Ga je naar het buitenland voor vakantie of werk? Dan wil je goed voorbereid zijn. Snappen we. We leggen je alles uit.
In dit topic vind je alle informatie over je mobiele abonnement tijdens je volgende reis naar het buitenland en hoe je het beste bereikbaar kan zijn. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over je verbinding in het buitenland.
De Internet Op Reis passen per land.
Ben je nog in Nederland? Sms dan gratis PRIJS <LAND> naar 5545. Bijvoorbeeld PRIJS ZWITSERLAND of PRIJS ARUBA. Je krijgt een sms terug met alle passen en prijzen voor dat land.
Liever online bekijken? Kan ook.
Kies het werelddeel op deze pagina. En dan je bestemming. Je ziet dan welke passen er zijn, wat ze kosten en hoe je ze aanzet met een sms.
Veelgestelde vragen over je abonnement in het buitenland.
Wat is VoLTE?
Steeds meer landen schakelen hun 2G- en 3G-netwerk uit. Ze stappen over op VoLTE. Daarmee krijg je helderdere gesprekken en een betere verbinding. Fijn wel.
Heb je een telefoon van voor 2015? Dan kan het zijn dat je geen VoLTE hebt. Met de stappen hieronder bekijk je of je telefoon VoLTE ondersteunt.
- Ga naar de instellingen van je telefoon.
- Zoek naar Mobiele netwerken of Mobiele data.
- Kijk of je 4G of LTE ziet. Als je dat ziet, ondersteunt je telefoon waarschijnlijk VoLTE.
Deze landen gebruiken VoLTE
Deze landen hebben hun 2G- en 3G-netwerk al uitgezet of gaan dat binnenkort doen.
| Land | Alleen VoLTE vanaf |
| Puerto Rico (Verenigde Staten) | december 2023 |
| Verenigde Staten | april 2024 |
| Taiwan | juni 2024 |
| Singapore | juli 2024 |
| Australië | september 2024 |
| IJsland | december 2025 |
| Israël | december 2025 |
| Nieuw Zeeland | december 2025 |
| Noorwegen | december 2025 |
| Zweden | december 2025 |
| Japan | maart 2026 |
Hoe werkt bellen náár het buitenland?
Bel je vanuit Nederland naar EU-nummer?
Soms zit dat gewoon in je bundel. Bekijk de prijslijst van je abonnement hoeveel minuten je gratis naar een EU-nummer belt.
Vanuit Nederland bellen naar een land buiten de EU?
Dan valt het meestal buiten je bundel. Wat de prijzen dan zijn, vind je in de Odido App. Of vul je nummer en het land waarnaar je wil bellen in op deze pagina.
Bellen vanuit Nederland naar een Nederlands nummer in het buitenland?
Doe je gewoon vanuit je belbundel.
Bel je vanuit de EU?
Ook dat gaat gewoon vanuit je belbundel.
Goed om te weten: bel je naar een buitenlands nummer? Dan heb je een landcode nodig. Die zet je voor het telefoonnummer.
Wat is dataroaming en hoe zet ik het aan?
Internetten in het buitenland kan alleen via het netwerk van het land waarin je bent. Dit heet dataroaming.
Heb je geen internet in het buitenland? Dan is waarschijnlijk dataroaming geblokkeerd in je telefooninstellingen. Heb je zo aangezet:
Android
-
Ga naar Instellingen.
-
Kies Meer instellingen.
-
Kies Mobiele netwerken.
-
Vink Roaming aan of verzet het schuifje.
iPhone
-
Ga naar Instellingen.
-
Kies Mobiel netwerk.
-
Kies Opties mobiele data.
-
Zet Dataroaming aan (zet het schuifje op groen).
Help, ik heb geen verbinding in het buitenland. Wat nu?
Het kan voorkomen dat je niet direct verbinding hebt. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
-
Je dataroaming staat mogelijk niet aan. Dit check je in de instellingen van je telefoon.
-
Je hebt een blokkade gezet op gebruik in het buitenland. Deze blokkade pas je aan in Mijn Odido.
-
Je hebt een verouderd toestel of een oude simkaart. Denk aan een toestel of simkaart van zeker 8 jaar of ouder.
-
Je laatste factuur is nog niet betaald. In dat geval plaatsen we een blokkade voor gebruik in het buitenland. Check je facturen in Mijn Odido.
-
De verbinding van het netwerk in het buitenland werkt niet goed. Probeer zelf een ander netwerk te kiezen. Dit doe je via de netwerkinstellingen van je telefoon. Vergeet bij vertrek niet terug te schakelen naar automatisch.
-
Je internetbundel is verbruikt en je hebt nog geen keuze gemaakt. Bekijk je verbruik in Mijn Odido.
Waar werkt 4G in het buitenland?
