Skip to main content
Beantwoord

Bellen in Zwitserland vaak niet mogelijk met Swisscom-Sunrise

• 24 februari 2025
  • 7 reacties
  • 70 Bekeken

Beste

Ik heb nog mijn ¨oude¨ Tele2/Odido abo dat in de bundel gewoon Zwitserland bevat. Ik heb het volgende probleem als ik in Zwitserland ben.

Vaak is het niet mogelijk om te bellen via Sunrise of Swisscom. Het Internet 3G/4G/5G werkt wel prima op deze aanbieders. Als ik dan handmatig naar Salt omschakel kan ik wel gewoon bellen. Het probleem is dan als de telefoon zich automatisch op Swisscom of Sunrise schakeld ik niet bereikbaar ben of niet kan bellen. De telefoon begint als ik wil telfoneren met bellen maar geeft dan geen connectie of gehoor. 

Wat kan dat zijn?

Beste antwoord door Pharwin van Odido

Hi ​@stef7010 dank voor de toelichting! Je kunt nadat je de netwerkinstellingen heb gereset, gerust weer verbinden met een netwerk in Zwitserland. Maar als je dit liever niet wilt proberen, begrijp ik dat heel goed. Ik vermoed dat het aan je simkaart ligt, omdat je dit probleem ook in een ander toestel had. Bij je abonnement zie ik verder geen blokkades of andere bijzonderheden. Wel zie ik dat je nog beschikt over een oude Tele2 simkaart. Ik vermoed dat dat ook de oorzaak is. Blijf je nog lang in Zwitserland? Zodra je terugbent, kunnen we kosteloos een nieuwe simkaart voor je bestellen. Die kun je dan binnen 3 werkdagen op je thuisadres verwachten. Je kunt ook langsgaan in één van onze winkels (zodra je terugbent). Mijn collega's helpen je dan direct met het koppelen en activeren van een nieuwe simkaart. 

Je kunt voor nu een lokale simkaart in Zwitserland kopen, zodat je in ieder geval ongestoord kunt bellen! Heb je zo voldoende duidelijkheid? Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust. Ik ben er voor je!

Bekijk origineel

7 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8757 reacties
  • 24 februari 2025

Ook in andere landen wordt 2G/3G uitgefaseerd. Dan wordt overgeschakeld op 4G bellen. Wellicht heb je een oud of een NON EU toestel wat dit niet goed ondersteund? 

Maar het blijft natuurlijk lastig en dan is het vastzetten op Salt voor jou de oplossing. Of je zou eens een ander toestel moeten proberen.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 8 reacties
  • 25 februari 2025

Ik heb een Samsung 24 Ultra. 4 maanden oud. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hi ​@stef7010, wat leuk dat je Zwitserland bent, ik hoop dat je het naar je zin hebt! Of ben je inmiddels alweer terug? Wel zo fijn als het bellen ook goed werk als je in Zwitserland bent, laten we samen naar een oplossing kijken! 

Had je al wel eens een keer je toestel opnieuw opgestart? Vaak wil dit nog wel eens helpen, omdat je telefoon dan opnieuw verbinding maakt met de mast bij jou in de buurt. 

Om een aantal zaken uit te sluiten, zou ik je willen vragen om wat dingen te checken in je telefoon. Zou je voor me kunnen controleren of de software van je toestel up-to-date is? Daarnaast kun je ook de instellingen van je netwerk van je telefoon resetten. Bij een Android toestel doe je dit op de volgende manier: Instellingen > Algemeen beheer. Kies vervolgens voor Resetten en daarna voor Netwerkinstellingen resetten. Indien je een iPhone hebt dan doe je dit zo: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Houd er rekening mee dat verbonden apparaten, opnieuw verbonden dienen te worden. 

Mocht dat niet helpen, zou het eventueel ook nog aan je simkaart kunnen liggen. Je kunt dit testen door een kruistest uit te voeren met je simkaart. Stop hiervoor je simkaart in een ander toestel om te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet. Op deze manier kun je achterhalen of het aan je simkaart of aan je toestel ligt.

Kun je je volledige naam, telefoonnummer, postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bij ons bekende bankrekeningnummer vermelden in je profiel? Dan kijk ik graag met je mee of alles vanuit onze kant goed staat ingesteld! 

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 8 reacties
  • 26 februari 2025

Beste Pharwin,

Telefoon nieuw opstarten heb ik meerdere malen gedaan maar het probleem blijft terugkomen. Verder bevat mijn Samsung S24 Ultra de nieuwste software.

Resetten van  Instellingen mobiel netwerken zou ik wel willen proberen maar bij het uitvoeren geeft mijn telefoon de waarschuwing dat ik dan mogelijk geen verbinding meer kan maken met mobiele netwerken. Zeker omdat ik nog een tijdje in Zwitserland ben wil ik eigenlijk geen risico nemen. Mijn vraag is dus of ik dit zonder risico kan doen nu ik nog in Zwitserland ben.

Mijn Samsung S24 Ultra heb ik sinds 4 maanden (nieuw) daarvoor had ik een Xiaomi 11T pro en daarbij had ik hetzelfde probleem toen ik in Zwitserland was. Met dus dezelfde simkaart.

Verder heb ik mijn gegevens in mijn profiel ingegeven.

Groet

Stephan

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Mobiel
  • 3497 reacties
  • Antwoord
  • 27 februari 2025

Hi ​@stef7010 dank voor de toelichting! Je kunt nadat je de netwerkinstellingen heb gereset, gerust weer verbinden met een netwerk in Zwitserland. Maar als je dit liever niet wilt proberen, begrijp ik dat heel goed. Ik vermoed dat het aan je simkaart ligt, omdat je dit probleem ook in een ander toestel had. Bij je abonnement zie ik verder geen blokkades of andere bijzonderheden. Wel zie ik dat je nog beschikt over een oude Tele2 simkaart. Ik vermoed dat dat ook de oorzaak is. Blijf je nog lang in Zwitserland? Zodra je terugbent, kunnen we kosteloos een nieuwe simkaart voor je bestellen. Die kun je dan binnen 3 werkdagen op je thuisadres verwachten. Je kunt ook langsgaan in één van onze winkels (zodra je terugbent). Mijn collega's helpen je dan direct met het koppelen en activeren van een nieuwe simkaart. 

Je kunt voor nu een lokale simkaart in Zwitserland kopen, zodat je in ieder geval ongestoord kunt bellen! Heb je zo voldoende duidelijkheid? Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust. Ik ben er voor je!

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 8 reacties
  • 3 maart 2025

Beste Pharwin

Ik ben nu voor langere tijd weer in Zwitserland voor mijn werk en kom pas weer in Nederland terug op 11 Mei. Als het dan zover is kan ik dan via deze community een nieuwe simkaart bestellen.

groet

Stephan

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8

Hey ​@stef7010 wat heerlijk dat je de komende tijd in Zwitserland blijft! Geen zorgen, als het zo ver is, kun je gerust een reactie plaatsen in dit topic. Een collega of ik zal dan kosteloos een nieuwe simkaart voor je aanvragen.

Mocht je in de tussentijd nog andere vragen hebben, laat het dan gerust weten. Voor nu wens ik je nog heel veel plezier in Zwitserland! 😄

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen