Skip to main content

Volgens het dekkingskaartje zou ik thuis 300 mbit moeten kunnen halen.

De 5g mast staat op 2 km van mijn huis en in het zicht op een paar honderd meter staat een 4g mast. 

Ik heb het modem op verschillende plekken geprobeerd en telkens als het op 5g zit, heb ik max 2 streepjes ontvangst, en via de odido speetest kom ik op max 60 Mbps down en 11 up. Vaak veel lager.

Als het modem op 4g+ zit, heb ik volle streepjes en rond de 200 Mbps down en 85 up. 

Ik zou heel graag klik en klaar houden om mijn caiway coax ca 110 Mbps en 11 up te vervangen. Ik woon in buitengebied, glas is niet beschikbaar, en adsl is ook geen alternatief. Maar het modem schakelt soms naar de 5g verbinding en dan is het gewoon huilen met de pet op.

Er zal best in de toekomst een nieuwe mast in de buurt geraliseerd moeten worden, want de 4g mast moet volgens antennekaart.nl binnenkort worden vervangen:

“Oude antennes bovenop een relatief zwakke hoogspanningsmast. Odido kan hier daardoor vrijwel niet meer upgraden. Eind 2023 is de grondapparatuur vervangen door Ericsson apparatuur. Voor verdere upgrades zal Odido moeten zoeken naar een vervangende locatie.”

Helaas kan ik in het modem nergens vinden of ik 5g kan uitschakelen zodat het voor mij een werkbaar alternatief is voor de coax kabel. Is dit mogelijk, en zo ja, hoe dan?

Hey @Ilekso, welkom op onze Community!

Het is inderdaad niet mogelijk om 5G uit te schakelen op het modem. Het modem zou zelf de beste verbinding moeten kiezen. Je kan dit wel een beetje manipuleren door het modem op een wat minder goede plek te zetten voor het ontvangst. 

Reageer