Skip to main content

IMEI simlock op iPhone

• September 11, 2026
  • 22 reacties
  • 307 Bekeken

Ik heb mijn telefoon in oktober 2023 via Chubb vervangen. De telefoon heeft een IMEI-vergrendeling, die op 10 september 2026 is geactiveerd. De telefoon maakt momenteel geen verbinding met het mobiele netwerk. De klantenservice en Odido doen niets. Ze zeggen dat ze de telefoon niet kunnen ontgrendelen en dat ik hem maar moet weggooien en een nieuwe moet kopen. Alleen de mobiele provider kan hem ontgrendelen. De Apple-service zegt dat ik contact moet opnemen met Odido omdat zij de telefoon hebben vergrendeld en dat het hen niets kan schelen omdat ik geen klant meer ben.

September 14, 2026

Hoi Patrycja, van harte welkom op de community. Laten we snel kijken of we je iPhone kunnen ontgrendelen. Welke melding zie je precies op je telefoon staan? Staat er '’simlock actief'’ of iets anders?

Ik heb je ook meteen een privébericht gestuurd via Webcare Moderator. Reageer je daar op me? Dan doen we nog 1 laatste check, voordat ik met je mee mag kijken!

22 reacties

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Patrycja, van harte welkom op de community. Laten we snel kijken of we je iPhone kunnen ontgrendelen. Welke melding zie je precies op je telefoon staan? Staat er '’simlock actief'’ of iets anders?

Ik heb je ook meteen een privébericht gestuurd via Webcare Moderator. Reageer je daar op me? Dan doen we nog 1 laatste check, voordat ik met je mee mag kijken!

Ja, mijn simlock is actief, wat betekent dat ik geen simkaart van een andere provider dan ODIDO kan gebruiken. Iemand bij ODIDO zou mijn telefoon moeten ontgrendelen, want hij is van mij. Hij is nu onbruikbaar.

De provider verwijdert de simlock van een iPhone alleen op afstand door het activeringsbeleid op de Apple-servers te wijzigen. Voor Apple-apparaten zijn er geen ontgrendelingscodes (zoals bijvoorbeeld bij oudere Android-telefoons) en de provider zelf heeft geen directe toegang tot de software van de telefoon. Het hele technische proces verloopt in verschillende stappen: Registratie en verificatie: De gebruiker dient een verzoek in bij de provider met het IMEI-nummer van het apparaat. De provider controleert in zijn systeem of de telefoon volledig is betaald, of het contract is verlopen en of het apparaat niet op een zwarte lijst staat (bijvoorbeeld als gestolen). Update van de GSX-database: Na een succesvolle verificatie logt de provider in op het speciale servicesysteem van Apple (meestal het Apple GSX-platform – Global Service Exchange). Daar wordt het IMEI-nummer van de iPhone opgezocht en het toegewezen beleid gewijzigd van "Vergrendeld voor netwerk X" naar "Geen simkaartbeperkingen" (Volgend tetheringbeleid: Multimode ontgrendelen of niet geregistreerd). Synchronisatie met de activeringsserver: De Apple-servers slaan de nieuwe instructies voor dit specifieke IMEI-nummer direct op. iPhone downloadt het nieuwe beleid: Wanneer de telefoon verbinding maakt met internet (via wifi of mobiel internet), raadpleegt hij de Apple-servers om de activeringsstatus te controleren. Het apparaat downloadt het nieuwe activeringscertificaat, waarmee de modem van de telefoon fysiek wordt ontgrendeld. Hierdoor verschijnt de melding 'Geen simkaartbeperkingen' in het veld 'Providervergrendeling' in Instellingen -> Algemeen -> Over dit apparaat. Soms is een herstart of het plaatsen van een simkaart van een andere provider nodig om de wijziging op de server te 'opmerken'.

Is er informatie beschikbaar over mijn zaak? Of moet Autoriteit Consument & Markt (ACM) ODIDO dwingen om de kwestie naar behoren op te lossen?