Odido heeft de grootste wereldwijde 4G-dekking. Ook buiten Nederland blijf je verbonden. Je internet werkt in 192 landen en gebieden wereldwijd.
Welke netwerken zijn beschikbaar in het buitenland en hoe kan ik verbinding maken?
Houd er rekening mee dat Odido de dekking van buitenlandse providers niet kan garanderen. Niet alle landen en providers bieden een stabiel 4G- of 3G-netwerk aan. Ook zijn er landen waarbij internetverbinding helemaal niet mogelijk is. Op onze website is per land terug te vinden met welke providers Odido een overeenkomst heeft en welke netwerken gebruikt kunnen worden. Als je verbinding wilt maken met een netwerk in het buitenland, zorg dan dat je dataroaming aanstaat. Je kan je netwerkselectie op automatisch zetten en dan krijg je de providers en netwerken te zien waarmee Odido een overeenkomst heeft. Als dat niet werkt dan kun je handmatig het netwerk selecteren. Je kunt op de website controleren welke netwerken beschikbaar zijn. Via de instellingen van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren.
Veelgestelde vragen over je bundel binnen de EU.
Ik reis binnen de EU. Wat moet ik weten?
Ga je op reis? Binnen de EU internet, bel en sms je gewoon zoals je in Nederland gewend bent. Wel zo fijn.
Buiten de EU betaal je per minuut, sms of MB. Wat je betaalt, hangt af van je bestemming. Voordeling online blijven voor een vaste prijs? Dat kan met Internet Op Reis. Onze internetbundel voor het buitenland.
Benieuwd naar alle tarieven? Je vindt ze in de Odido App. Of vul hieronder je mobiele nummer en bestemming in. Dan zie je meteen alle informatie.
Kan ik mijn Unlimited bundel ook in de EU gebruiken?
Voor internetgebruik in de EU gelden aparte regels. Die vallen onder de fair use policy. Hoeveel je precies mag gebruiken, hangt af van je bundel.
-
Limited bundel? Dan kan je gewoon je hele internetbundel gebruiken binnen de EU.
-
Unlimited Start (verkocht vanaf 5 september 2023): je krijgt 40 GB per maand voor internet in de EU.
-
Unlimited Basis (verkocht vanaf 5 september 2023): je krijgt 50 GB per maand in de EU.
-
Unlimited Plus (verkocht vanaf 5 september 2023): je krijgt 60 GB per maand in de EU, én ook in Zwitserland, de VS en Turkije.
-
Unlimited Premium (verkocht vanaf 5 september 2023): je krijgt 75 GB per maand in de EU, Zwitserland, de VS en Turkije.
-
Unlimited Snelst (verkocht vanaf 12 mei 2025): je krijgt 75 GB per maand in de EU en onbeperkt bellen naar/vanuit Turkije, Zwitserland en de VS.
Zijn je GB's in de EU op? Geen punt. In Mijn Odido of de Odido App koop je makkelijk een GB-aanvuller. Ben je meteen weer online.
Kan ik mijn abonnement voor lange periode in de EU gebruiken?
Je Nederlandse abonnement is niet bedoeld voor lang gebruik in het buitenland. Bijvoorbeeld als je migreert.
Er zijn EU-regels voor het gebruik van je bundel in het buitenland. Je moet 'm namelijk wel redelijk gebruiken. Hoe dat precies zit? Dat lees je in de voorwaarden van voorwaarden Roam like at Home.
Gebruik je je abonnement anders dan mag? Dan kunnen we een toeslag rekenen op je dataverbruik. Check daarom die voorwaarden goed.
Hieronder zie je welke toeslagen we kunnen rekenen. Op dit moment geldt dat alleen voor data.
Wat betaal ik als ik op de Noordzee reis?
Reis je op de Noordzee tussen Nederland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk? In dit grote gebied kan je gebruik maken van het netwerk van Tampnet. Op de kaart op de site van Tampnet zie je precies waar je verbinding hebt.
Binnen dit gebied gaat je verbruik gewoon uit je bundel. Je betaalt dus niets extra. Vaar je buiten het dekkingsgebied? Dan heb je daar geen verbinding en kan je je simkaart niet gebruiken.
Ga je met een cruiseschip? Veel cruises hebben een eigen zendmast aan boord. Dat netwerk is vaak duurder. Maak daarom altijd verbinding met Tampnet als dat kan. Zo hou je je kosten laag.
Bel ik ook gratis naar buitenlandse servicenummers?
Sommige nummers, zoals de Franse wegenwacht, kunnen extra kosten rekenen. Ook als ze voor inwoners van dat land wel gratis zijn.
Komt omdat bedrijven zelf mogen beslissen wat ze buitenlanders laten betalen. Tip: hou het gesprek altijd zo kort mogelijk. Scheelt in de kosten.
