Skip to main content

Goedemiddag.

Ik heb een 5g 1gbps abonnement afgesloten voor in een teltonika rutx50.

Helaas haal ik maar tussen de 150 tot 200mbps.

Iemand een  idee hoe ik dat kan verbeteren?

De RUTX50 kan een 5g verbinding van 3.3gbps aan.  

Voor dat soort snelheden heb je 4x4 mimo antennes nodig en buiten een gebouw dekking van 3.5 ghz frequentie dekking .

Maar datasims, met 097 nummers zijn er alleen als "tot 600 mbps". Je mag geen unlimited premium simkaart in een mobiele router gebruiken.

Ik zal eens zoeken naar een buiten antenne.

En de winkel wist waar ik de sim voor ging gebruiken.  Daar kreeg ik niet te horen dat het niet zou mogen.

Dank je wel voor de input 

Geen probleem,  maar van de ACM moeten providers dit handhaven. Dus dan weet je ervan als er waarschuwingen volgen!

Kijk op antennekaart.nl of je in de buurt zit van mast met 3.5GHz (N78) eventueel testen in je telefoon. Uit ervaring weet ik dat Zyxel en Oppo 5G routers update nodig hebben om 3.5GHz aan te zetten om ermee te kunnen verbinden 

Dit staat op ongeveer 400mtr afstand zonder dat er iets tussen staat. 

Er was een firmware update beschikbaar. 

Deze met geïnstalleerd. Straks als ik er weer ben zal ik eens kijken of het geholpen heeft.

Mocht het nog niet werken, dan kunnen er twee oorzaken zijn: 3.5GHz moet worden ingeschakeld in de software, of de antennes die je gebruikt ondersteunen geen 3.5GHz.

Het lijkt toch dat ze gewoon via de 5g N78 band verbonden is..  helaas nog steeds maar net 200mbps.

We gaan verder zoeken  

Kun je de SiteID doorgeven die op antennekaart.nl staat? Het is mogelijk dat deze mast geen glasvezelverbinding of moderne straalverbinding heeft en nog gebruikmaakt van een oude straalverbinding die maximaal 450Mbps aankan.

31968

Alstublieft.

31968

Alstublieft.

De mast zelf heeft een moderne straalverbinding naar een andere mast, maar vanaf hier gaan er meerdere oude straalverbindingen naar verschillende masten. Het is ook niet bekend of deze mast een glasvezelverbinding heeft. Ik vermoed daarom dat de internetverbinding vanaf een andere mast komt met via een oude straalverbinding. Dit verklaart waarom je een matige snelheid haalt.

Reageer