Skip to main content

Onjuiste configuratie Samsung S25 na ontvangst

• December 4, 2025
  • 5 reacties
  • 62 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn abonnement bij Odido verlengd en daarbij een nieuwe Samsung Galaxy S25 (SM-S931B/DS) ontvangen. Helaas blijkt er direct al een groot probleem te zijn met het toestel, en ik hoop dat er hier iemand met technische kennis kan meekijken of dat dit in ieder geval intern wordt opgepakt.

Samsung Wallet / Samsung Pay werkt helemaal niet op mijn toestel. Er verschijnt geen mogelijkheid om betaalkaarten toe te voegen (zoals Rabobank, Moneybird of ICS), terwijl deze kaarten normaal gesproken gewoon ondersteund worden in Nederland.

Omdat dit voor mij een belangrijke functie is, heb ik technisch gecontroleerd wat hier misgaat. Met de Samsung testcode *#1234# blijkt het toestel te draaien op de volgende CSC-regio:

CSC: S931B OXM …

CSC “OXM” duidt op een multi-regio firmwareconfiguratie. Voor Nederlandse toestellen hoort de CSC NEE te zijn.
Het gevolg hiervan is dat Nederlandse Samsung Wallet- / betaalfunctionaliteit niet wordt geactiveerd, wat precies overeenkomt met mijn probleem: geen betaalpassen, geen Tap-to-Pay, geen NFC-betaalmodule.

• Dit is een nieuw toestel, geleverd door Odido.

• Ik mag verwachten dat dit toestel correct is geconfigureerd voor de Nederlandse markt.

• Door deze fout wordt een essentiële functie geblokkeerd.

• Dit hoort niet te gebeuren bij een toestel van een Nederlandse provider.

Daar komt bij dat ik het toestel intussen volledig heb ingericht, wat mij in totaal twee dagen heeft gekost (apps, accounts, verificaties, 2FA, data overzetten, etc). Ik ben dus absoluut niet in de positie om het toestel terug te sturen en weer helemaal opnieuw te beginnen.

Ik heb dit telefonisch uitgelegd aan de Odido klantenservice. Helaas:

• Er werd niet inhoudelijk naar de technische kant gekeken.

• Men wilde mijn verhaal niet doorzetten naar een technisch onderlegde collega.

• Ik kreeg alleen te horen dat ik het toestel “maar moest retourneren” of moest aankloppen bij Samsung.

• Dat is voor mij geen redelijke oplossing, omdat de oorzaak ligt bij de levering door Odido.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb de telefoon van Odido ontvangen, niet van Samsung. De leverancier is dus verantwoordelijk voor een correcte configuratie.

Ik plaats dit bericht in de hoop dat:

1. Dit intern opgepakt wordt door iemand met technische kennis of bevoegdheid;

2. Er wordt erkend dat dit een configuratiefout bij levering is;

3. Er een oplossing komt waarbij ik niet opnieuw alles hoef in te stellen;

4. De CSC-regio op de juiste manier (NEE) wordt gezet of een vergelijkbare officiële oplossing wordt aangeboden.

Ik vraag dus echt niet om iets uitzonderlijks; alleen om een correcte, klantvriendelijke oplossing zonder dat dit mij nieuwe problemen oplevert.

Alvast dank aan iedereen die wil meekijken of dit kan doorzetten naar de juiste afdeling.

Met vriendelijke groet,
Martijn

December 5, 2025

Goedemorgen Martijn, bedankt voor je uitgebreide uitleg over de configuratie van je  nieuwe Samsung telefoon. Ik heb het direct met mijn collega's besproken en gekeken naar de mogelijkheden. Echter kunnen wij dit niet zelf aanpassen. Ik moet je daarom vragen deze vraag aan Samsung te stellen. Dit kan via de website van Samsung of op de Samsung community. Ik had het graag zelf op een andere manier voor je opgelost, maar dat is in dit geval niet mogelijk. Als ik alsnog een case doorzet naar mijn technische collega's is de kans groot dat ze 'm niet kunnen oppakken en alsnog naar Samsung verwijzen of vragen het toestel retour te sturen. Echter gaan er dan nog meer dagen overheen en dat wil ik je al helemaal niet aandoen. Ik snap dat het niet ideaal is, dus excuses voor dit ongemak. Ik wil je daarom vragen goed te kijken of je het toestel direct wil retourneren of dat je de vraag eerst nog langs Samsung haalt. 

5 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 4, 2025

Als een multi regio al niet de bedoeling is voor jou dan begrijp ik dat.