Zijn extra MB's van bijvoorbeeld Prepaid Surprise ook geldig in de EU?
Extra MB's via Odido Klantvoordeel zijn ook geldig in de EU. MB's die je gekregen hebt via Odido Service zijn ook te gebruiken in de EU.
Andere MB's die je hebt 'gekregen', zijn alleen in Nederland geldig. Het gaat om MB's via:
-
48 uur Unlimited data
-
Prepaid Surprise
-
Odido Samen
Wat zijn de voorwaarden voor Roam like at Home?
Sinds 13 juni 2017 betaal je geen extra roamingkosten in de EU. Internet gaat gewoon vanuit je bundel. Fijn hè?
Roaming is bedoeld voor tijdelijk gebruik in het buitenland. Woon je daar of ben je er langer? Dan is er een andere oplossing.
Als je je bundel vooral in het buitenland gebruikt.
Gebruik je je bundel vooral in Nederland? Dan zit je goed. Ben je 4 maanden of langer in de EU en verbruik je daar meer dan in Nederland? Dan zien we dat als onredelijk gebruik. Elke dag op het Odido-netwerk telt als 1 dag in Nederland.
Vragen of oneens met een toeslag? Bel ons even. Lossen we het samen op.
Veelgestelde vragen over bellen, sms'en en internetten buiten de EU.
Ik ben buiten de EU en wil internetten.
Buiten de EU betaal je per minuut, sms of MB. Voordelig online blijven voor een vaste prijs? Dat kan met Internet Op Reis. Onze internetbundel voor het buitenland.
Je koopt ze makkelijk op je bestemming. Kan gewoon met een sms, in Mijn Odido of de Odido App. Handig: de XL-pas kan je voor vertrek al kopen. Ben je meteen online als je aankomt.
Welk netwerk gebruik ik in het buitenland?
Benieuwd met welke netwerkproviders we samenwerken in het buitenland? Hebben we voor je op een rij gezet. Zie je meteen of 5G-internet mogelijk is. En of je kan bellen met 4G.
Wat betaal ik in het buitenland voor bellen, sms'en en gebeld worden?
Dat hangt af van je abonnement en bundel. De tarieven verschillen per land. Maar die check je makkelijk zelf.
Ben je nog in Nederland? Sms dan gratis PRIJS <LAND> naar 5545. Bijvoorbeeld: PRIJS ZWITSERLAND of PRIJS ARUBA. Je krijgt een sms terug met alle tarieven voor dat land.
Handig om te weten:
In de Odido App zie je precies wat voor jou geldt in het buitenland. Tik in het menu op Prijzen in het buitenland. Daar zie je de tarieven voor bellen, gebeld worden, sms’en én de Internet Op Reis passen.
Nog geen klant bij Odido?
Op odido.nl/tarieven zie je wat je betaalt met het Hello abonnement. Ook voor gebruik in en naar het buitenland.
Hoe berekenen jullie de kosten?
De kosten voor bellen en sms’en in het buitenland komen bovenop de kosten van je abonnement. In de EU gebruik je eerst de belminuten, sms’jes en MB’s uit je abonnement. Daarna betaal je een buiten-de-bundel-tarief.
Bellen
-
Bellen en gebeld worden binnen Zone EU en 1: Je betaalt per seconde, met een minimum van 30 seconden.
-
Bellen vanuit Nederland naar Zone EU en 1: Je betaalt per seconde, met een minimum van 1 minuut.
-
Bellen en gebeld worden in Zone 2, 3 en 4: Je betaalt per 30 seconden, met een minimum van 1 minuut.
Let op: Voor bellen naar buitenlandse servicenummers betaal je een apart tarief. Het kan daarom heel duur zijn om naar deze nummers te bellen.
Sms
-
Het tarief geldt per bericht van maximaal 160 karakters.
-
Voor het gebruik van betaalde sms-servicediensten gelden andere tarieven.
Internet
-
Je verbruik voor Internet op Reis wordt afgerond per KB.
Hoe kan ik mijn verbruik bekijken?
Ben je in het buitenland en wil je je verbruik bekijken? Ga dan naar roamingpagina of naar 'Buitenland' in de Odido App. Let op: Deze pagina werkt alleen in het buitenland. Zijn je MB’s op? Dan kan je in de EU beperkt verder internetten* of direct een aanvuller kopen. Reis je verder buiten de EU, dan kan je weer een Internet op Reis pas kopen.
* Dit betekent dat je een bepaald aantal MB's zonder extra kosten, maar op lagere snelheid kan gebruiken. Hoeveel MB's dit zijn hangt af van je abonnement.
Let op:
- Basis Sim abonnementen kunnen in de EU niet op lage snelheid blijven internetten.
- Heb je in Nederland Unlimited internet? Ook dan kan je in de EU niet op lage snelheid blijven internetten.
Is mijn telefoon geschikt voor bellen in het buitenland?
Ja, in principe zijn Nederlandse telefoons geschikt voor netwerken in het buitenland.
Maar let op: in het buitenland (onder andere in de USA) hebben meerdere providers hun 2G en/of 3G netwerk uitgezet.
Wat betekent dit voor mij?
-
Heb je een telefoon die alleen 2G en 3G ondersteunt en ga je naar de USA, dan kan je een verminderde dekking en bereikbaarheid ervaren.
-
Heb je een 4G telefoon en ga je naar het buitenland, dan kan je, ook nadat alle 2G en 3G netwerken zijn uitgezet, gewoon data blijven gebruiken. Bellen via Whatsapp en Facetimen blijft daarom mogelijk.
-
In het buitenland kunnen Odido klanten gebruik maken van 4G voor dataverkeer, maar op dit moment nog niet voor VoLTE roaming, ofwel bellen via een 4G netwerk.* Odido werkt samen met haar roamingpartners aan het zo snel mogelijk realiseren van een oplossing hiervoor. Wanneer klanten vanuit het buitenland bellen of gebeld worden, wordt in de huidige situatie automatisch overgeschakeld naar een lokaal 2G- of 3G-netwerk.
Kan ik bellen naar 112 in het buitenland?
Alle mobiele netwerken in het buitenland moeten lokale 112-oproepen toestaan, als ze de techniek van je toestel ondersteunen.
Ben je in het buitenland en ondersteunt je telefoon alleen 2G en 3G, of wel 4G maar geen VoLTE (bellen via 4G)? Dan werkt 112 alleen via de lokale 2G- en/of 3G-netwerken die daar beschikbaar zijn.
Je telefoon vindt dit netwerk automatisch.
Kan ik internetten in het vliegtuig?
In sommige vliegtuigen kan je internetten op je mobiele netwerk. Wordt Aeromobile genoemd. Je hebt hier een aparte internetbundel voor nodig.
Wil je weten of dit tijdens je vlucht mogelijk is? Je vindt alle aangesloten vliegtuigmaatschappijen op de website van Aeromobile.
Veelgestelde vragen over Internet Op Reis.
Hoe betaal ik voor Internet Op Reis?
Buiten de EU betaal je per minuut, sms of MB. Voordelig online blijven voor een vaste prijs? Dat kan met Internet Op Reis. Onze internetbundel voor het buitenland.
Je koopt ze makkelijk op je bestemming. Kan gewoon met een sms, in Mijn Odido of de Odido App. Handig: de XL-pas kan je voor vertrek al kopen. Ben je meteen online als je aankomt.
Hoe kan ik mijn verbruik bekijken?
Je bekijkt je verbruik op 2 manieren:
-
Op de roamingstatuspagina.
Goed om te weten: deze pagina werkt alleen als je in het buitenland bent. -
In de Odido App. Ga in het menu naar Buitenland.
Kan ik Internet Op Reis in meerdere landen gebruiken?
De Internet Op Reis pas koop je voor 1 land. En voor 1 periode. Wat die periode is, ligt aan de pas. Ben je in een ander land? Of is je pas verlopen? Dan koop je gewoon een nieuwe. Kan in Mijn Odido of de Odido App.
Je kan meerdere Internet Op Reis passen hebben, bijvoorbeeld als je door verschillende landen reist. In de Odido App zie je welke passen actief zijn, hoelang je ze nog kan gebruiken en hoeveel GB je over hebt. Fijn wel.
Hebben jullie een pas voor het Caribisch gebied?
Koop je Internet Op Reis voor 1 van de landen in de Cariben? Dan kan je deze op alle eilanden gebruiken. Wel zo makkelijk. Je kan kiezen tussen 2 passen:
-
M-pas: voor € 15 ben je 10 dagen online. Of totdat je 5 GB verbruikt hebt. Je koopt 'm makkelijk als je in het buitenland bent. Gewoon in Mijn Odido, de Odido App of met een sms.
Wat je in de sms zet en waar je deze naartoe stuurt staat in de Welkom in het buitenland sms als je aankomt. -
XL-pas: voor € 30 ben je 30 dagen online. Of totdat je 15 GB verbruikt hebt. De XL-pas koop je makkelijk voor vertrek. Kwestie van XLP4 sms'en naar 1280.
Belangrijk: de bundel start meteen als je 'm koopt. Sms dus pas als je bijna vertrekt.
Heb je het aantal GB's verbruikt voordat je thuis bent? Geen punt. Je kan altijd een nieuwe pas kopen.
Heb je na het lezen van dit topic nog vragen over gebruik in het buitenland? Laat een reactie achter of start een nieuw topic. De community staat voor je klaar.
Relevante topics