Hi, ik zie geen gesprekken uit China maar 'gewoon' uit Nederland. +31 318..... dat is de omgeving van Utrecht. Het zal dus gewoon een callcenter zijn die met een callgenerator gesprekken opzet.
Nooit voor jou onbekende nummers terugbellen!
Hi, ik zie geen gesprekken uit China maar 'gewoon' uit Nederland. +31 318..... dat is de omgeving van Utrecht. Het zal dus gewoon een callcenter zijn die met een callgenerator gesprekken opzet.
Nee, dat is onjuist. Wanneer je opneemt dan hoor je een bandje in het Chinees en soms een bandje in het Engels. De robot stem zegt dan dat er een pakketje voor je ligt bij de Chinese ambassade. Soms wordt er zelfs met een Chinees nummer gebeld (+86). Dit is geen callcenter. En dit zijn gespoofde nummers.
Ok, dan snap ik wat je bedoelde helaas kunnen providers geen inkomende gesprekken blokkeren. Je kunt wel in je telefoon aangeven dat gesprekken van een bepaald nummer je telefoon niet moeten laten overgaan of direct wegdrukken. Dat heeft niets met een (nieuwe) simkaart te doen. Als het ernstige vormen aanneemt kun je wel bij Odido een ander mobiel nummer voor je abonnement aanvragen.
Wat ik wil is dat Odido dit oppakt. Dit is een bedreiging voor de veiligheid van Nederlandse burgers. Vandaag werd ik gebeld door +31 88 868 61 61 wat het nummer van Post NL is. Ik werd gebeld door een Chinees persoon. Het gesprek:
Chinees: Ni hao
Ik: Ni hao
Chinees: <zegt iets in het Chinees>
Ik: “Why do you keep calling me? I’m not Chinese”
Chinees: <beëindigd gesprek>
Maak hier eens een interne melding van. Jezus. Ik ben zeer ontevreden op de manier waarop Odidio mogelijkheden biedt om zulke identiteitsfraude te melden.
Het is niet toegestaan hier scheldwoorden o.i.d. te gebruiken!
Het spoofen van nummers is nu eenmaal iets wat providers niet kunt voorkomen.
Banken waarschuwen hier ook voor. Je kunt voorbeelden ook melden bij de fraudehelpdesk. Meer is er niet aan te doen.
De laatste weken wordt ik ook regelmatig gebeld door andere Odido gebruikers. Ik ben altijd te laat met opnemen en als ik TERUG bel dat krijg ik altijd het antwoord:
1. ik ben een Odido gebruiker
2. ik heb NIET gebeld.
Verder komt het steeds meer voor dat robots het netwerk afspeuren. Heel vervelend en heel storend. Hoe kunnen we ons beveiligen tegen deze storingen?
“ Het spoofen van nummers is nu eenmaal iets wat providers niet kunt voorkomen” is een te kort dor de bocht antwoord. Er is hier sprake van misbruik op grote schaal. Nummerherkenning is een van de basis veiligheden van het telefoon netwerk en nu wordt dit dus gehackt. Is dat geen misdrijf?
Je kunt een nummer in jouw telefoon toestel blokkeren.
Spoofen van nummers wordt ook binnen Nederland voorkomen, dat is zelfs vastgelegd in wetgeving. Waar NL providers echter geen invloed op hebben is het verkeer vanuit het buitenland. Als een Nederlandse KPN gebruiker bijvoorbeeld aan het roamen is in China en die belt naar een Odido nummer in Nederland, dan komt dat gesprek daadwerkelijk vanuit dat chineese netwerk via internationale routes naar Nederland. Maar er zijn gewoon buitenlandse websites waar je (tegen betaling) zelf het Anummer kan invoeren. Die gesprekken komen ook gewoon over dezelfde internationale routes binnen en dan kan de ontvangende provider daar geen blokkade op zetten.
Dit is ook helaas waarom postnl en banken waarschuwen voor dit soort praktijken, of het een misdrijf is weet ik niet, maar de dader zit wellicht wel in Nederland, maar dan achter een website van een buitenlandse telefoon aanbieder.
Hallo Eric,
Dank voor de uitleg. Vervelende zaak. Wellicht dat er in het netwerk een extra controle in te bouwen is op het gebruik van nummers vanuit het buitenland, terwijl de telefoon wel op het nederlandse net geconnect is. Vervelend is ook dat het (nu) uitsluitend om odido gebruikers gaat, dat is wel gek!