Skip to main content
Beantwoord

Sim Card activation

• February 3, 2026
  • 13 reacties
  • 498 Bekeken

Hallo,

Mijn telefoon is gestolen in het buitenland en mijn oude SIM-kaart is geblokkeerd. Ik heb een nieuwe SIM-kaart ontvangen en ik ben momenteel in Roemenië.

Ik heb een abonnement en ik wil graag mijn nieuwe SIM-kaart activeren. Ik kon inloggen op mijn Odido-account met iDIN, maar ik weet niet hoe ik mijn nieuwe SIM-kaart vanaf hier kan activeren.

Kunt u mij alstublieft helpen om deze te activeren?

Hartelijk dank voor uw hulp!

Alex

Beste antwoord door Demy van Odido

Goedemorgen Alex, dankjewel voor je uitgebreide bericht. Ik snap heel goed dat je je nummer nu hard nodig hebt en ik help je hier graag zo goed mogelijk bij.

Ik moet hier direct open en eerlijk over zijn: vanuit dit kanaal kunnen wij je simkaart of eSIM echt niet voor je activeren. Daar baal ik zelf ook van, maar dit is een vaste veiligheidsregel om fraude te voorkomen.

Het goede nieuws: je kan dit wél zelf doen via Mijn Odido op je computer. Zowel een fysieke simkaart als een eSIM activeer je op dezelfde manier. De simswap kan zonder sms-controle, met iDIN-verificatie.

Wil je deze stappen volgen:

1. Ga op je computer naar Mijn Odido en log in met iDIN.

2. Klik op je mobiele nummer.

3. Ga naar Instellingen.

4. Kies Simkaart, telefoon en smartwatch.

5. Klik op Simkaart activeren.

6. Rond af met iDIN.

Laat mij gerust weten of deze stappen werken. Mocht je de optie Simkaart activeren niet zien, dan kan je onder Simkaart, telefoon en smartwatch alsnog gratis een eSIM aanvragen en de stappen volgen die je te zien krijgt. Stuur je mij een update?

13 reacties

Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Moderator | Mobiel & Internet + TV
  • February 4, 2026

Goedemorgen Alex, dit spijt mij natuurlijk om te lezen,- maar wat superleuk dat je in Roemenië bent. Natuurlijk wil je daar graag snel bereikbaar zijn met je nieuwe simkaart. Ga ik je mee helpen!

Je kan je simkaart makkelijk activeren via je Mijn Odido. Normaal sturen we eerst een sms naar je nummer om te controleren of alles klopt. Werkt dat niet? Dan kan je wederom inloggen met iDIN, een veilige manier om je te identificeren via je bank. Meer over iDIN lees je hier. Omdat je nu in Roemenië bent, kunnen wij je simkaart vanuit hier niet activeren. Via dit kanaal kunnen we dit echt niet doen, omdat het extra zorgvuldig moet gebeuren. Mocht je nu dringend een werkende verbinding nodig hebben en lukt het activeren niet, dan is een Holafly eSIM een goede tijdelijke optie.

Zodra je weer in Nederland bent, kan je dan langs een Odido Shop gaan. Neem je legitimatie mee, dan helpen mijn collega’s je daar graag verder.

Laat je me weten of het is gelukt?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 4, 2026

dank voor je reactie. ik waardeer je hulp echt.

ik werk momenteel op afstand en heb dringend toegang nodig tot mijn telefoonnummer. ik heb de afgelopen weken whatsapp op mijn computer gebruikt om te communiceren, maar de authenticatie verloopt binnenkort, en ik gebruik mijn telefoonnummer ook voor authenticatie voor een dozijn andere diensten. gelukkig kon ik authenticeren via mijn bank, maar ik weet niet hoe ik de simkaart kan activeren die ik net voor mijn vertrek heb ontvangen. ik kan authenticeren op odido met idin en ik heb al het papierwerk dat je misschien nodig hebt. kan een e-sim werken als het te ingewikkeld is…?

ik begrijp dat activering normaal in nederland moet gebeuren, maar in mijn situatie zal een bezoek aan een winkel niet snel mogelijk zijn en nu zonder toegang tot mijn contacten zou erg stressvol zijn, en ik heb mijn nummer zo snel mogelijk actief nodig. ik heb echt hulp nodig om dit op de een of andere manier op te lossen, alsjeblieft :(

kun je alstublieft adviseren of er een manier is om mijn nieuwe sim op afstand te activeren, aangezien ik kan authenticeren via idin?

heel erg bedankt voor je tijd en begrip.

alex

Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Goedemorgen Alex, dankjewel voor je uitgebreide bericht. Ik snap heel goed dat je je nummer nu hard nodig hebt en ik help je hier graag zo goed mogelijk bij.

Ik moet hier direct open en eerlijk over zijn: vanuit dit kanaal kunnen wij je simkaart of eSIM echt niet voor je activeren. Daar baal ik zelf ook van, maar dit is een vaste veiligheidsregel om fraude te voorkomen.

Het goede nieuws: je kan dit wél zelf doen via Mijn Odido op je computer. Zowel een fysieke simkaart als een eSIM activeer je op dezelfde manier. De simswap kan zonder sms-controle, met iDIN-verificatie.

Wil je deze stappen volgen:

1. Ga op je computer naar Mijn Odido en log in met iDIN.

2. Klik op je mobiele nummer.

3. Ga naar Instellingen.

4. Kies Simkaart, telefoon en smartwatch.

5. Klik op Simkaart activeren.

6. Rond af met iDIN.

Laat mij gerust weten of deze stappen werken. Mocht je de optie Simkaart activeren niet zien, dan kan je onder Simkaart, telefoon en smartwatch alsnog gratis een eSIM aanvragen en de stappen volgen die je te zien krijgt. Stuur je mij een update?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 5, 2026

Ik heb geen optie om de simkaart te activeren.

In de volgorde van wat wordt weergegeven:

Ik zit vast.

Heel erg bedankt !!

Je sim.

• Telefoonnummer

0649xxxxxx

• Simnummer

8931422xxxxxxxxxxxx

• Simtype

3-in-1 simkaart

• Puk- en pincode bekijken

Vraag je pukcode op.

• Status

Geblokkeerd

• Telefoonnummer wijzigen

Je nieuwe nummer wordt meteen actief.

Simkaart bestellen.

• Bestel een vervangende simkaart.

Binnen 3 dagen krijg je een nieuwe simkaart die altijd in je telefoon past.

€ 0,00

• Bestel een Duo-simkaart.

Met een Duo-simkaart heb je 2 simkaarten voor 1 mobiel nummer. Zo hoef je dus nooit meer van simkaart te wisselen. Goed om te weten: je kan de simkaarten niet tegelijkertijd gebruiken.

€ 35,59

• Bestel een eSIM.

We vragen je nooit een eSIM te bestellen. Heb je toch zo'n telefoontje gekregen? Bel ons dan eerst even. Zo weet je zeker dat je echt iemand van Odido spreekt.

€ 0.00

Telefoon en reparatie.

• Een reparatie aanmelden.

Helpt een software-update niet? Meld je telefoon dan aan voor reparatie. 

Een reparatie aanmelden.
  • Je reparatiestatus bekijken.

Bekijk hoe het staat met de reparatie van je telefoon.

Je reparatiestatus bekijken.
  • Gebruik onze toestelhulp.

Vind al je instellingen in onze toestelhulp of download de handleiding van je telefoon.

Gebruik onze toestelhulp.
  • Abonnement en toestelkrediet.

Bekijk je abonnement, pas je bundels aan en vind meer informatie over je toestelkrediet.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 5, 2026

Ik ben zeer gefrustreerd over hoe mijn zaak wordt behandeld.

Zoals ik duidelijk kan zien in deze thread, bevond een andere persoon zich in exact dezelfde situatie als ik en kreeg wel hulp, terwijl ik tot nu toe geen zinvolle ondersteuning heb ontvangen. Dit voelt oneerlijk en zeer teleurstellend.

Ik heb de instructies gevolgd, mijn situatie uitgelegd, en toch zit ik nog steeds vast zonder oplossing. Ik wil graag een duidelijke uitleg waarom mijn geval anders wordt behandeld en ik verwacht passende ondersteuning om dit probleem op te lossen.

Graag zo snel mogelijk behandelen.

Dank u wel.

https://community.odido.nl/mijn-odido-565/replacement-sim-card-activation-377123

Demy van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • February 5, 2026

Hoi Alex, na het topic dat je deelt zijn onze regels aangescherpt. Zoals ik eerder aangaf, activeren wij geen simkaarten meer vanuit dit kanaal om fraude te voorkomen. In het verleden is het te vaak voorgekomen dat iemand anders dan de contractant een simkaart activeerde. Als iemand toegang krijgt tot jouw nummer, kan diegene ook bij veel diensten inloggen. Dat willen we voorkomen. Privacy en veiligheid staan bij ons altijd voorop.

Ik wil je graag helpen met een oplossing die wél kan: ik zie dat je de optie hebt om een eSIM te bestellen. Zou je die willen aanvragen? Zodra je de eSIM aanvraagt, ontvang je automatisch de stappen om deze te activeren. Dat is op dit moment de snelste manier om je nummer weer werkend te krijgen.

Ik probeer je echt zo goed mogelijk te helpen, maar daarbij moet ik simpelweg de gegevens van iedere klant beschermen. Mocht het via de eSIM niet lukken, dan moet het echt via een Odido Shop met legitimatie.

Laat mij weten of het zo lukt,

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 5, 2026

Geachte mevrouw:

Ik beschik over meerdere veilige verificatiemiddelen: paspoort, identiteitskaart, rijbewijs, banklogin via iDIN, BSN-nummer en gezichtsherkenning. Hiermee kan ik mijn identiteit volledig aantonen.

Ik ben abonnee bij uw dienst en heb het recht om toegang te krijgen tot de diensten waarvoor ik betaal. Het weigeren om mijn fysieke SIM-kaart op afstand te activeren, terwijl ik volledig geverifieerd kan worden, verhindert mij om gebruik te maken van mijn betaalde abonnement. Op dit moment realiseer ik mij bovendien dat mijn telefoon geen eSIM accepteert, waardoor de eSIM-optie geen oplossing is. Dit acht ik onacceptabel en in strijd met mijn consumentenrechten.

Ik verzoek u dringend om mijn zaak te escaleren naar een supervisor of klachtenafdeling en een directe oplossing te bieden, zodat mijn nummer weer actief wordt zonder onnodige obstakels of vertragingen.

Ik verwacht uw reactie en een oplossing zo spoedig mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Alex Coman

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Alex, ik hoop dat je een goede tijd hebt in Roemenië! Ik snap volkomen dat het niet fijn is dat je telefoon en simkaart in het buitenland zijn gestolen en ik snap helemaal dat je een nieuwe simkaart nodig hebt. Echter is er op dit moment niets dat we voor je kunnen doen. Demy heeft meerdere keren aangegeven wat de opties zijn: eSIM bestellen en activeren via Mijn Odido/iDIN of wachten tot je in Nederland bent om dit in een Odido Shop te doen. Het enige alternatief aangezien je telefoon geen eSIM ondersteunt is een lokale simkaart voor de tijd dat je nog in het buitenland bent. Als er een manier was om dit met een nieuwe simkaart van ons op te lossen dan had ik je die uiteraard graag gegeven. Ik hoop dat je snapt dat we ons aan strenge regels i.v.m. je eigen veiligheid moeten houden. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 6, 2026

I understand but: According to EU consumer law (and specifically Dutch regulations regarding paid telecommunications services), paid services must be made accessible and functional for the subscriber. Refusing to activate my SIM while I can fully verify my identity prevents me from using a service I am entitled to, which could be considered a breach of contract while I have I have multiple secure verification methods: passport, ID card, driver’s license, bank login via iDIN, BSN number, and facial recognition. With these, I can fully verify my identity. I am making a complaint to Autoriteit Consument & Markt (ACM) / Consumentenbond.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • February 6, 2026

Hoi ​@alexcomansn ,

Odido is een Nederlandse operator, dus zullen de processen vooral daarop ontworpen zijn.  Het simswap en alle social engineering fraude wat zich de afgelopen tijd heeft voorgedaan heeft ervoor gezorgd dat een ander onderdeel van de wetgeving, eene veilige dienst leveren, de overhand heeft gekregen. Het is meer dan ongewenst als een simkaart in de verkeerde handen geactiveerd kan worden. Door 2way authenticatie via sms stelt het zo'n fraudeur in staat om veel schade aan te brengen.

Dat meer veiligheid betekend dat er meer ongemak is bij klanten is helaas een feit, maar jouw account blijft dus wel veilig.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 6, 2026

Dear Demy and Marciano and Eric.

Thank you and thanks for recognizing the previous case. However, your explanation raises more questions:

1. When exactly were the rules changed? The case I referenced was 7 months ago - was there an official policy change since then?
  2. Why is iDIN verification insufficient when simple email verification was acceptable before? iDIN is a BANK-LEVEL security standard - far more secure than email codes.
  3. What fraud risk exists when I can verify via:
    • iDIN (bank authentication)
    • Passport/ID
    • BSN number
    • Customer account access

The moderator in the previous case stated fraud prevention as the reason for verification - NOT as a reason to refuse activation. They performed the exact service I'm requesting. "Therefore, I am quite willing to make an exception once and do the verification by mail."

If the policy truly changed, please provide:

• The date of policy change
  • Official documentation
  • Why bank-level iDIN verification is now considered insufficient

Otherwise, this appears to be arbitrary denial of service rather than a consistent security policy.

I maintain my position that I am entitled to the same service provided to other customers in identical situations.

Best regards, Alex

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • February 6, 2026

Hoi Alex,

Je praat hier op een klant helpt klant forum met andere klanten over consumenten producten van Odido. Er zijn ook moderators van Odido, maar die geven een post in de trends, ze voeren geen juridische discussies. 

Over simswap fraude kun je trouwens heel veel voorbeelden en artikelen vinden.

1

2

3

Jouw case is misschien net weer anders, maar er wordt uiterst voorzichtig mee omgegaan zoals je begrijpt. Er is wel een klachten mogelijkheid, dat loopt niet via dit forum.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • February 6, 2026

Hi Eric, Thank you for clarifying adn help. I understand this forum has its limitations. I will pursue this through the official complaint process as you suggested. Best regards, Alex