Skip to main content
Beantwoord

Wanbeleid Recycle deal!

• November 20, 2025
  • 5 reacties
  • 98 Bekeken

• is een nieuwe Poster

November 2023 neem ik een Google Pixel 8 Pro af met een unlimited abonnement. Contractueel wordt vastgelegd dat ik gebruik mag maken van de recycle deal, waardoor het restbedrag á €288 wordt kwijtgescholden. 

Inmiddels twee jaar later is dit contract verlopen en besluit ik een nieuw toestel aan te schaffen bij jullie, mijn oude toestel wil ik daarom inleveren voor de recycle deal. 

Ik meld mijn toestel aan voor deze deal via mijn account. Tijdens dit aanmeldingsproces wordt mij direct duidelijk dat Odido niet weet waar zij mee bezig is. Meermaals wordt vermeld dat het pakket naar een UPS punt dient te gaan, terwijl ik vervolgens een verzendlabel van PostNL krijg. 

Ik besluit mijn pakket dus naar een PostNL punt te brengen, daar wordt deze ook geaccepteerd. Echter wordt mijn verstuurde pakket de volgende dag bij mijn eigen woning aangeboden. Dat is raar, want het pakket moet volgens het label naar Duitsland. 

Ik neem telefonish contact op met Odido, waar mij wordt aangegeven dat dit een bekend probleem is en dat het pakket normaliter binnen een week bij mij thuis afgehaald wordt, mocht ik hier vragen over hebben kan ik contact opnemen met PostNL. Aangezien ik dit een raar verhaal vind, besluit ik PostNL te bellen. Zij geven aan dat een pakket niet vanzelf afgehaald kan worden bij mijn huis, hiervoor moet iemand een opdracht aanmaken. Ze biedt mij aan het label te vergoeden, maar dat kan natuurlijk niet want ik heb deze zelf niet betaald/ aangemaakt.

De volgende dag neem ik weer telefonisch contact op met Odido omtrent dit probleem, tijdens dit gesprek wordt mij uiteindelijk aangegeven dat ik ook met het toestel naar de winkel kan.

Donderdag 13 november ga ik naar de winkel in Tilburg. De medewerker geeft aan dat hij het toestel niet aan kan nemen, want het label is al gecreëerd. Ik mag wederom contact opnemen met de klantenservice.

De volgende dag bel ik wederom de klantenservice. Nu wordt mij verteld dat de recycle deal uit het systeem verdwenen is én dat ik toch echt naar de winkel moet om het toestel in te leveren.

Ik besluit zelf nog een keer in mijn Odido account te kijken en zie dat de recycle deal er daar zeker wel in staat, ik kan dan ook de status controleren én ik heb de optie om de deal te annuleren. Ik besluit de deal via mijn account te annuleren, daar er wordt aangegeven dat ik dan voor als nog de optie heb het toestel naar de winkel te brengen. 

Donderdag 20 november ga ik wederom naar de winkel. Dit keer neem ik aan dat zij hem moeten kunnen aannemen, dit wordt mij namelijk ook aannemelijk gemaakt. Eenmaal in de winkel hoor ik toch de zoveelste teleurstelling, men kan de telefoon niet aannemen want de deal is niet te vinden in het systeem. Ik mag toch echt weer contact opnemen met de klantenservice.

Je zult begrijpen dat ik intussen gruwelijk klaar ben met dat rondgestuur. Iets zo simpels kan toch niet zo ongelofelijk moeilijk zijn?! 

Intussen ben ik twee weken verder en de factuur heb ik vanzelfsprekend al gehad. Mijn recht op de deal via de webshop verloopt over een aantal dagen én terugbrengen naar de winkel loopt telkens spaak. 

Ik wens dat dit binnen enkele dagen opgelost wordt. 

Beste antwoord door Pharwin van Odido

Hoi ​@MFBTH wat leuk dat je gebruik hebt gemaakt van onze Recycle Deal en ik snap heel goed dat je het toestel zo snel mogelijk aan ons terug wilt verkopen. Ik geef je graag meer duidelijkheid! Je hebt tot 21 dagen na de einddatum van je contract om het toestel online via je Mijn Odido account aan ons terug te verkopen. Daarna is het tot 50 dagen nog mogelijk in 1 van onze winkels. De terugverkoop gaat via UPS, omdat het toestel naar Duitsland verstuurd wordt. Dus niet via PostNL.

Ik heb meteen meegekeken in je Mijn Odido account en ik zie dat er inderdaad een foutmelding naar voren komt bij het downloaden van de verzendlabel. Hiervoor kan ik een ticket aanmaken en doorzetten richting ons IT-team, zodat het onderzocht kan worden. Echter, zie ik dat de termijn van 21 dagen dit weekend verloopt, daarna is het technisch niet meer mogelijk om het via je Mijn Odido account in orde te maken. Gelukkig hebben we de optie om alsnog het toestel tot 50 dagen na het einde van je contract in 1 van onze Shops aan ons terug te verkopen. 

Om heel eerlijk te zijn, begrijp ik niet waarom mijn collega's in de winkel aangeven dat het niet kan. Dat is wel degelijk een optie en moet altijd kunnen. Ze hebben hier ook specifieke instructies voor. Is het mogelijk dat je nogmaals langsgaat in onze Shop? Je kunt aangeven dat zij in het systeem kunnen zoeken naar: Recycle Deal: toestel terugverkopen | Retail. Daar kunnen ze de instructies vinden om het voor je in orde te maken. De optie via je Mijn Odido account mag geannuleerd worden, zodat het via de winkel in orde gemaakt kan worden. Probeer anders langs te gaan in een andere winkel in de buurt. Ik weet zeker dat mijn collega's je hierbij kunnen helpen! 

Laat je weten of het is gelukt? Ik verneem het graag!

5 reacties

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • November 20, 2025

Aanvulling op bovenstaande: 

Wederom heb ik in mijn account gecontroleerd of de deal er nog te vinden is. Ik zie de recycle deal op mijn oude toestel nog staan en zag de mogelijkheid deze (opieuw) aan te melden voor verzending. Ik heb dit toch nog eens geprobeerd, de stappen doorlopen en mijn toestel aangemeld. Echter kan ik nu het label niet downloaden, de pagina geeft aan dat ik 1 minuut moet wachten tot het label beschikbaar is (intussen wacht ik ruim een uur met meerdere pogingen). De knop om de aanvraag te annuleren is nu ook weer zichtbaar, maar als ik hierop klik gebeurt er niets.

Kortgezegd, de recycle deal lijkt een grote puinhoop te zijn bij jullie. Toch bijzonder hoe iets wat jullie zelf aanbieden zo disfunctioneel kan zijn. 

Ik ben niet voornemens nog verder doorgestuurd te worden, dit issue wordt door jullie opgelost binnen aanzienlijke tijd of mijn rechtsbijstand mag dit van mij overnemen. 

Pharwin van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Mobiel
  • Antwoord
  • November 21, 2025

Hoi ​@MFBTH wat leuk dat je gebruik hebt gemaakt van onze Recycle Deal en ik snap heel goed dat je het toestel zo snel mogelijk aan ons terug wilt verkopen. Ik geef je graag meer duidelijkheid! Je hebt tot 21 dagen na de einddatum van je contract om het toestel online via je Mijn Odido account aan ons terug te verkopen. Daarna is het tot 50 dagen nog mogelijk in 1 van onze winkels. De terugverkoop gaat via UPS, omdat het toestel naar Duitsland verstuurd wordt. Dus niet via PostNL.

Ik heb meteen meegekeken in je Mijn Odido account en ik zie dat er inderdaad een foutmelding naar voren komt bij het downloaden van de verzendlabel. Hiervoor kan ik een ticket aanmaken en doorzetten richting ons IT-team, zodat het onderzocht kan worden. Echter, zie ik dat de termijn van 21 dagen dit weekend verloopt, daarna is het technisch niet meer mogelijk om het via je Mijn Odido account in orde te maken. Gelukkig hebben we de optie om alsnog het toestel tot 50 dagen na het einde van je contract in 1 van onze Shops aan ons terug te verkopen. 

Om heel eerlijk te zijn, begrijp ik niet waarom mijn collega's in de winkel aangeven dat het niet kan. Dat is wel degelijk een optie en moet altijd kunnen. Ze hebben hier ook specifieke instructies voor. Is het mogelijk dat je nogmaals langsgaat in onze Shop? Je kunt aangeven dat zij in het systeem kunnen zoeken naar: Recycle Deal: toestel terugverkopen | Retail. Daar kunnen ze de instructies vinden om het voor je in orde te maken. De optie via je Mijn Odido account mag geannuleerd worden, zodat het via de winkel in orde gemaakt kan worden. Probeer anders langs te gaan in een andere winkel in de buurt. Ik weet zeker dat mijn collega's je hierbij kunnen helpen! 

Laat je weten of het is gelukt? Ik verneem het graag!

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • November 21, 2025

Bedankt voor je reactie!

Allereerst geef ik graag aan dat het door jullie afgegeven label wel degelijk voor PostNL bestemd is. Zo staat er ook in het stukje "Verzendbewijs klant", Na afgifte kunt u het pakket volgen via de website jouw.postnl.nl.

Daarnaast heb ik vandaag wederom contact gehad met de klantenservice én dit keer een directe medewerker van vestiging Tilburg. Deze laatste gaf aan het (eindelijk) te gaan regelen voor me, maar moest net als jij een vraag uitzetten naar IT. Dit zou nog enkele werkdagen in beslag kunnen nemen, hij zou mij hiervoor terugbellen in de loop van komende week.

Als alles goed gaat zou ik dan het toestel wel in kunnen leveren bij de winkel.

Desalniettemin vind ik het kwalijk hoe een relatief simpel process als dit zoveel geduld, tijd en energie kost van een klant. Nog veel kwalijker vind ik de toch wel lakse houding hierin.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • November 21, 2025

Zo simpel is dit proces dus niet. De recycle deal mogelijkheden worden ook al een tijdje niet meer aangeboden.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • November 21, 2025

Zo simpel is dit proces dus niet. De recycle deal mogelijkheden worden ook al een tijdje niet meer aangeboden.

Bedankt voor je reactie.

Het niet meer aanbieden van de deal zal allerminst met de moeilijkheidsgraad van het process te maken hebben, wellicht meer met de hoeveelheid werk men hiermee bleek te hebben of wellicht dat het toch een minder winstgevend (of zelf een verlies gevend) initiatief was. 

Het lijkt mij namelijk sterk dat een van Nederlands grootste telecombedrijven een proces als deze niet goed uitgewerkt krijgt.

Als je mijn volledige bericht dan ook gelezen hebt stropt dit op meerdere vlakken, beginnende bij aangeven van de correcte transporteur (en dat lijkt me niet zo moeilijk).

Daarnaast baseer je, je reactie op het minst belangrijke punt van deze conversatie. Dat de ondersteuning tot zoverre ondermaats is mag namelijk wel blijken, hoop ik.