Skip to main content
Beantwoord

Authenticator instellen

• March 26, 2026
  • 4 reacties
  • 295 Bekeken

Sinds ik geen SMS meer ontvang maar alleen een email bij de tweestaps verificatie wil ik de authenticator gebruiken op mijn telefoon. Ik heb de app, maar hoe krijg ik Odido daar? Graag in Jip en Janneke taal uitleg.🤔Alvast bedankt.

Beste antwoord door Elisabeth-46

Hoi Elisabeth, goed dat je 2FA wil gebruiken voor Mijn Odido. Ik geef je hier graag meer duidelijkheid over. Je ontvangt inderdaad nu een e-mail i.p.v. een sms. Maak je gebruik van de Mijn Odido website of de Mijn Odido App?

Je kan kiezen op welke manier je de code ontvangt. Je kan dit later altijd nog aanpassen.

• Via e-mail   |   Dit is altijd het e-mailadres dat ook de gebruikersnaam is.
  • Via een aparte authenticatie-app   |   Bijvoorbeeld Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy. Je installeert de app op je telefoon. Bij het aanzetten van tweestapsverificatie scan je een unieke QR-code in Mijn Odido. Bij inloggen op Mijn Odido voer je je inloggegevens in, en open je daarna de authenticatie-app om de code te zien. Type deze dan over.

In de Mijn Odido App:

• In de Odido App krijg je geen code om in te voeren, want je logt via pincode / vingerafdruk / gezichtscanner in. Dat is veilig genoeg.
    • In de Odido App zelf kan je géén 2FA instellen of aanpassen. Dat kan alleen door in te loggen op Mijn Odido via www.odido.nl/my/tweestapsverificatie 

Laat je het me weten of het hiermee lukt om je authenticatie-app in te stellen?

Ja het is gelukt. Dank je wel! 

4 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • March 26, 2026

Daar is geen formeel proces voor. Maar de meeste kans maak je in een Odido winkel als je legitimatie meeneemt.

• Auteur
  • is King of Content
  • March 26, 2026

Daar is geen formeel proces voor. Maar de meeste kans maak je in een Odido winkel als je legitimatie meeneemt.

Maar is het nu zeker dat er geen SMS meer wordt gezonden en in plaats daarvan alleen een code per email? De chatbot zegt maar van die SMS maar ik krijg bericht dat er voortaan een email wordt gezonden. Is dat een betrouwbaar bericht? Wel lastig met een email. Vandaar mijn vraag over de authenticator. Graag nog even een berichtje, waarvoor dank. En ik krijg ook geen email meer van de community als er een antwoord op mijn vraag staat, zoals net. 

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Elisabeth, goed dat je 2FA wil gebruiken voor Mijn Odido. Ik geef je hier graag meer duidelijkheid over. Je ontvangt inderdaad nu een e-mail i.p.v. een sms. Maak je gebruik van de Mijn Odido website of de Mijn Odido App?

Je kan kiezen op welke manier je de code ontvangt. Je kan dit later altijd nog aanpassen.

• Via een aparte authenticatie-app   |   Bijvoorbeeld Google Authenticator, Microsoft Authenticator of Authy. Je installeert de app op je telefoon. Bij het aanzetten van tweestapsverificatie scan je een unieke QR-code in Mijn Odido. Bij inloggen op Mijn Odido voer je je inloggegevens in, en open je daarna de authenticatie-app om de code te zien. Type deze dan over.

In de Mijn Odido App:

• In de Odido App krijg je geen code om in te voeren, want je logt via pincode / vingerafdruk / gezichtscanner in. Dat is veilig genoeg.
    • In de Odido App zelf kan je géén 2FA instellen of aanpassen. Dat kan alleen door in te loggen op Mijn Odido via www.odido.nl/my/tweestapsverificatie 

• Auteur
  • is King of Content
  • Antwoord
  • April 6, 2026

In de Mijn Odido App:

Ja het is gelukt. Dank je wel!