Skip to main content

Beste leden, beste Odido,

Sinds kort weer terug bij Odido. Nu wil het geval, dat ik mijn telefoon via bluetooth tethering, de internetverbinding met de auto laat delen. Dit werkte tot voor kort prima, via KPN.

Echter nu ik op Odido netwerk zit, werkt dit maar deels. Ik kan bijvoorbeeld Google Streetview en Google Search probleemloos gebruiken. Echter waar het mij vooral om gaat, is het stukje '’Live traffic'’ en in mindere mate de parkeerinformatie. Deze informatie lijkt geblokkeerd te worden, als ik bluetooth tethering gebruik. Beide services komen namelijk maar niet online. Via een Wifi hotspot werkt het wel volledig, wat mij dan weer bevreemd, al las ik wel elders dat tethering daadwerkelijk via de APN van de provider loop en een hotspot gaat daar weer buitenom. Gebruik ik de werktelefoon met KPN sim, werkt het ook prima, via bluetooth tethering.

Gisteren heb ik hiervoor gebeld met de klantenservice. Bijna een uur met deze meneer bezig geweest, hij beet zich er echt in vast. Maar hij kon me zo gauw niets vertellen. Wel de afspraak gemaakt om de simkaart van Odido eens in een ander toestel te proberen. Dit heb ik vanmorgen met een oude S9 die ik nog heb liggen, geprobeerd. Maar ook dan lukt het niet. Ook heeft hij via z'n supervisor een melding naar de technische dienst gestuurd. Maar in afwachting daarvan dacht ik, wellicht weet men het online wel of is een e-Sim wellicht de oplossing.. Ben benieuwd! Vast dank.

Hoi LDO, welkom terug bij Odido! Dat is een hele goede vraag. Ik durf het zelf niet te zeggen. Ik heb wel meteen meegekeken en ik zie dat er inderdaad een case voor je klaarstaat bij mijn technische collega's: 73708419. Ik hoop dat iemand hier op de Community je meer kan vertellen of dat mijn collega's snel aan jouw case toekomen! 😄


Allereerst dank voor je reactie @Marciano van Odido!

Goed te zien dat de case goed doorgezet is. Zou jij daar eventueel een aanvulling in kunnen maken of moet dat via de klantenservice?

Ik ben namelijk zojuist even naar België geweest en verhip, toen mijn toestel via roaming verbond met de lokale provider '’BASE'’, gaf het scherm in de auto weer aan '’Live verkeersinformatie actief'’. Eenmaal terug in NL en weer verbonden met Odido kwam de melding '’Kan niet downloaden'’ weer in het scherm van de auto.

Dus ik ben er eigenlijk zeker van dat er door Odido een vinkje aangezet moet worden of iets, om bepaalde services toe te staan via bluetooth tethering.


Moderators: de klantenservice heeft inmiddels een comment toegevoegd aan mijn case. Dus dit hoeven jullie niet meer te doen. ;-) 


Hallo @LDO, ik zie inderdaad dat het is toegevoegd aan de case, fijn! De verwekingstijd is momenteel 7 dagen (gerekend vanaf de dag dat het is doorgezet naar deze afdeling, vanaf de 15e) wegens drukte. Het zou heel goed kunnen dat ze eerder aan je case toekomen, maar houd er rekening mee dat het maximaal 7 dagen kan duren voordat je een terugkoppeling ontvangt. Laten we het rustig afwachten! 

Als je in de tussentijd nog andere vragen hebt, stel ze gerust! 


Dank @Pharwin van Odido , de klantenservice gaf inderdaad ook deze termijn aan. Ik wacht het rustig af. 


Helaas kon de technische dienst mij niet helpen @Marciano van Odido en @Pharwin van Odido 

Hopelijk heeft iemand hier nog een tip? Wellicht een andere APN?


APN die je in Belgie gebruikt met je Odido sim is hetzelfde als in Nederland. Sterker nog, de data van je mobiel die je via het belgische netwerk gebruikt loopt ook via Nederland naar het internet. Een andere APN gaat dat niet verhelpen, maar je zou de APN: “INTERNET” kunnen proberen.