Ik heb alle benodigde informatie en instructies verstrekt over wat de mobiele operator moet doen. De huidige acties van de ODIDO-operator zijn illegaal.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 15, 2026

Hoi ​@Patrycja Pyszniak ,

Heel simpel,  er zijn sinds een jaar of 10 geen MNO's meer in Nederland die een simlock op een abonnement telefoon aanbrengen. Dat was vroeger, en misschien nog mvno'tjes nog wel eens nodig voor een eenvoudige prepaid telefoon voor weinig geld en dan wilde ze dat terugverdienen door alleen hun simkaart erin te laten werken.

T-mobile had dit dus al rond 2010 gestopt en Odido sinds de naamswijziging heeft nog nooit telefoons met een simlock verstrekt. Er zijn dus ook geen processen om unlock codes te verstrekken, die bestaan niet.

Het bijzondere aan jouw case is wel dar je Chubb noemt. Dat is een toestelverzekeraar. Welke datum en waar precies heb je jouw abonnement afgesloten en wat gebeurde er dan 3 jaar geleden met Chubb?

T-Mobile gebruikt geen vergrendelingen, maar telefoons die bij Chubb worden ingeruild, vormen hierop een uitzondering. Deze kunnen wel een simlock hebben, dit staat zelfs op hun website vermeld. Verder bestaan ​​er geen ontgrendelingscodes voor iPhones. Het ontgrendelen van een telefoon vereist een verzoek van de provider (in dit geval ODIDO) aan Apple, zoals ik eerder al heb uitgelegd. Ik heb eerder contact opgenomen met de klantenservice van Apple, die de aanwezigheid van een IMEI-vergrendeling duidelijk heeft bevestigd.
Negeer de informatie die ik heb verstrekt dus niet, maar verdiep je eerst in het onderwerp voordat je reageert.

Heel simpel, het ODIDO-netwerk blokkeert mijn telefoon illegaal. Mijn abonnement is al lang geleden verlopen en ik heb geen openstaande schulden bij de mobiele provider. Ik heb de telefoon volledig betaald en weiger verdere inmenging van ODIDO in mijn eigendom. De EU-wetgeving stelt duidelijk de verplichtingen van de provider vast, waaronder de verplichting om de simlock van de telefoon te verwijderen!

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Patrycja, bedankt voor de gegevens via DM. Het klopt dat een telefoon dat door Chubb is vervangen een simlock kunnen hebben. Ik heb direct gezocht, maar ik kan je oude telefoonnummer niet vinden. Dit kan nog lastig worden, maar ik ga het zeker proberen. Heb je alleen voor mij nog het exacte model van je iPhone? Dan zet ik het meteen door naar de juiste afdeling samen met de IMEI-nummers en het e-mailadres dat je hier op de community gebruikt. Ik hoop dat ze dan verder kunnen helpen!

Controleer ook even het volgende. Vandaar mijn vraag over de melding: Als een iPhone de melding 'simlock actief' geeft, voer dan de pincode in. Deze melding heeft niets met een simlock te maken. Deel voor de zekerheid ook even een screenshot, dat kan ons meer duidelijkheid geven en kan mijn collega's helpen.

Case: 83961953

Ps. Goed om te weten dat de community geen livechat is. Het kan langer duren voordat je een reactie krijgt. Maar geen zorgen, je krijgt altijd een reactie.

Mijn telefoon is een iPhone 11 Pro Max. Hij is al wat ouder, maar werkt nog steeds en ik heb hem nog wel even nodig. De netwerkinstellingen van de telefoon geven aan "Netwerk niet beschikbaar". Na contact met Apple werd mij verteld dat ODIDO mijn IMEI heeft geblokkeerd. Ik heb ook een Orange eSIM-kaart in de telefoon, maar door de blokkering kan deze geen verbinding maken met het mobiele netwerk. Eerder werkte de telefoon wel, omdat ik bij de eerste keer dat ik hem aanzette (nadat ik hem had vervangen door een CHUBB) een actieve T-Mobile-kaart uit Nederland gebruikte. Na het installeren van de Orange eSIM was er geen probleem, omdat een Nederlandse simkaart uit Nederland werkte. Onlangs heeft iOS de netwerkverbinding bijgewerkt, waardoor ook de informatie over de simkaartvergrendeling is aangepast, omdat de Nederlandse simkaart in de telefoon niet meer actief was. Daarom werkt deze telefoon nu alleen nog op het ODIDO-netwerk en worden andere simkaarten of eSIM's geblokkeerd.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 15, 2026

Negeer de informatie die ik heb verstrekt dus niet, maar verdiep je eerst in het onderwerp voordat je reageert.

