Hallo allemaal,
Ik doe hier een schietgebed voor mijn probleem. Ik heb onlangs Klik en Klaar gekregen met een Zyxel NR5307. Op zich werkt hij goed, als ik met de WiFi van de Zyxel verbindt of via kabel op 1 v/d 2 LAN-poorten rechtstreeks op het modem haal ik met een speedtest 800-1000 om 100.
Terzijde: Ik weet echter niet wat de maximaal snelheden zijn, maar de upload lijkt gecapt op 100?
Het probleem ontstaat wanneer ik een 2e router (Mikrotik hAP ax2) aansluit. Ik heb een DHCP-reservering gemaakt in de Zyxel voor de Mikrotik en dat IP in DMZ gezet. De Mikrotik vraagt vervolgens de DHCP op op de WAN-poort en maakt verder een 2e intern netwerk (dus dubbel-NAT) + WireGuard VPN. Dit is mijn travel-router en gebruik ik veelvuldig op deze manier, werkt altijd fantastisch met de maximale snelheid van de lijn waar ik hem maar mee verbind.
Als ik hem achter de Zyxel NR5307 zet haal ik met een apparaat in het dubbel-NAT netwerk achter de Mikrotik steeds maar +/- 200 Mbps down en niet sneller. Wat ik ook probeer, hij blijft hangen op 160-220. De Mikrotik kan 100% zeker meer aan en dit is ook veelvuldig in de praktijk getest in dit exacte scenario waar enkel en alleen de WAN-zijde dus verschilt.
Het bijzondere is dat als ik vanuit de Mikrotik WAN-poort een speedtest doe ik wel 800 Mbps haal, maar apparaten in het netwerk erachter dus niet. Maar als ik alleen de WAN-poort omsteek naar een andere verbinding en alles hetzelfde laat + de test nogmaals doe zijn deze issues er niet.
Concreet lijkt het erop dat de Zyxel stuk gaat op de Dubbel-NAT constructie en ‘ziet' dat er een 2e netwerk is waardoor de snelheid wordt gecapped. Ik heb geprobeerd met de TTL values te spelen of MSS Clamping maar beide heeft geen effect.
Is het ergens bekend dat het niet mogelijk is de volledige snelheid te halen wanneer je een 2e router gebruikt of kan iemand bevestigen dat ze wel de volledige snelheid halen met een vergelijkbare setup?
Alvast bedankt!