze.
  3. Omdat je geen SMS kan ontvangen zonder SIM kaarten, kan je je nieuwe eSIM alleen activeren via IDIN (via je bank). Hiervoor moet je OP DE WEBSITE VAN ODIDO ingelogd zijn in Mijn Odidio, (Via de app werkt IDIN namelijk niet goed wegens een fout in de software van Odido, zie hier.)
  4. Als je niet meer kan inloggen op Mijn Odido omdat je geen SMS kan ontvangen (2 factor authenticatie werkt dan niet) moet je eerst IN DE APP in de instellingen de 2FA veranderen naar een authenticator app. Volg de instructies om zo’n app te installeren en log dan in op de website van Mijn Odido. Als je wél al bent ingelogd op Mijn Odido op de website, dan hoef je dit allemaal niet te doen.
  5. Activeer nu de eSIM via Mijn Odido op de website (niet via de app). Gebruik IDIN verificatie want SMS verificatie werkt niet omdat je geen SMS kan ontvangen.
  6. Als de eSIM geactiveerd is en het werkt nog niet probeer dan het toestel opnieuw op te starten.
  7. Als hij nu werkt, zal de iPhone bovenaan het scherm Odido en het bereik weer goed weergeven. iMessage en FaceTime zullen automatisch het telefoonnummer weer herkennen. Indien nodig schakel je iMessage en FaceTime even uit- en weer aan, en dan wordt het telefoonummer hersteld.
  8. Je ontvangt nu opeens allemaal SMSjes maar ook alle iMessage berichten die nog niet waren afgeleverd.
  9. Als je in stap 4 je 2FA methode hebt gewijzigd, dan kan je deze nu weer terug zetten naar normaal. Ga naar “Mijn Odido” en verander de 2FA weer terug naar SMS, en verwijder de authenticator app. (Tenzij je de nieuwe athenticator app wel handig vindt en wilt behouden.)
  10. Als dit alles nog steeds niet werkt, ga naar een Odido winkel. Je kan via dit forum van de behulpzame medewerkers wel een nieuwe eSIM krijgen, maar het activeren zal je toch echt zelf moeten doen middels bovenstaande stappen.

Succes!

Tja.. dit is dus het probleem. Mijn esim werkt wel om te kunnen telefoneren en voor data. Dat heb ik ol geachreven dacht ik. Maat desondanks ziet mijn iphone de esim niet en krijg ik dus ook niet de 5g symbooltjes. 

Ik ga het tweede deel vd tips proberen.

Reputatie 1

@m bosma het probleem is precies wat jij hebt. Je hebt wel data en kan ook bellen maar geen icoontjes 4G/5G. Het verwijderen van de gewone SIM en eSIM plus opnieuw installeren van de eSIM is écht de oplossing.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @m bosma, goed dat je dit topic hebt gevonden met hetzelfde probleem als dat jij hebt. Ik zie dat je inmiddels ook je eigen topic hebt geopend. Ik heb daar inmiddels op gereageerd, dus laten we het daar centraal houden: eSIM geen 5G status | Odido community

Hi @m bosma, goed dat je dit topic hebt gevonden met hetzelfde probleem als dat jij hebt. Ik zie dat je inmiddels ook je eigen topic hebt geopend. Ik heb daar inmiddels op gereageerd, dus laten we het daar centraal houden: eSIM geen 5G status | Odido community

helemaal goed...

Dit is wel weer fraai.. ik doe exact wat er staat en verwijder dus alle sims. Een nieuwe bestellen: en dan staat er doodleuk je kan geen nieuwe esim bestellen. Ga naar de webshop ??? of bel ons even. Hoe dat laatste dan moet zonder sim mag je zelf weer uitzoeken.

Ik zal maar niet opschrijven wat ik hiervan vind.

Goed opgelost met behulp van de helpdesk (gebeld met een andere telefoon).

Reageer