Skip to main content
Beantwoord

geen activatiemails op mijn eigen domein?

• January 21, 2026
  • 7 reacties
  • 92 Bekeken

Waarom krijg ik op geen enkel mailadres van mijn eigen domein een activatiemail voor de community? Zelfs als ik een nieuwe alias aanmaak, komt er niets op binnen. Heb een Gmail account moeten maken om activatiemail te ontvangen…

Vreemd...

Beste antwoord door Anouk van Odido

Goedemorgen ​@Eukiebeuk, welkom op onze community! 😀Superfijn om te lezen dat het wel is gelukt met je Gmail-account. Ook met mailadressen die een eigen domein hebben is het mogelijk om een account aan te maken. Zou je voor mij je spambox willen checken? In sommige gevallen komt de activatiemail hierin terecht. Laat je weten of je mail gevonden hebt? Dan kun je zelf kiezen met welk account je verder gaat hier op de community. Als je de mail niet hebt gevonden, laat je het dan ook weten?

7 reacties

Anouk van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator | Mobiel
  • Antwoord
  • January 22, 2026

Goedemorgen ​@Eukiebeuk, welkom op onze community! 😀Superfijn om te lezen dat het wel is gelukt met je Gmail-account. Ook met mailadressen die een eigen domein hebben is het mogelijk om een account aan te maken. Zou je voor mij je spambox willen checken? In sommige gevallen komt de activatiemail hierin terecht. Laat je weten of je mail gevonden hebt? Dan kun je zelf kiezen met welk account je verder gaat hier op de community. Als je de mail niet hebt gevonden, laat je het dan ook weten?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • January 22, 2026

Goedemorgen Anouk!

Ik heb het volgende gedaan: meermalen geprobeerd en lang gewacht, mijn SPAMbox gecheckt, de trash-folder gecheckt, contact gehad met mijn provider, een andere mailbox op mijn eigen domein in plaats van alleen maar een alias op mijn hoofdmailbox, en tenslotte dus inderdaad maar de Gmail uitweg. Er staan nu dus ook minstens drie "lege" accounts van me die ik ook niet kan verwijderen blijkbaar 🤔

Ook heb ik gekeken of er geblokkeerde afzenders in mijn mail-app staan, dit is niet het geval. Ook met een andere mail-app of webmail zie ik de mails nergens binnenkomen.

Mijn provider vroeg me hetzelfde, en deed me nog een suggestie aan de hand: mail-rules. Omdat hun SpamFilter soms berichten niet vertrouwt, worden er woorden als **SPAM** of [Bulk] aan het onderwerp toegevoegd.

Ik heb gecheckt, in mijn mail-app niets van dat, maar in de webmail stond inderdaad een regel. Deze was blijkbaar niet echt actief, want ik krijg toch mail binnen die legitiem is, maar waar wèl die woorden aan toegevoegd zijn.

Bovendien verplaatste die regel de mails naar de prullenbak, en verwijderde ze niet definitief zonder enig spoor achter te laten.

En tenslotte is zo'n regel slechts actief per mailbox, dus als ik switch naar een ander account op hetzelfde domein, dan zou de activatiemail wel binnen moeten komen (daar is immers geen regel op aangemaakt).

Mijn provider heeft het vervolgens uitgelegd en we zijn tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijker is dat het probleem ergens bij de mailserver van de community zit... 🤔

Het antwoord:

"Goedemorgen Eelco,

De reden dat deze e-mails niet worden afgeleverd, is dat de betreffende berichten niet voldoen aan de DMARC-instellingen van odido.nl.

DMARC is een beveiligingstechniek die wordt gebruikt om phishing en e-mailmisbruik te voorkomen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van SPF en DKIM:

SPF bepaalt welke mailservers (IP-adressen) geautoriseerd zijn om e-mail te versturen namens een domein (odido.nl).

DKIM voorziet e-mails van een digitale handtekening, zodat ontvangende mailservers kunnen controleren of het bericht onderweg niet is aangepast en daadwerkelijk van het verzendende domein afkomstig is.

Voor DMARC moet minimaal één van deze controles (SPF of DKIM) correct zijn én overeenkomen met de domeinnaam die in het From-veld van de e-mail staat. Bij deze berichten is dat niet het geval, waardoor de DMARC-controle faalt.

DMARC kent drie mogelijke beleidsinstellingen (policies) die bepalen wat er met een bericht gebeurt als de controle faalt. Voor odido.nl staat deze policy ingesteld op reject. Dit betekent dat berichten die niet aan de DMARC-regels voldoen, direct worden geweigerd en niet worden afgeleverd.

Helaas kan ik daar niets aan veranderen. Odido is de enige die dit kan oplossen."

Ik zie dat Gainsight de community mogelijk maakt, zorgen zij ook voor de hosting en mail-afhandeling? 

Enniewees, kan je me helpen? Ik wil gewoon netjes zoals het hoort slechts één account op de community hebben dat mijn hoofd account is en mijn gebruikersnaam heeft in plaats van deze stompzinnige die ik nu moet gebruiken 😉

Wanhopige groetjes, Eelco

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Goedemorgen Eelco, bedankt voor het checken van je spam- en inboxen. Dat klinkt erg technisch, dus ik heb het direct nagevraagd bij mijn collega. Hij gaf aan dat een eigen mailserver wordt vaak automatisch geblacklist bij providers. Wat is de gebruikersnaam die je wil blijven gebruiken? Dan kan ik deze handmatig registreren voor je. De andere kan ik dan ook direct verwijderen, zodat je maar 1 account hebt. Ik hoor het graag van je!

Ik zal Gainsight ook om meer informatie vragen over eigen domeinen en hoe het zit met blacklists, zodat ik meer duidelijkheid heb over hoe dit precies werkt. Wellicht kunnen we dit dan in de toekomst voorkomen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • January 23, 2026

Goedemorgen Marciano,

Dank voor de follow up.

Even iets rechtzetten: ik draai geen eigen mailserver, ik heb een eigen domeinnaam bij Hosting2go. Zij zijn de provider, en hebben mailservers staan waar de mail voor mijn domein binnenkomt.

Wat betreft de gewenste gebruikersnaam: het liefst Eelco, of als dat niet kan, EelcoDeVries.

Ik denk dat we, privacy-technisch, het beste per chat of email verder kunnen communiceren? Dan kan ik ook wat betere info geven over gebruikersnamen en mailadressen.

Is dat een optie?

Met vriendelijke groet, Eelco 

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Eelco, geen dank! En bedankt voor de toelichting. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd met alle gebruikersnamen en bijhorende e-mailadressen. Laten we daar verder praten en dan heb je binnen no time dat ene perfecte account voor de community! 😄

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • February 11, 2026

Nou.... Ruim twee weken verder, en nog geen oplossing. Er BLIJFT om een activatie gevraagd worden en er BLIJFT beweerd worden dat de activatiemail verstuurd is, maar op geen enkel adres of alias in mijn eigen domein komt er iets van Odido binnen!

Goed, ik kan inloggen op Odido.nl met mijn eigen mail-adres, maar de community kan ik nog steeds niet bereiken.

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Eelco, ook hier sorry voor de late reactie. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd over je account, gebruikersnaam, e-mailadres en dat 'ie nu geregistreerd is. Ik zie je reactie graag tegemoet en hoor graag of alles nu werkt!