Skip to main content
Beantwoord

2FA omzetten naar SMS (zakelijk)

• September 24, 2026
  • 33 reacties
  • 188 Bekeken

carry4it

Mijn 2FA code kan ik niet meer invoeren want telefoon verloren in buitenland.
Inmiddels nieuwe telefoon, maar backup van Microsoft Authenticator liep mis, m.a.w. alle codes kwijt!!

Kan mijn 2FA voor Odido zakelijk omgezet worden naar SMS of iDin?

S.V.P. niet naar de winkel verwijzen, ik ben in het buitenland!

Al mijn credentials kunnen gewoon gecheckt worden: klantnr, banknr, telefoon, KvK, etc. 

Graag contact om mijn 2FA om te zetten naar SMS en/of iDin

Dit zou als optie altijd zichtbaar moeten zijn, niet Vragen? Vragen? Dan had ik dit zelf kunnen regelen.
Want Izzi is te stom voor dit soort complexe vragen en bellen vanuit buitenland veel te duur.

Beste antwoord door eric

Hoi ​@carry4it ,

Als je een zakelijk abonnement hebt kunnen Moderators je via dit forum helaas niet helpen.  Zij hebben alleen inzicht op consumenten abonnementen. 

33 reacties

Cem van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • September 25, 2026

Hi ​@carry4it, welkom op onze Community!

Leuk om te lezen dat je momenteel in het buitenland zit, alleen is het minder fijn dat je geen toegang meer hebt tot je Mijn Odido omgeving. Geen zorgen: ik zal er voor zorgen dat je weer kunt inloggen. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons Moderator account om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie gedaan is, praten we verder in dit topic. Dit doen we zodat er altijd een collega voor je klaarstaat. Ik zie je privébericht graag tegemoet!

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 26, 2026

Bedankt, ik heb in DM gevraagde gegevens aangeleverd. Hoor graag per wanneer 2FA via andere methode kan (SMS)

Ps: ik weet dat SMS minder veilig is, maar jullie 2FA design houdt geen rekening met verlies, uitval of diefstal van de mobiele telefoon met Authenticator

Heroverweeg redesign om dat gat op te vangen.

Izzi is er niet voor ingericht, snapt de situatie niet

Heel blij dat dit kanaal er is.

• September 26, 2026

Ps: ik weet dat SMS minder veilig is, maar jullie 2FA design houdt geen rekening met verlies, uitval of diefstal van de mobiele telefoon met Authenticator

Dat houd 2FA via een authenticator app nooit. Je moet gewoon een backup maken van je authenticator app. En deze backup elders opslaan. Als je dat niet doet, dan verlies je de toegang. Daarom is het ook veiliger.

Op sommige websites krijg je nog een herstel code. Maar die moet je ook opslaan op een ander apparaat / gegevensdrager. Net als die backup van je authenticator app. Zelfde effect. 

Dat je 2FA via de authenticator app zomaar om kunt zetten naar SMS via dit forum is eigenlijk belachelijk. Dat doet de extra veiligheid van 2FA via de authenticator app teniet.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 26, 2026

Dat houd 2FA via een authenticator app nooit. Je moet gewoon een backup maken van je authenticator app.

Niet de app maar de tokens. Vele auth apps hebben de opties sync met cloud, dit is backup. Als je op andere telefoon met cloud verbindt, haal de app de tokens weer terug. Andere apps hebben weer lokale backup (export). Google Authenticator of Proton Authenticator hebben beide opties.

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 26, 2026

Dankjewel ​@Nick40 voor je reactie.

Je hebt gelijk, maar: er was een backup van de Authenticator (Microsoft) data op OneDrive. En die heb ik ook eerder wel kunnen gebruiken voor omzetten naar andere telefoon.

Maar na verlies/diefstal bleek die backup leeg te zijn en stond ik zonder codes. Héél vervelend en dat er dan geen tweede mogelijkheid is (bijv SMS), maakt het nog vervelender.

Een tweede of derde tweede factor is noodzakelijk in mijn ogen. Dat de ene methode (Authenticator apps) veiliger is dan een andere methode is evident.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 26, 2026

​@carry4it In eerdere thread biedt Odido aan een video-call te maken, je moet eerst een foto van jouw ID uploaden en de Odido medewerker kan zelfs een oordeel maken, of je echt bent. Dit is niet totaal safe maar heeft wel een meerwaarde naast het controleren van verificatie code (iemand moet toegang tot jouw email hebben) en de bedrag van de laatste factuur (is niet veilig, als men b.v. 25,00€ voor unlimited start noemt, de kans dit klopt is heel hoog)

• September 26, 2026

Niet de app maar de tokens.

Dat bedoel ik.

Vele auth apps hebben de opties sync met cloud, dit is backup. Als je op andere telefoon met cloud verbindt, haal de app de tokens weer terug. 

En hoe werkt dat "met cloud verbindt"? Gewoon inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord? Dan maakt dat eigenlijk 2FA ook weer teniet.

Ik gebruik AEGIS Authenticator op de smartfoon. 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beemdevelopment.aegis

Forum|alt.badge.img+2
  • September 26, 2026

En hoe werkt dat "met cloud verbindt"?

Hoe log je op Google Cloud of Microsoft Cloud

Gewoon inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord?

Dit niet met gebruikersnaam en wachtwoord maar ook met 2FA. Als je al een tweede telefoon heeft, is deze al via 2FA gecheckt. Als eerst na verlies een telefoon koopt, dan gaat met 2FA App natuurlijk niet meer. Maar Google of Microsoft hebben meer opties dan Odido om account te herstellen … 

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 26, 2026

​@carry4it In eerdere thread biedt Odido aan een video-call te maken, je moet eerst een foto van jouw ID uploaden en de Odido medewerker kan zelfs een oordeel maken, of je echt bent. Dit is niet totaal safe maar heeft wel een meerwaarde naast het controleren van verificatie code (iemand moet toegang tot jouw email hebben) en de bedrag van de laatste factuur (is niet veilig, als men b.v. 25,00€ voor unlimited start noemt, de kans dit klopt is heel hoog)

En hoe kom ik dan in contact met Odido voor zo'n video call? Vergeet ook niet 9 uur tijdverschil.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 26, 2026

Eerst moet je reageren op de email van de moderator.  Dan pas mogen zij naar jouw gegevens kijken. Dan volgt de dag erna nog een code die je in dit topic moet plaatsen en dan pas kunnen ze acties ondernemen. Dit is geen chat met de klantenservice,  dus kost meer tijd. Of de videochat als oplossing uiteindelijk nog geboden wordt is afwachten.  De checks op social engineering zijn heel strak deze dagen. Voor je het weet krijgen onbevoegden toegang tot accounts en kunnen ze esims bestellen met alle gevolgen van dien.

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 26, 2026

Ik heb een DM gehad en gereageerd op "Webcare Moderator ITV" is dat officiële account hiervoor?

Forum|alt.badge.img+2
  • September 27, 2026

Dit is voor alle moderatoren toegankelijk, dus je moet niet specifiek op een moderator wachten, alle kunnen je verdere instructies geven.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 27, 2026

In het weekend is de bezetting op het forum heel beperkt.  Dit is vooral een klant helpt klant community.  Als je de DM hebt beantwoord is het weer even wachten.

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 27, 2026
wachtwoord vergeten zakelijk is nog niet af?

Blijkbaar is Odido bezig de zakelijke service om te zetten maar force.com maar is nog niet klaar??!!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • September 28, 2026

Hoi ​@carry4it ,

Als je een zakelijk abonnement hebt kunnen Moderators je via dit forum helaas niet helpen.  Zij hebben alleen inzicht op consumenten abonnementen. 

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 28, 2026

Hoi ​@carry4it ,

Wie kan er bij zakelijk een omzetting doen naar SMS? Ik kom bij Izzi niet veel verder!
Bellen is geen optie, ik zit in USA, is WhatsApp of Signal wel mogelijk of een video call

Ik wil graag wat bijbestellen, maar 2FA zit dus in de weg

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 28, 2026

Hoi ​@carry4it ,

​@eric waarom dan deze hele thread? Ik had dat in mijn eerste bericht toch al aangegeven?
"Kan mijn 2FA voor Odido zakelijk omgezet worden naar SMS of iDin?”

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 28, 2026

Zakelijke ondersteuning is alleen telefonisch. Vanuit het buitenland gebruik je het nummer +31624007112..

Hier vind je alle informatie. 

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

Zakelijke ondersteuning is alleen telefonisch. Vanuit het buitenland gebruik je het nummer +31624007112.

Bellen vanuit USA naar Nederland kost me 1.27 per minuut.

Online bellen ondersteunen jullie dat ook?

Of een videocall?

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

Dus zakelijk moet bellen tegen wurgtarieven uit het buitenland naar een helpdesk die minuten in de wacht gaat en jij denkt zelfs dat een chatbot zoals Izzi behulpzaam is in deze situatie? Dat is nog eens service!!
Heb je daar zelf al eens de vraag over 2FA problemen aan gesteld?

Dan bestel ik maar niks meer bij Odido zakelijk. Ook goed.
En dat Mijn Odido is vooral Jullie Odido

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

Dus zakelijk moet bellen tegen wurgtarieven uit het buitenland naar een helpdesk die minuten in de wacht gaat en jij denkt zelfs dat een chatbot zoals Izzi behulpzaam is in deze situatie? Dat is nog eens service!!
Heb je daar zelf al eens de vraag over 2FA problemen aan gesteld?

Dan bestel ik maar niks meer bij Odido zakelijk. Ook goed.
En dat Mijn Odido is vooral Jullie Odido

Kun jij deze reactie aan een zakelijk collega sturen aub ​@eric alvast bedankt

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

Zakelijke ondersteuning is alleen telefonisch. Vanuit het buitenland gebruik je het nummer +31624007112..

Hier vind je alle informatie. 

@eric, directe screenshot van jouw contact pagina met indicatie dat deze community ook zakelijke vragen kan beantwoorden!
Of klopt dit niet:

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

De enige twee redenen waarom ik moet inloggen op Mijn Odido:

1. Overzicht van mijn facturen - stuur die anders maar per mail van de afgelopen maanden
  2. Bestellen data eSim als bestaande klant

• September 30, 2026

2FA omzetten naar SMS zal bij een zakelijk abonnement misschien wat minder makkelijk zijn dan bij particulier. Het zou zomaar kunnen dat je daarvoor met je legitimatie naar de winkel moet.

Dat zou bij particulier eigenlijk ook zo moeten zijn. Want hoe het nu gaat is natuurlijk een wassen neus. Even je klantnummer / geboortedatum / laatste 3 cijfer rekeningnummer doorgeven en klaar. Maar dit zijn gegevens die een hacker ook kan weten.

Maar ja. Met je legitimatiebewijs naar de winkel, dat zou bij particulier veel te veel weerstand opleveren. 

carry4it
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • October 1, 2026

2FA omzetten naar SMS zal bij een zakelijk abonnement misschien wat minder makkelijk zijn dan bij particulier. Het zou zomaar kunnen dat je daarvoor met je legitimatie naar de winkel moet.

Dat zou bij particulier eigenlijk ook zo moeten zijn. Want hoe het nu gaat is natuurlijk een wassen neus. Even je klantnummer / geboortedatum / laatste 3 cijfer rekeningnummer doorgeven en klaar. Maar dit zijn gegevens die een hacker ook kan weten.

Maar ja. Met je legitimatiebewijs naar de winkel, dat zou bij particulier veel te veel weerstand opleveren. 

dankjewel voor jouw bijdrage, je hebt helemaal gelijk, maar hoe gaan we dat regelen met mij in het buitenland?