Oh interessant, @eric dat de data tijdens roaming via Nederland loopt, als ik in het buitenland ben, dat wist ik nog niet! Zo te zien weet jij meer van dit onderwerp: Heb jij enig idee waarom het tetheren in België wél volledig werkt en in Nederland niet? Dat is toch gewoonweg heel vreemd?

APN internet heb ik al. Althans als je op deze doelt: https://www.odido.nl/service/veelgestelde-vragen/hoe-stel-ik-internet-in-op-mijn-telefoon-wat-is-bijvoorbeeld-het-apn-van-odido/000216970

Precies die instellingen heb ik al staan. Enkel stelt mijn toestel zelf IPv4/IPv6 in, in plaats van IPv4. Maar als ik dit omzet naar IPv4 en het toestel even opnieuw opstart, maakt dit geen verschil helaas.


Data loopt altijd via je home provider. Zo kan ook realtime data volume worden bijgehouden. Op de pagina die jij aanwijst staat ook de oplossing voor de APN “internet". Dan zit er geen NAT tussen. Ik weet niet of dat het thetering probleem oplost, maar het is het proberen waard.

 


Sorry voor de onbenulligheid, ik dacht dat je met internet de instelling internet.mobiel bedoelde 🙈

Maar ik moet dus alles laten staan zoals het staat en dan enkel de APN van internet.mobiel naar internet wijzigen?

(dus het tweede venster op de screenshot)

 


APN lijkt me inmiddels wel uitgesloten.

Ik heb wat de mevrouw van Odido gisteren aan de telefoon nog aangaf gedaan: De importeur van de auto gecontacteerd en Samsung.

Beide geven aan dat het toestel en de auto gewoon goed werken.. Immers KPN werkt en BASE ook. Zo zie ik het eerlijk gezegd ook. Vanmorgen wederom in België geweest, met Orange BE werken alle services ook perfect. Maar op Odido netwerk in Nederland, werkt het niet. Dus naar wie moet ik nou kijken? Odido geeft ook aan dat ze zich aan de verordening houden, welke verplicht stelt dat providers in Europa geen netwerkblokkades opleggen. Maar het lijkt hier toch wel sterk op een blokkade.

Graag zou ik van @Marciano van Odido of @Pharwin van Odido of één van de collega's wat meer informatie en een oplossing willen ontvangen. Ik kan namelijk niet geloven dat een mobiele provider niets weet van tetheren en blokkades.


Hoi LDO, niet fijn om te lezen dat mijn collega het niet kon oplossen. Ik lees inderdaad dat wij dit niet kunnen, omdat er wel een dataverbinding in Nederland is en het in Belgie ook werkte. Tethering wordt niet ondersteund, het is een functie van de telefoon. Ik weet niet hoe diep Samsung en de autofabrikant erin zijn gedoken, maar ik raad aan om daar toch een onderzoek te laten starten. Ik had graag meer voor je betekent, maar het enige wat ik je nog kan aanbieden is om mijn technische collega's het opnieuw te laten onderzoeken aan de hand van nieuwe recente voorbeelden van wanneer het precies niet werkte (datum + tijdstip), locatie en met welk netwerk je verbonden was. Dan zet ik het graag nogmaals voor je door.


Sorry voor de onbenulligheid, ik dacht dat je met internet de instelling internet.mobiel bedoelde 🙈

Maar ik moet dus alles laten staan zoals het staat en dan enkel de APN van internet.mobiel naar internet wijzigen?

(dus het tweede venster op de screenshot)

 

Ja, de apn wijzigen naar internet is zeker het proberen waard.

Probeer anders eens in plaats van een bluetooth thetering een WIFI hotspot te maken op je telefoon een daar je koppeling op te maken. Ik zie nu ook in je eerste post dat dit dan wel werkt. 


Hoi LDO, niet fijn om te lezen dat mijn collega het niet kon oplossen. Ik lees inderdaad dat wij dit niet kunnen, omdat er wel een dataverbinding in Nederland is en het in Belgie ook werkte. Tethering wordt niet ondersteund, het is een functie van de telefoon. Ik weet niet hoe diep Samsung en de autofabrikant erin zijn gedoken, maar ik raad aan om daar toch een onderzoek te laten starten. Ik had graag meer voor je betekent, maar het enige wat ik je nog kan aanbieden is om mijn technische collega's het opnieuw te laten onderzoeken aan de hand van nieuwe recente voorbeelden van wanneer het precies niet werkte (datum + tijdstip), locatie en met welk netwerk je verbonden was. Dan zet ik het graag nogmaals voor je door.

Dit klopt niet. Bluetooth tethering bestaat echt al jaren, zit op ieder toestel en jullie hebben er zelfs een pagina van! https://www.odido.nl/service/veelgestelde-vragen/hoe-werkt-tethering-of-personal-hotspot/000217094

Dus dat jullie het niet ondersteunen en het een functie van mijn telefoon is, is geen leuke en correcte reactie. Echt heel veel auto's, navigatiesystemen en nog wel meer apparaten werken via tethering.

Het is voor Samsung en de autofabrikant eigenlijk klip en klaar. Immers zonder Odido bestond dit probleem niet en rijd ik NL uit of gebruik ik KPN, komt alles online. Dan wordt het straks een verhaal dat ik een VPN moet gaan betalen via een Belgisch IP adres, om iets simpels en onschuldigs te gebruiken. Terwijl ik maandelijks Odido netjes betaal. Dus graag een dieper onderzoek vanuit de technische dienst!

En ja @eric een wifi hotspot kan natuurlijk. Maar dit kost dermate veel energie en warmteontwikkeling, dat het eigenlijk een paardenmiddel is. Tethering kost eigenlijk geen extra energie en hoort eigenlijk gewoon te werken. Overigens heeft de APN naar "internet" veranderen niet de oplossing gebracht. 


Hoi LDO, dat is het antwoord dat ik vanuit de technische dienst heb gekregen, maar zoals ik zei laat ik het graag verder voor je onderzoeken. Stuur me dan een recent nieuw voorbeeld: datum, tijdstip, locatie en het verbonden netwerk. Dan zet ik het graag voor je door!


Ik snap enkel de vraag '’welk netwerk?'’ niet. Want ik meld toch een probleem bij Odido met het Odido netwerk? Op welk netwerk moet ik anders zitten met een Odido simkaart, in NL? ;-)

Datum, tijd en locatie maakt niets uit. Op elk willekeurig moment, op iedere dag en op elke locatie in NL. Tot ik een VPN gebruik, een KPN simkaart plaats of buiten NL op een roaming netwerk kom.


Goedemorgen LDO, sorry voor de verwarring. Het netwerk mag je uiteraard weglaten. Datum, tijd en locatie ontvang ik wel graag specifiek van je. Ik wil geen case doorzetten met het risico dat mijn collega's hem niet oppakken, omdat ik er geen specifiek voorbeeld bij zet. Dat zou zonde van de tijd zijn en ik wil het namelijk heel graag in één keer volledig voor je doorzetten voor het best mogelijke onderzoek!


Technische dienst net weer gesproken, adhv. laatste contact klantenservice. Men gaat nu dieper zoeken.

Niet ondersteunen van tethering gaat geheel in tegen de Europese verordening netneutraliteit. Ook is het vreemd dat Odido een webpagina over tethering heeft, maar het niet ondersteunt. Ben dus eerlijk gezegd wel een beetje teleurgesteld door zo'n bewering.


Het lastige van een locatie is dat ik tethering in de auto gebruik. Dus ik ga van A naar B dus is het lastig om een specifieke plek aan te duiden, omdat je met vaak hoge snelheid van zendmast naar zendmast rijdt. 

Maar om iets te noemen: gisteren om +-13:45 Maasplaza Dordrecht. Daar heb ik eventjes voor de verkeerslichten gestaan. Echter, zoals gezegd is de TD al bezig met een dieper onderzoek. De medewerker vind het namelijk bizar dat een VPN wél werkt en het Odido netwerk niet. Dat duidt dus op een bepaalde blokkade.


Hallo @LDO, ik heb gelijk meegekeken en ik zie inderdaad dat er een case is doorgezet naar onze technische dienst om het grondig te onderzoeken. Ik heb je locatie, datum + tijdstip vermeld in de case (73867980). De verwerkingstijd is momenteel 8 dagen wegens drukte. Het zou best kunnen dat het binnen een paar dagen wordt opgepakt, maar houd er rekening mee dat het maximaal 8 dagen kan duren voordat ze aan je case toekomen. Laten we het onderzoek rustig afwachten. Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt! 


@Pharwin van Odido Wat is de stavaza? De 8 dagen zijn inmiddels 18 dagen.


Hi @LDO, ik zie dat de case op 25 oktober is opgepakt en dat mijn collega je telefonisch heeft gesproken. Er waren wat controles uitgevoerd op de achtergrond, maar dat het niet heeft geholpen. Kan dat kloppen? Ik zie dat deze collega de case had doorgezet naar een andere collega met wat meer technische achtergrond, maar dat er was miscommunicatie is ontstaan, waardoor de case niet meer is opgepakt. Ik zal intern navraag doen bij deze collega om hier meer duidelijkheid over te krijgen en kom bij je terug zodra ik dat heb! 


@Pharwin van Odido

Inmiddels heeft de betreffende collega nav. jouw interne navraag mij vrijwel direct weer gecontacteerd. Hij had de case niet goed doorgezet, vandaar dat ik niets meer vernomen had. Hij heeft hier z'n excuses voor aangeboden.

Nu is er nog eens vanuit Odido een netwerkreset gedaan en de DNS moest ik aanpassen, in de hoop dat het hier in zit. Anders mag ik weer contact opnemen en dan wordt het verder bekeken. 


@Pharwin van Odido kun jij me weer in contact brengen met een medewerker van de afdeling netwerken? Ik krijg eerlijk gezegd het rambam van de klantenservice. De eerste medewerkers snappen er niets van, dus doorverbinden, die snappen er ook niets van en stellen vragen als "maar je kunt wel bellen en internetten?" Ja ik bel toch met het betreffende nummer?

Vervolgens moeten ze zich inlezen en de eerste gooit de hoorn er na 10 min wachtmuziek op. De tweede laat me een half uur naar een stille lijn luisteren en stuurt tijdens het in de wacht staan een mailtje met een link. Hier word ik niet vrolijk van! Er staan in mijn dossier cases, waarin al het eea. staat. En nu beginnen we eigenlijk weer bij A en komen we nooit bij B, want geen echt gesprek mogelijk.

Vast dank! 


Hi ​@LDO, ik had inderdaad van mijn collega vernomen dat hij contact met je zou opnemen, fijn dat het is gebeurd. In je account zie ik inderdaad dat er al meerdere cases over dit onderwerp waren doorgezet. Hij heeft wat resets uitgevoerd, in de hoop dat het daarmee opgelost kon worden. Echter, kunnen we hier verder niet veel ondersteuning in aanbieden, omdat het een functie is van je toestel. Ik zie dat hij ook een topic op de Community van Samsung heeft gedeeld: https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s24-s24-s24-ultra/mobiele-hotspot-verbinding-met-auto-lukt-niet/m-p/9209045/highlight/true#M1204. Wellicht dat dat de oplossing bied. Anders raad ik je aan om hierover contact op te nemen met Samsung. Ik lees dat er in dat topic wel een oplossing is geboden, door een foutrapport via Samsung in te dienen. Dan kan het middels een update worden opgelost. Hopelijk zal daar meer duidelijkheid uit komen! 

Excuses dat ik geen ander antwoord voor je heb omtrent dit onderwerp. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust! 


Reageer