Skip to main content
Beantwoord

Verbinden met een Odido mobiel abbo naar klik en klaar 5G Odido werkt niet.

• 7 februari 2025
  • 4 reacties
  • 69 Bekeken

Wij hebben een server draaien voor Home assistant op een klik & klaar 5G OPPO modem vanwege waar wij zitten er geen vast internet mogelijk is.
Als je via Vodafone / KPN mobiel abbo verbind werkt het prima, maar zodra je probeert te verbinden met een Odido mobiel abbo dan is het IP van de klik & klaar niet te bereiken (timeout).

We hebben het ip aan een Dyndns service gehangen en is ook prima te bereiken vanuit andere providers. Nu is het geval zo dat onze mobieltjes hun locatie doorgeven aan de server. Maar als je een Odido account hebt, werkt dit niet. Ik vermoed dat dat waarschijnlijk met het intern netwerk te maken heeft (vlans) die gescheiden zijn van elkaar, dus elkaar niet kunnen bereiken. Is hier een oplossing voor?

Ik heb hier een tijdelijke oplossing voor met ssh tunnels. Maar dit is alles behalve handig met de certificaten die gebruikt dienen te worden ;)

Beste antwoord door Cheyenne van Odido

Hi ​@WizzbitGXS, dank voor het starten van dit topic! Ik ben vandaag alleen op de Community aanwezig en kom niet helemaal uit je vraag. Helpt dit topic jou toevallig? Zo niet, dan laat ik het topic open staan en wacht ik jouw reactie af. We kunnen dan vanaf morgen je vraag checken bij collega's die dit kunnen nagaan! 

Bekijk origineel

4 reacties

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • 2626 reacties
  • Antwoord
  • 9 februari 2025

Hi ​@WizzbitGXS, dank voor het starten van dit topic! Ik ben vandaag alleen op de Community aanwezig en kom niet helemaal uit je vraag. Helpt dit topic jou toevallig? Zo niet, dan laat ik het topic open staan en wacht ik jouw reactie af. We kunnen dan vanaf morgen je vraag checken bij collega's die dit kunnen nagaan! 

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 9 februari 2025
Cheyenne van Odido schreef:

Hey Cheyenne,
Helaas is dat topic niet relevant met mijn vraag. 
Het dynamische ip is niet het probleem. Het probleem is dat met een mobiele telefoons met een Odido abonnement het Klik & Klaar 5G netwerk niet kunnen bereiken. Terwijl mobieltjes met Vodafone of KPN abonnement  bijvoorbeeld dit wel kunnen. Dit zou denk ik bij een van de netwerk beheerders van Odido neergelegd moeten gaan worden om er naar te kijken. Er gaat een (of meerdere) routings niet goed na bepaalde netwerken intern.  Ik zal een klik & klaar 5G ip geven en een Odido mobiel abonnement ip geven. Hopelijk is dat informatie genoeg om te weten om welke netwerken het gaat. 

Klik & Klaar: 178.230.218.187
Mobiel: 89.205.138.196

Goed kans dat het allemaal wel tot het zelfde netwerk behoord maar mobieltjes onderling niet kunnen communiceren met elkaar.

Reden voor deze vraag:
Wij gebruiken het voor een automatisering systeem die in de winkel moet blijven draaien(Kan helaas niet extern vanwege beveiliging). Een app op de telefoon maakt verbinding met dat systeem om locatie en details door te geven en te ontvangen. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8676 reacties
  • 9 februari 2025

Het is met opzet dat mobiele verbindingen elkaar niet kunnen bereiken. Het product wordt nog wel verder aangepast de komende maanden wie weet kunnen ze een workaround vinden

Mocht het voor jou hierom geen werkbare oplossing zijn, dan kun je opzeggen en zit.je niet aan een lang contract vast.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 9 februari 2025
eric schreef:

Het is met opzet dat mobiele verbindingen elkaar niet kunnen bereiken. Het product wordt nog wel verder aangepast de komende maanden wie weet kunnen ze een workaround vinden

Mocht het voor jou hierom geen werkbare oplossing zijn, dan kun je opzeggen en zit.je niet aan een lang contract vast.

Hoi Eric, 
Ja ik had wel een vermoedde dat er een achterliggende gedachte was. Het zou mooi geweest zijn als ik alles gewoon vanaf Klik & klaar 5G modem kon doen ivm ssl certificaten etc. 
Maar heb inmiddels zelf een oplossing gevonden dat ik vanaf de server in de winkel een ssh tunnel naar de webserver maak. Vanaf daar kunnen mobieltjes met Odido verbinden naar de server in de winkel. Voor het SSL certificaat heb ik nu wat scripts lopen om het certificaat over te hevelen. Dit is een opzich een prima werkende oplossing. Zou mooi zijn dat het ooit zou kunnen. Maar voor nu werkt dit ook prima.

Thanks,
Eric-Jan.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen