Skip to main content
Beantwoord

Data snelheid tijdens roaming in het buitenland

  • 20 May 2024
  • 6 reacties
  • 103 Bekeken

 

Hoe werkt dat met roaming in het buitenland, is er in elk land een operator met 4g service?

Als voorbeeld: Bij tarieven in buitenland zie ik bij Griekenland 3 operators (w.o. cosmote) staan, maar alleen de 3G kolom is aangevinkt en de 4G/5G kolom niet.

Ergens anders op de website van Odido staat dat Cosmote ook 4G en 5G aanbiedt.

Is de tabel verouderd? Of is 4G  roaming voor Odido klanten in Griekenland niet beschikbaar.

Wie heeft hier ervaring mee. Dank.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De tabel is de enigste houdvast die er is, zie het als baseline. Mocht er toch inmiddels meer zijn dan aangeven, dan zal je telefoon daar automatisch gebruik van maken.

 

Dank voor je reactie Eric, maar ik zou het graag vooraf al willen weten waar ik aan toe ben, nu lijkt het of Odido alleen maar 3G roaming heeft afgesproken in bepaalde landen (met als voorbeeld de operator in Griekenland bij tarieven buitenland).

Maar misschien lees ik het verkeerd.

Ik begrijp natuurlijk dat als geen enkele operator voor een bepaald gebied meer dan 3G aanbiedt Odido dit ook niet als roaming kan aanbieden aan haar klanten.

Reputatie 7
Badge +14

Je zult ter plaatste moeten bekijken wat beschikbaar is. Want een roaming overeenkomst is niet voldoende.  Dekking van operators in het buitenland is niet te vergelijken met de super netwerken die we hier in Nederland hebben. Dan zou je bijvoorbeeld in een grote stad daar wel 4G maar op het platteland weer alleen 3G kunnen ontvangen.  Het prettige is wel dat je in landen vaak van meerdere operators gebruik kunt maken. Dus kun je ook kijken wat er in jouw te bezoeken gebied de beste dekking/ervaring geeft door handmatig de verschillende operators te selecteren. 

 

Hoi Eric, dank voor je aanvulling en grotendeels ook correct, logisch ook, daar waar een lokale providers in een land geen 4/5g aanbiedet kan Odido dat ook niet als roaming faciliteren.

Tegelijk suggereer je dat het mogelijk is om dat een willekeurige andere provider te kiezen die in dat gebied wel 4g aanbiedt. Zo biedt vodaphone 4g in mijn voorbeelden, maar volgens de tabel bij tarieven kan dat dan niet. Commotie biedt ook 4G maar die is in de tabel niet aangevinkt en ik kan mij voorstellen dat een lokale provider andere roaming tarieven doorberekend afhankelijk van de ‘bandbreedte’ van het netwerk.

Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.

Voor mij relevant omdat sommige diensten/applicaties op 2 of 3g netwerken voor mij onvoldoende goed functioneren.

I

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @odron 

De website info is leidend. Meer details over Griekenland  is er op het forum niet te verkrijgen.

Als je hele belangrijke zaken hebt dan zou je ter plaatste een (e) sim kunnen kopen. Zit je ook niet vast een beperkingen van roam like home.

Dag Eric, je schrijft dat de website info leidend is maar in je eerdere bericht ook een soort ‘baseline’ Overigens staat op de ene plek van de Odido website dat de in mijn voorbeeld gebruikte Cosmote voor Odido roaming 3G biedt, maar op een andere pagina op de website weer dat Cosmote ook 4G biedt.

Beetje verwarrend inderdaad, vandaar juist ook mijn oproep hier op het forum naar roaming gebruikers ervaringen.

Zie mijn oorspronkelijke vraag

Met groet,

Reageer