Je hebt het toestel via www.odido.nl of in een Odido shop besteld? Dan heeft de klantenservice wel het juiste advies gegeven

Je kan de bestelling annuleren en dan het toestel terugsturen. Er is geen mogelijkheid om dit op afstand met een ROM flash anders te doen.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • December 4, 2025

Dank voor je reactie. Laat me even verduidelijken waarom dit geen kwestie is van “multi-regio is niet de bedoeling voor mij”, maar waarom dit een fout is in de levering.

Ik heb een nieuw toestel bij Odido afgenomen. Een Samsung Galaxy S25 die in Nederland wordt geleverd via providers hoort een Nederlandse CSC (NEE) te hebben, zodat alle functies, waaronder Samsung Wallet/Samsung Pay, werken zoals bedoeld.
Dat is geen persoonlijke voorkeur, maar de standaard voor Nederlandse toestellen.

Dat mijn toestel op OXM multi-regio staat, is dus geen “niet de bedoeling voor mij”, maar een configuratie-afwijking die ervoor zorgt dat essentiële functies niet werken.

Daarnaast wil ik benadrukken dat ik het toestel inmiddels volledig heb ingericht, wat mij twee dagen werk heeft gekost (apps, accounts, verificaties, 2FA, data, instellingen). Het voorstel om het toestel terug te sturen betekent dat al dit werk verloren gaat, terwijl het probleem voortkomt uit een fout aan Odido’s kant.

Mijn vraag is daarom heel concreet:

Hoe gaat Odido dit compenseren als ik het toestel moet terugsturen?
Het is niet redelijk dat ik door een fout in de levering opnieuw twee dagen tijd moet investeren om alles opnieuw op te bouwen.

Ik vraag geen onmogelijke dingen; alleen dat dit netjes wordt opgelost zonder dat ik tijd, moeite en gegevens verlies door iets waar ik geen invloed op had.

Ik hoor graag op welke manier Odido dit wél klantvriendelijk kan afhandelen.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemorgen Martijn, bedankt voor je uitgebreide uitleg over de configuratie van je  nieuwe Samsung telefoon. Ik heb het direct met mijn collega's besproken en gekeken naar de mogelijkheden. Echter kunnen wij dit niet zelf aanpassen. Ik moet je daarom vragen deze vraag aan Samsung te stellen. Dit kan via de website van Samsung of op de Samsung community. Ik had het graag zelf op een andere manier voor je opgelost, maar dat is in dit geval niet mogelijk. Als ik alsnog een case doorzet naar mijn technische collega's is de kans groot dat ze 'm niet kunnen oppakken en alsnog naar Samsung verwijzen of vragen het toestel retour te sturen. Echter gaan er dan nog meer dagen overheen en dat wil ik je al helemaal niet aandoen. Ik snap dat het niet ideaal is, dus excuses voor dit ongemak. Ik wil je daarom vragen goed te kijken of je het toestel direct wil retourneren of dat je de vraag eerst nog langs Samsung haalt. 

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • December 5, 2025

Ik wil toch nog even duidelijk aangeven dat ik deze situatie onacceptabel vind. Het toestel is door Odido verkeerd geconfigureerd geleverd (CSC OXM in plaats van de Nederlandse CSC), waardoor belangrijke functies zoals Samsung Pay niet werken. Dit is geen gebruikersfout en geen kwestie van voorkeur. Dit is een fout in de levering.

Het feit dat Odido dit vervolgens volledig bij mij neerlegt, met als enige opties:

• Het toestel retourneren waardoor ik dagen werk opnieuw moet doen

• Zelf naar Samsung gaan terwijl ik het toestel van Odido heb gekregen,

Is simpelweg niet redelijk.

Door een fout aan jullie kant ben ik nu degene die extra tijd, moeite en frustratie heeft, zonder dat Odido ook maar één vorm van compensatie of ondersteuning biedt. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Daarom vraag ik opnieuw hoe Odido mij gaat compenseren voor het feit dat ik tijd moet investeren om een probleem op te lossen dat door jullie fout is ontstaan?

Ik verwacht dat Odido verantwoordelijkheid neemt voor de levering van een toestel dat niet conform verwachting functioneert, en dat er een oplossing komt waarbij ik geen extra tijd kwijt ben of dat dit op zijn minst gecompenseerd wordt.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • December 5, 2025

Joh, je vraagt echt teveel. Dit is precies hetzelfde als een toestel defect zou raken. Je kunt van een leverancier verwachten dat het gerepareerd of het toestel vervangen wordt, maar vergoeding van de moeite zit echt niet inbegrepen. Ook een vervangend toestel tijdens de reparatie is zonder aanvullende verzekeringen geen optie. 

Je hebt wel 14 dagen de tijd om een online geleverd product te bekijken en als je het niet goed vindt kosteloos de aankoop ontbinden. Odido zal je tijdige vraag om annulering ondersteunen.