Skip to main content

Verbinding smartphone & Zwift Companion app bij nieuw Klik & Klaar netwerk

• 20 februari 2025
  • 4 reacties
  • 77 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Sinds eind 2024 gebruik ik Klik & Klaar. Snelheid omhoog, maar helaas viel de verbinding ook regelmatig weg. Na overleg met Odido is besloten om een nieuwe router op te sturen. Die heb ik nu in gebruik genomen en werkt prima.

Maar.. Er doet zich ook een specifiek probleem voor.

Probleem
Ik gebruik de software Zwift om mijn fietstrainingen binnen te doen. Hierbij maak je verbinding tussen een fietstrainer, een laptop en een smartphone. De verbinding tussen de fietstrainer en laptop gaat vlekkeloos. Maar sinds ik een nieuwe router heb (Klik & Klaar) herkent de Zwift Companion (hierna genoemd ZC) app op mijn smartphone helaas mijn activiteit niet als ik hiermee begin. Hierdoor kan ik tijdens mijn activiteiten o.a. de chat-functie niet gebruiken op mijn telefoon, hetgeen ik wel nodig heb voor het geven van trainingen.

Dit probleem deed zich na de eerste installatie ook al voor. Na vele pogingen loste dit zich ineens vanzelf op. Mogelijke oplossing vanuit Zwift vind je hier. Meer over mijn eigen poging eind 2024 vind je hier.

Wat heb ik al geprobeerd om dit probleem te verhelpen:

• Update alle apparaten (smarthpone, ZwifZC-app, Windows, Zwift software
  • Herstarten alle apparaten (smartphone, laptop, fietstrainer, router)
  • Opnieuw installeren ZC-app
  • Firewalls tijdelijk uitschakelen (laptop, netwerk)
  • Vliegtuigmodus, GPS en Bluetooth geactiveerd op smartphone
  • ZC-app toegang gegeven tot GPS en apparaten in de buurt
  • Gastnetwerk (2,4Ghz) ingesteld voor laptop en smartphone
  • Laptop en smartphone verbonden met hetzelfde netwerk (2,4Ghz)

Sinds de installatie van mijn nieuwe Klik & Klaar router is het probleem dus terug.

Vraag
Wat kan er nog worden gedaan om dit probleem te verhelpen?

Uitgelichte reactie

25 februari 2025

Vandaag heb ik alle stappen nog eens doorlopen en kwam ik erachter dat het kanaal weer op auto stond. Die heb ik weer vastgezet.

Daarnaast kwam ik er via een WiFi scan ook achter dat mijn chromecast (die alleen aangesloten is op stroom, niet op tv) ook nog actief is. Op hetzelfde kanaal. Voor minder storing heb ik die maar van de stroom afgehaald.

Het lijkt nu weer goed te werken. Ook wanneer ik de WiFi op de 5Ghz zet. De verbinding tussen Zwift-software en smartphone (Zwift Companion app) werkt ook weer goed.

Kortom: opgelost. Hopelijk dit keer voor een langere tijd.

Bedankt voor jullie hulp đź‘Ť

4 reacties

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 20 februari 2025

Ik zie op onderstaande pagina een Zwift gebruiker die de wifi kanalen analyseert en vastzet. Dat staat volgensmij niet in jouw lijst en ook niet bij de mogelijke oplossing vanuit Zwift. 

Nou moet ik erbij zeggen dat hoewel ik hier de kanalen vast heb staan regelmatig zie dat er toch een andere in gebruik is..Lijkt het me alsnog het proberen waard…

Zwift companion app not working? Try this

• Auteur
  • 2 reacties
  • 21 februari 2025
JarJar schreef:

Ik zie op onderstaande pagina een Zwift gebruiker die de wifi kanalen analyseert en vastzet. Dat staat volgensmij niet in jouw lijst en ook niet bij de mogelijke oplossing vanuit Zwift. 

Nou moet ik erbij zeggen dat hoewel ik hier de kanalen vast heb staan regelmatig zie dat er toch een andere in gebruik is..Lijkt het me alsnog het proberen waard…

Zwift companion app not working? Try this

Mooie suggestie.

Helaas heeft het niets uitgehaald. Er zitten geen andere netwerken direct in de buurt en het verbonden netwerk is reeds ingesteld op 2,4 Ghz. Hiervoor gebruik ik namelijk een gastnetwerk waarvoor geen 5Ghz is ingeschakeld. Bovendien is het 5Ghz-netwerk uit de lijst van opties gehaald op telefoon (en laptop).

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 159 reacties
  • 21 februari 2025

In de bandbreedte van de 2.4 of 5 GHz wifi schakelt de router ook vaak nog van kanalen. Ik woon in het buitengebied met weinig tot geen ander wifi gebruikers en zag mijn wifi kanalen vaak veranderen met connectie problemen tot gevolg. Ik heb dus de kanalen vast gezet (staat in de router instellingen website standaard op Auto).

Wijzigen doe je via de website op IP 192.168.1.1

Voor 2.4GHz kun je het beste kanalen 1, 6 of 11 gebruiken. Deze overlappen niet en dat levert minder interferentie op. Kanalen die wel direct naast elkaar liggen, kunnen op elkaar storen waardoor je internet traag wordt.

Op 5GHz hoef je hier geen rekening mee houden, want daar overlappen de kanalen niet. Het is hier echter wel aan te raden om alleen kanalen 36, 40, 44 of 48 te gebruiken. De andere kanalen zijn zogeheten DFS-kanalen en worden gedeeld met onder andere weerradars

• Auteur
  • 2 reacties
  • 25 februari 2025

Vandaag heb ik alle stappen nog eens doorlopen en kwam ik erachter dat het kanaal weer op auto stond. Die heb ik weer vastgezet.

Daarnaast kwam ik er via een WiFi scan ook achter dat mijn chromecast (die alleen aangesloten is op stroom, niet op tv) ook nog actief is. Op hetzelfde kanaal. Voor minder storing heb ik die maar van de stroom afgehaald.

Het lijkt nu weer goed te werken. Ook wanneer ik de WiFi op de 5Ghz zet. De verbinding tussen Zwift-software en smartphone (Zwift Companion app) werkt ook weer goed.

Kortom: opgelost. Hopelijk dit keer voor een langere tijd.

Bedankt voor jullie hulp đź‘Ť

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen