Wat gebruikers op het Odido-forum melden over het koppelen van prepaid-nummers aan Mijn Odido, op basis van recente discussies:
Wat zeggen gebruikers in de praktijk?
1. "Dit mobiele nummer kennen we niet."
- Gebruikers melden dat nieuwe prepaid-nummers niet worden herkend in het systeem, zelfs als ze functioneren voor bellen en gebeld worden:
“Het lukt me helaas niet het prepaidnummer … te koppelen aan mijn account.”
→ De gebruiker krijgt de melding “Dit mobiele nummer kennen we niet.”
2. De ‘onlogische lus’
- Er ontstaat een situatie waarin je een nummer eerst zou moeten registreren om het te kunnen koppelen, maar registreren kan alleen na koppeling — wat zonder hulp van moderators vastloopt:
“Bij het koppelen ... zat ik in een … lus: je kunt niet koppelen zonder te registreren, en niet registreren zonder te koppelen.”
3. Oplossingen via moderators
- Odido-forummoderatoren bieden soms hulp aan, maar vereisen hierbij dat je privé (via PM) persoonsgegevens deelt of een nieuw account aanmaakt:
Moderator: “Dit kan op 2 manieren: Je kan een tweede Mijn Odido-account aanmaken … of ik registreer je prepaid voor je na extra controle via een privebericht.”
4. Prepaid blijft vastzitten aan oude accounts
- Bij klanten die nummers willen overzetten van iemand anders, blijkt het prepaidnummer nog gekoppeld te zijn aan diens account, met bijbehorende gegevens:
“Het PrePaid nummer staat in het systeem gekoppeld aan het e-mailadres van je vriendin… dus simpelweg overnemen is lastig.”
5. Prepaid → Abonnement (en andersom) geeft problemen
- Ook bij omzettingen van prepaid naar abonnement (of omgekeerd) treden vaak fouten op waardoor nummers niet meer gekoppeld kunnen worden:
“Sinds dagen geleden is mijn abonnement naar prepaid overgezet. Nu ... krijg ik steeds foutmelding dat dit al gekoppeld is.”
6. Technische issues of verkeerde registratie
- Forumposters vermoeden dat sommige simkaarten administratief niet goed in Odido’s systeem zijn geregistreerd:
“De simkaart werkt … maar kan niet toegevoegd worden aan Mijn Odido account, omdat het nummer dus niet te vinden is in ons systeem.”
Een andere post merkt op dat de prepaidnummer “niet geregistreerd is,” waardoor koppeling mislukte
7. Nieuwe account als workaround, maar frustrerend
- De enige alternatieve optie blijft vaak een nieuw Odido-account aanmaken, wat geen fijne oplossing is:
“... medewerker stelde voor een apart account … te maken (met ander e-mailadres), wat ik geen goede oplossing vind.”
Samenvatting: de praktijk volgens gebruikers
| Verschijnsel | User Experience |
|---|---|
| Prepaid-nummers worden niet herkend | Veel voorkomende foutmelding: “Dit mobiele nummer kennen we niet.” |
| Systeem-lus bij koppeling ↔ registratie | Zonder hulp van Odido-moderator kom je er vaak niet uit. |
| Nummers blijven vastzitten aan oud account | Complexe situatie bij overname van prepaid-kaarten van anderen. |
| Gebrekkige administratie/systeemfout | Actief simkaart werkt wel, maar kan niet gekoppeld of geregistreerd worden. |
| Omzetting abonnement ↔ prepaid mislukt | Nummerportering leidt soms tot onkoppelbaarheid in Mijn Odido. |
| Nieuwe account vereist als noodoplossing | Klanten ervaren dit als onpraktisch en frustrerend. |
Conclusie & aanbeveling
In de praktijk worden Odido-prepaidnummers vaak niet gekoppeld aan je Mijn Odido-account, ondanks wat officiële communicatie suggereert. Klanten ervaren dat:
- Prepaid-nummers vaak niet herkend worden in het systeem.
- Registratie vereist is, maar telefonisch of via de app meestal niet zelfstandig lukt.
- Er technische of administratieve fouten lijken te zitten in de simkaartregistratie of portering.
- De enige werkende oplossing vaak via ondersteuning via het forum of callcenter is, soms met ‘omweg’ via nieuw account, wat zeer onhandig is.