Hallo allemaal,
Ik heb onlangs mijn abonnement bij Odido verlengd en daarbij een nieuwe Samsung Galaxy S25 (SM-S931B/DS) ontvangen. Helaas blijkt er direct al een groot probleem te zijn met het toestel, en ik hoop dat er hier iemand met technische kennis kan meekijken of dat dit in ieder geval intern wordt opgepakt.
Samsung Wallet / Samsung Pay werkt helemaal niet op mijn toestel. Er verschijnt geen mogelijkheid om betaalkaarten toe te voegen (zoals Rabobank, Moneybird of ICS), terwijl deze kaarten normaal gesproken gewoon ondersteund worden in Nederland.
Omdat dit voor mij een belangrijke functie is, heb ik technisch gecontroleerd wat hier misgaat. Met de Samsung testcode *#1234# blijkt het toestel te draaien op de volgende CSC-regio:
CSC: S931B OXM …
CSC “OXM” duidt op een multi-regio firmwareconfiguratie. Voor Nederlandse toestellen hoort de CSC NEE te zijn.
Het gevolg hiervan is dat Nederlandse Samsung Wallet- / betaalfunctionaliteit niet wordt geactiveerd, wat precies overeenkomt met mijn probleem: geen betaalpassen, geen Tap-to-Pay, geen NFC-betaalmodule.
-
Dit is een nieuw toestel, geleverd door Odido.
-
Ik mag verwachten dat dit toestel correct is geconfigureerd voor de Nederlandse markt.
-
Door deze fout wordt een essentiële functie geblokkeerd.
-
Dit hoort niet te gebeuren bij een toestel van een Nederlandse provider.
Daar komt bij dat ik het toestel intussen volledig heb ingericht, wat mij in totaal twee dagen heeft gekost (apps, accounts, verificaties, 2FA, data overzetten, etc). Ik ben dus absoluut niet in de positie om het toestel terug te sturen en weer helemaal opnieuw te beginnen.
Ik heb dit telefonisch uitgelegd aan de Odido klantenservice. Helaas:
-
Er werd niet inhoudelijk naar de technische kant gekeken.
-
Men wilde mijn verhaal niet doorzetten naar een technisch onderlegde collega.
-
Ik kreeg alleen te horen dat ik het toestel “maar moest retourneren” of moest aankloppen bij Samsung.
-
Dat is voor mij geen redelijke oplossing, omdat de oorzaak ligt bij de levering door Odido.
Voor alle duidelijkheid: Ik heb de telefoon van Odido ontvangen, niet van Samsung. De leverancier is dus verantwoordelijk voor een correcte configuratie.
Ik plaats dit bericht in de hoop dat:
-
Dit intern opgepakt wordt door iemand met technische kennis of bevoegdheid;
-
Er wordt erkend dat dit een configuratiefout bij levering is;
-
Er een oplossing komt waarbij ik niet opnieuw alles hoef in te stellen;
-
De CSC-regio op de juiste manier (NEE) wordt gezet of een vergelijkbare officiële oplossing wordt aangeboden.
Ik vraag dus echt niet om iets uitzonderlijks; alleen om een correcte, klantvriendelijke oplossing zonder dat dit mij nieuwe problemen oplevert.
Alvast dank aan iedereen die wil meekijken of dit kan doorzetten naar de juiste afdeling.
Met vriendelijke groet,
Martijn