Skip to main content

De Samsung A53 G5 van mijn vriendin is onlanbsyop vakantie in Oostenrijk in het water gevallen. Vlak daarna heeft het toestel zichzelf uit gezet. Na ongeveer twee uur hebben we hem toch van 5 meter diepte kunnen halen. We hebben hem toen de hele nacht laten drogen en de volgende dag hebben we hem naar een reparatiezaakje gebracht, want hij deed helemaal niks meer.

De reparateur heegyyhem nog enigzins tot leven kunnen wekken, want hij start nu wel weer op. Het touchscreen is echter ook kapot gegaan want die reageert niet en we kunnen daardoor dus ook niet in het toestel komen. 

We zijn even op zoek naar wijsheid. We kunnen als we weer thuis zijn voor pakweg 140 euro een nieuw screen laten monteren, maar het toestel is ook alweer 2,5 jaar oud en de accu gaat al steeds langer mee, dus we neigen nu naar een nieuw toestel. Het belangrijkste is dat wij de foto's en video's weer van het toestel kunnen krijgen. Bestaat er een manier omdat te doen zonder dat er gebruik moet worden gemaakt van het touchscreen, dus bijvoorbeeld via USB naar een pc? Ik hoor het graag! 

Hoi @dj75 ,

Het handigste is altijd om een cloud opslag te gebruiken voor materiaal wat je niet kwijt wilt raken. Soms gaan dingen ook “vanzelf” dus kijk eens via een webbrower op Google Foto als je bent ingelogd op jouw Google account wat je ook op je telefoon gebruikt.

Het recoveren van data van een toestel kan inderdaad geprobeerd worden met een USB kabel, maar vaak zijn er dan nog steeds instellingen nodig die je op je telefoon schermpje moet aanklikken. Maar als hij niet meer aangaat, dan kan er veel meer kapot zijn dan alleen een schermpje. Dat kun je eigenlijk ook niet vaststellen totdat je zaken als een schermpje, batterij of moederbord gaat vervangen. Mocht het zo zijn dat het “niet uitmaakt” wat het kost als de data maar hersteld wordt dan zijn er professionele data recovery bedrijven. Maar dan gaat het vaak om bedragen van 1000+ euro.. 

Als een toestel normaal 2.5 jaar oud is en waterschade heeft is er maar 1 conclusie, die wil je niet laten repareren. Als hij het al even doet kan het heel goed zijn dat door corrosie het volgende maand weer over is..  Dus hopenlijk gaat de cloud opslag nog een openbaring zijn voor je. En anders een hele harde les. Bij je nieuwe toestel ga je dit absoluut goed instellen!

Hi, dank voor jouw uitgebreide reactie. We gaan het inderdaad een anders/beter doen als het nieuwe toestel er is. Ik zit aan een sync met Onedrive te denken want daar heeft ze nog een paar tB ruimte. Zij kan over pakweg 7 maanden verlengen bij odido dus we moeten het nog zien te overbruggen. En zoals jij ook al aangeeft: dat het toestel het nu doet geeft geen enkele garantie voor de toekomst. 

Ik denk er nu toch aan om het scherm te laten vervangen, zodat we dan in ieder geval in staat zijn om de voor haar belangrijke data er af te kunnen halen. 

Reageer