Zo, ook goedemorgen. Je blijft maar posts plaatsen in je eigen topic en vooral die 3e is een copy/paste die doordat het 1 blok tekst is vrij onleesbaar is.

Je praat hier met andere klanten en zoals de moderator ook al aangeeft,  dit is geen chat met de klantenservice.  Maar ik ga verder hier geen tijd in stoppen.  Succes!

Kenmerk: 83961953

Hallo, 
ik heb een bericht van u ontvangen waarin u bevestigt dat de simlock is verwijderd. De status in de instellingen is inderdaad gewijzigd. Er staat nu: geen simlock voor mobiele netwerken. Helaas maakt de telefoon nog steeds geen verbinding met het netwerk. Het apparaat herkent nieuwe mobiele providers, maar ik krijg de melding: mobiel netwerk - niet beschikbaar. 

De simkaart werkt probleemloos in een andere telefoon.

Ik heb contact opgenomen met Apple, maar zij beweren dat de simlock de verbinding mogelijk nog steeds blokkeert. De telefoon is uitgezet en de netwerkinstellingen zijn gereset. 

Heeft u nog verdere instructies? Misschien is er nog een andere blokkade?

Kunt u controleren of de twee IMEI-nummers zijn ontgrendeld? 
IMEI-nummer simkaart: 352866113233793.
IMEI-nummer eSIM-kaart: 352866113146607.

Hartelijk dank voor uw hulp en betrokkenheid bij mijn probleem.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 16, 2026

Kunt u controleren of de twee IMEI-nummers zijn ontgrendeld? 
IMEI-nummer simkaart: 352866113233793.
IMEI-nummer eSIM-kaart: 352866113146607.

IMEI: 352866113233793
Second IMEI: 352866113146607
Brand: Apple
Phone model: iPhone 11 Pro Max A2218
Find my iPhone: ON
Simlock status: Unlocked
Blacklist status*: CLEAN

Hallo ​@ccnl,

Ik weet niet meer wat de telefoon blokkeert.

Hij probeert een mobiel netwerk te vinden, maar dat lukt niet. Nadat ik een simkaart heb geplaatst, herkent hij de kaart en het mobiele netwerk, zoals T-Mobile of Orange. Helaas staat er in de instellingen 'netwerk niet beschikbaar'.

Simkaarten werken prima in andere telefoons...

Misschien is er nog een andere providervergrendeling, zoals een MEID-vergrendeling.
Deze komt bovenop de standaard simkaartvergrendeling van één enkele mobiele netwerkprovider.

Ik heb wel eens gehoord dat providers dergelijke vergrendelingen opleggen, bijvoorbeeld wanneer de telefoongebruiker zijn abonnementskosten niet betaalt.

Wat denken jullie ervan, ​@Marciano van Odido en ​@ccnl ?

Forum|alt.badge.img+2
  • September 17, 2026

Misschien is er nog een andere providervergrendeling, zoals een MEID-vergrendeling.
Deze komt bovenop de standaard simkaartvergrendeling van één enkele mobiele netwerkprovider.

Uit welk land is jouw iPhone oorspronkelijk afkomstig? Dat kan je checken met de modelnummer, voor Nederland is b.v. DN of ZD. Het kan zijn dat de provider profiel voor Polen nog niet actueel is en je kan daarom nog niet inloggen op Poolse netwerken. Probeer eerst de netwerkinstellingen te resetten en dan te rebooten.

