Skip to main content
Beantwoord

Op welk tijdstip wordt mijn Klik&Klaar IP adres elke dag gewijzigd?

• is een Top Poster
  • 7 reacties

Hi, ik las in een andere topic dat bij Klik&Klaar het IP adres elke 24 uur wordt gereset. Als web developer is dit zeer onhandig mee te werken i.c.m. bezoeker analytics, omdat ik mijn eigen bezoeken wil uitsluiten. Gezien een vast IP bij Klik&Klaar volgens jullie website (nog) niet mogelijk is, zou iemand mij dan kunnen vertellen op welke tijdstip de reset elke dag plaatsvind? Dan kan ik namelijk een scriptje schrijven die dagelijks mijn IP net ná dat tijdstip checkt, en in mijn website analytics het IP dat moet worden uitgesloten automatisch laten wijzigen naar de nieuwe.

Alvast bedankt.

Beste antwoord door eric

Hoi ​@navlis ,

1) vast IP adres is er niet bij dit consumenten product, zelfs niet bij vaste internet aansluitingen. Odido zakelijk heeft wel vast IP adres op glasvezel FTTH. Ik verwacht niet dat dit komt voor klik en klaar.

2) de mobiele netwerk 24 uur reset vind plaats na elke 24 uur een constante mobiele dataverbinding open te hebben staan.  Je kan dit dus beeinvloeden door op het door jou "gewenste" tijdstip de router even spanningsloos te maken en weer opnieuw op te starten zodat dan de 24 uur start.

Bekijk origineel

12 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8708 reacties
  • Antwoord
  • 25 februari 2025

Hoi ​@navlis ,

1) vast IP adres is er niet bij dit consumenten product, zelfs niet bij vaste internet aansluitingen. Odido zakelijk heeft wel vast IP adres op glasvezel FTTH. Ik verwacht niet dat dit komt voor klik en klaar.

2) de mobiele netwerk 24 uur reset vind plaats na elke 24 uur een constante mobiele dataverbinding open te hebben staan.  Je kan dit dus beeinvloeden door op het door jou "gewenste" tijdstip de router even spanningsloos te maken en weer opnieuw op te starten zodat dan de 24 uur start.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 februari 2025
eric schreef:

Hoi ​@navlis ,

Dankjewel! Duidelijk. Hiermee kom ik verder.

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 159 reacties
  • 25 februari 2025

Of net voordat je gaat slapen via de Klik en Klaar app een herstart van alle Odido apparaten uitvoeren. Dan is dat voortaan het moment dat de router de 5G verbinding reset.

Totdat er een stroomstoring is of je vanwege een andere reden de router herstart. Ik heb ook gezien dat de router opeens op een andere tijd zijn resets ging doen ( in dit geval tussen 5-6 uur ‘s morgens)

• 159 reacties
  • 25 februari 2025

Alternatief is om bijvoorbeeld elk uur op een lokaal systeem een script te draaien wat je wan IP opvraagt en bij wijzigingen je analytics setting aanpassen. Je WAN ip kan je opvragen via bijvoorbeeld ipify.org

h3lloG
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 25 februari 2025

@navlis 

Hier een voorbeeld BASH script die je 24/7 op de achtergrond kan uitvoeren.

Deze script check elke 60 seconden automatisch je IP ADRESS, zodra je modem een nieuwe IP krijgt, slaat deze op in data.txt . uiteraard kun je de script ook aanpassen naar wens b.v: een melding versturen naar jou!

#!/bin/bash

get_ip() {
    curl -s https://api.ipify.org
}

last_ip=$(get_ip)
echo "Starting with IP: $last_ip" > data.txt

while true; do
    sleep 60  # Check every minute
    current_ip=$(get_ip)

if [ "$current_ip" != "$last_ip" ]; then
        message="IP has been changed! 
        New IP address: $current_ip
        Date and time: $(date +'%d-%m-%Y %H:%M:%S')"

# Save to data.txt
        echo -e "$message" >> data.txt
        echo -e "$message"  # Optional: Print to console for monitoring

last_ip=$current_ip
    fi
done

Success!!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 25 februari 2025
h3lloG schreef:

@navlis 

Hier een voorbeeld BASH script die je 24/7 op de achtergrond kan uitvoeren.

Deze script check elke 60 seconden automatisch je IP ADRESS, zodra je modem een nieuwe IP krijgt, slaat deze op in data.txt . uiteraard kun je de script ook aanpassen naar wens b.v: een melding versturen naar jou!

#!/bin/bash

get_ip() {
    curl -s https://api.ipify.org
}

last_ip=$(get_ip)
echo "Starting with IP: $last_ip" > data.txt

while true; do
    sleep 60  # Check every minute
    current_ip=$(get_ip)

if [ "$current_ip" != "$last_ip" ]; then
        message="IP has been changed! 
        New IP address: $current_ip
        Date and time: $(date +'%d-%m-%Y %H:%M:%S')"

# Save to data.txt
        echo -e "$message" >> data.txt
        echo -e "$message"  # Optional: Print to console for monitoring

last_ip=$current_ip
    fi
done

Success!!

Thanks! 👍

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 2 maart 2025

@h3lloG 

Heb wat in elkaar geknutseld met Claude

h3lloG
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 3 maart 2025
navlis schreef:

@h3lloG 

ah fijn

• 159 reacties
  • 3 maart 2025

Iets heeft mijn router afgelopen zaterdagochtend om ca 6:30 gereboot na ca 1 week uptime. Ik was het zeker niet (lag nog te slapen)….

Nu is mijn reset time sinds die tijd 6:30 uur. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 3 maart 2025
walter.v.l schreef:

Iets heeft mijn router afgelopen zaterdagochtend om ca 6:30 gereboot. Ik was het zeker niet (lag nog te slapen)….

Nu is mijn reset time sinds die tijd 6:30 uur. 

Zelf ff stekker eruit halen, 15s wachten en je hebt voortaan weer een nieuw ip op die tijd. Wel onhandig dat het random gebeurt.

• 159 reacties
  • 3 maart 2025

Ik heb gemerkt dat op 1 of andere manier het nar de vroege ochtend wordt gezet. Voor mij geen enkel probleem!

h3lloG schreef:
navlis schreef:

@h3lloG 

ah fijn

**web** developer blijft bij zijn leest :D. Werkt ook, bash leuker.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen