Skip to main content
Beantwoord

Probleem met eSIM activatie iOS: Link opent app niet (werkt wél op Android)

• March 21, 2026
  • 5 reacties
  • 352 Bekeken

De activatielink die ik heb ontvangen (https://www.odido.nl/esim?ticket=...) weigert de Odido app te openen op mijn iPhone. In plaats daarvan word ik in Safari constant omgeleid naar de algemene webpagina: /hulp-bij-link.

De meegeleverde QR-code biedt ook geen uitkomst, deze verwijst simpelweg naar diezelfde haperende weblink.

Als ik exact dezelfde link uitvoer op een Android-telefoon, wordt de Odido app wél direct geopend.

Wat ik al heb geprobeerd (zonder succes):

• De Odido app volledig verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

• Safari geschiedenis/websitedata gewist.

• Link op andere manieren geprobeerd te openen (lang indrukken / via Apple Notities).

• Andere browsers geprobeerd.

Ik zou niet weten wat ik nog moet doen om de esim actief te krijgen op mijn iPhone.

Beste antwoord door PaulvB01

Update: Ik heb het probleem zojuist zelf weten te omzeilen en de eSIM is succesvol geïnstalleerd!

Voor andere iOS-gebruikers die in dezelfde loop vastzitten (waarbij de link constant Safari opent in plaats van de app), hier is de oplossing:

1. Kopieer de eSIM-link die je via mail hebt gekregen.

2. Plak deze link in de adresbalk van Safari.

3. Verander het eerste stukje van de link van https://www.odido.nl/ naar odido://

(Je link ziet er dan zo uit: odido://esim?ticket=[jouw_ticket]&vkfe=[jouw_code]&contactid=[jouw_id])

4. Je iPhone vraagt nu of je de link in de Odido app wilt openen. Klik op 'Open' en de installatie start.

Voor het Odido Development team (mocht dit hen bereiken):

Het probleem zit in de Universal Links routering van iOS. Het AASA-bestand (/.well-known/apple-app-site-association) pakt de parameters na /esim niet goed op, waardoor iOS terugvalt op de fallback pagina. Door odido:// aan te roepen, werkt de logica in de app wel direct. 

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee om de standaard weblink voor Apple-gebruikers te fixen!

5 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • March 21, 2026

Je kunt altijd langskomen bij een Odido shop met legitimatie.  Dan kunnen ze je helemaal werkend de winkel uit laten gaan..

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • Antwoord
  • March 21, 2026

Update: Ik heb het probleem zojuist zelf weten te omzeilen en de eSIM is succesvol geïnstalleerd!

Voor andere iOS-gebruikers die in dezelfde loop vastzitten (waarbij de link constant Safari opent in plaats van de app), hier is de oplossing:

3. Verander het eerste stukje van de link van https://www.odido.nl/ naar odido://

(Je link ziet er dan zo uit: odido://esim?ticket=[jouw_ticket]&vkfe=[jouw_code]&contactid=[jouw_id])

4. Je iPhone vraagt nu of je de link in de Odido app wilt openen. Klik op 'Open' en de installatie start.

Het probleem zit in de Universal Links routering van iOS. Het AASA-bestand (/.well-known/apple-app-site-association) pakt de parameters na /esim niet goed op, waardoor iOS terugvalt op de fallback pagina. Door odido:// aan te roepen, werkt de logica in de app wel direct. 

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee om de standaard weblink voor Apple-gebruikers te fixen!

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Internet + TV
  • March 23, 2026

Hi ​@PaulvB01, wat super om te zien dat het jou alsnog is gelukt om de eSIM te activeren! Ik wil je ontzettend bedanken voor de uitgebreide uitleg en de toevoeging voor onze developers. Ik heb dit dan ook direct intern doorgezet, zodat dit aangepast kan worden. 

• heeft eerste post geplaatst
  • March 23, 2026

Hallo Paul,

Ik heb speciaal voor jou even een account gemaakt op de Odido forum: Wat een toppertje ben jij! Thanks.

Dankjewel!

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemorgen ​@Chlowjow, wow wat superfijn om te lezen dat de reactie van ​@PaulvB01 je zo goed heeft geholpen en dat je hier speciaal een account voor hebt aangemaakt!