Ik heb wel eens gehoord dat providers dergelijke vergrendelingen opleggen, bijvoorbeeld wanneer de telefoongebruiker zijn abonnementskosten niet betaalt.

Nee, dat doet providers bij abonnement met toestelkrediet. De telefoons zijn eigendom van provider tot het krediet volledig afbetaald is, ze gebruiken geen SIM-lock maar MDM-lock om gebruiker uit te sperren. Maar ze zijn verplicht de telefoon uit hun MDM-beheeromgeving te verwijderen wanneer het toestel afbetaald is. Bovendien kan je bij een MDM-vergrendeling jouw telefoon helemaal niet meer gebruiken, bij startscreen staat gelijk "Deze telefoon is beheerd door …., bel Nr … voor unlock”

Het telefoonmodel is: NWHM2ZD/A. Ik heb hem in Nederland gekocht, maar na de omruiling bij CHUBB is de telefoon uit Duitsland geïmporteerd.

Probeer eerst de netwerkinstellingen te resetten en dan te rebooten

Ik heb dit al meerdere keren gedaan.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 17, 2026

Het telefoonmodel is: NWHM2ZD/A.

Dit telefoon is voor Nederlandstalige, Duitstalige en Franstalige landen bedoeld. Dwz, vanuit fabriek worden al juiste providers instellingen voor deze landen toegepast, maar niet voor andere landen zoals Polen. Als je met een simkaart van deze landen in Polen kan inboeken (roamen), wordt de providers instelling geüpdatet en je kan een Poolse simkaart gebruiken.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Patrycja, superfijn dat je bericht hebt gehad van mijn collega dat de simlock verwijderd is. Wat apart dat het in het toestel nog niet lukt om verbinding te maken met het netwerk, maar met de simkaart in een ander toestel wel. Ik heb direct de vraag uitstaan of er wellicht nog een andere blokkade of oplossing bekend is en of wij dit kunnen oplossen. Zodra ik meer weet, hoor je het direct van mij!

Het telefoonmodel is: NWHM2ZD/A.

Dit telefoon is voor Nederlandstalige, Duitstalige en Franstalige landen bedoeld. Dwz, vanuit fabriek worden al juiste providers instellingen voor deze landen toegepast, maar niet voor andere landen zoals Polen. Als je met een simkaart van deze landen in Polen kan inboeken (roamen), wordt de providers instelling geüpdatet en je kan een Poolse simkaart gebruiken.

Ik zal het maandag controleren en je dan antwoord geven, want dan heb ik een Nederlandse simkaart van Lebara.

Hallo ​@Marciano van Odido.
Hartelijk bedankt dat jij en je vriend de simlock van mijn telefoon hebben verwijderd. Helaas kan het apparaat nog steeds geen netwerk vinden.

Ik heb onlangs mijn mobiele netwerkinstellingen meerdere keren gereset en iOS bijgewerkt naar de nieuwste versie 27.0.

Maandag ga ik ook proberen het advies van gebruiker ​@ccnl op te volgen en een Nederlandse simkaart in de telefoon te plaatsen. Als dat niet helpt, zal ik de telefoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen en hem volledig resetten.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemiddag, geen dank! Ik heb nogmaals de vraag uitstaan of het toch nog kan liggen aan de tweede simkaart. Maar voor zover we nu zien hebben we de enige blokkade opgeheven die wij kunnen. Probeer zeker een Nederlandse simkaart en een volledige reset. Ik ben erg benieuwd of dit helpt!

Helaas heeft het resetten van de telefoon, het verwijderen van alle gegevens en het terugzetten naar de fabrieksinstellingen het probleem niet opgelost. De telefoon maakt nog steeds geen verbinding met het netwerk.

Ik heb een Lebara prepaidkaart ontvangen, maar ik kon deze niet controleren omdat hij al inactief was. Blijkbaar was er al een tijdje geen saldo op gezet.

Ik wilde een Nederlandse eSIM-kaart installeren, maar ik moet een andere betaalmethode proberen omdat ik geen bankrekening meer heb in Nederland.