Skip to main content

ZYXEL nr5307 / 2.4ghz of 5 ghz / verbinden met aantal wifi-apparaten moeizaam

• 28 januari 2025
  • 5 reacties
  • 368 Bekeken

Beste lezer(s),

sinds 3 dagen heb ik mijn nieuwe 5G router geïnstalleerd, werkt op zich prima met MacBook en iPhone.

Maar de verbinding met thermostaat en (een aantal) slimme stekkers is wat moeizamer.

na een reset staat de router weer op fabrieksinstellingen maar de slimme stekker krijgt geen verbinding.

Ik heb wat zitten klooien met bandsteering maar weet net niet genoeg ervan om zeker te zijn van wat ik doe.
kan iemand me een beetje op weg helpen?
Dank!
Ben

Uitgelichte reactie

28 januari 2025

mijn eerlijke antwoord? Zet er een goed Mesh wifi setje achter.

De wifi van de Klik en Klaar router heeft wat issues, en heeft nieuwe firmware nodig. 

5 reacties

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 28 januari 2025

mijn eerlijke antwoord? Zet er een goed Mesh wifi setje achter.

De wifi van de Klik en Klaar router heeft wat issues, en heeft nieuwe firmware nodig. 

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 265 reacties
  • 30 januari 2025

Wat je kan proberen, zolang er geen nieuwe firmware is, is om de Wifi 5 en 2.4 kanalen vast te zetten. Deze staan default op automatisch en wisselen vrij vaak. Bij mij heeft het de boel een heel stuk stabieler gemaakt.

Wijzigen doe je via de website op IP 192.168.1.1

Voor 2.4GHz kun je het beste kanalen 1, 6 of 11 gebruiken. Deze overlappen niet en dat levert minder interferentie op. Kanalen die wel direct naast elkaar liggen, kunnen op elkaar storen waardoor je internet traag wordt.

Op 5GHz hoef je hier geen rekening mee houden, want daar overlappen de kanalen niet. Het is hier echter wel aan te raden om alleen kanalen 36, 40, 44 of 48 te gebruiken. De andere kanalen zijn zogeheten DFS-kanalen en worden gedeeld met onder andere weerradars

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 12 februari 2025
walter.v.l schreef:

Op 5GHz hoef je hier geen rekening mee houden, want daar overlappen de kanalen niet. Het is hier echter wel aan te raden om alleen kanalen 36, 40, 44 of 48 te gebruiken. De andere kanalen zijn zogeheten DFS-kanalen en worden gedeeld met onder andere weerradars

Goed punt, maar niet het hele verhaal. Er is voor 5 GHz ook nog een upper band, zie bijvoorbeeld https://www.highspeedinternet.com/resources/how-to-find-the-best-wifi-channels-for-your-router. Punt is alleen dat de bij Klik & Klaar meegeleverde ZYXEL nr5307 niet al die hoge frequenties aankan.

Cristien
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 7979 reacties
  • 12 februari 2025

@Blijtalie Heeft het ook te maken met de sterkte van ontvangst? 
Ik heb gisteren mijn klik &Klaar geïnstalleerd geen kanaal aangepast. 
Al mijn slimme stekkers  en lampen van Hue, Camera’s en sensoren van Eufy werken top 

Het ging hier bijna vanzelf

Ik moest alleen mijn Google Max opnieuw installeren en krijg mijn printer niet meer aan de gang.

Mijn internet is fantastisch.

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 265 reacties
  • 12 februari 2025

Printer is soms alleen 2.4GHz wifi. Je zou eens kunnen proberen tijdelijk 5GHz wifi uit te zetten.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen