Skip to main content

Klik&Klaar Wifi slecht, bekabeld wel goed

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Beste Odido community,

al 5 maanden heb ik een klik&klaar abonnement van Odido en heb ik steeds problemen gehad met het wifi: zeer lage snelheid en ook heel instabiel, terwijl het bekabeld internet het wel goed doet.

Uiteindelijk heb ik van de klantenservice de suggestie gekregen om een wifi-punt te proberen, wat het probleem inderdaad oploste, echter wordt dit niet vergoed ondanks dat het het wifi op het niveau brengt waar het zonder versterker al zou moeten zijn.
Omdat ik liever niet voor de versterker wilde betalen heb ik toch om een nieuwe modem gevraagd, die leek het zonder de versterker tot vorige week wel goed te doen. De verbinding valt sindsdien soms helemaal weg, en vaak blijf ik '’verbonden zonder internet'’, of laden websites/apps dingen dus niet in.

Bij de modem ingelogd zie ik dat ik nog op firmware versie V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806 zit. Dit is waarschijnlijk achterhaald. Hoe kan ik dit updaten? Ik hoop dat het dan niet wee zo erg als de vorige modem zal worden.

Uit een paar topics op dit forum lees ik dat dit een veelvoorkomend probleem is. Is de wifi-zender van het klik&klaar modem gewoon van slechtere kwaliteit dan die van de versterkers? Of kan de firmware er niet goed mee omgaan?

Zijn er naast de firmware updaten ook andere dingen die ik kan doen? Ik ben nu ook MESH aan het uitzetten en de 2.4 en 5G banden aan het splitsen, maar ik weet niet of dat een verschil zal maken.

Ik hoop dat dit op te lossen is. Bedankt alvast voor de hulp.

Met vriendelijke Groet,

Utku

NR5G-NSA Information
  • Band N78
  • RFCN 637440
  • UL Bandbreedte (MHz) 100M
  • DL Bandbreedte (MHz) 100M
  • RSSI -64
  • RSRP (dBm) -75
  • RSRQ (dB) -11
  • SINR (dB) 17
LTE Information
  • Band B3
  • RFCN 1800
  • UL Bandbreedte (MHz) 20M
  • DL Bandbreedte (MHz) 20M
  • Cell-ID 11940197
  • Fysieke Cell-ID 105
  • RSSI -59
  • RSRP (dBm) -72
  • RSRQ (dB) -13
  • SINR (dB) 11
LTE SCC Information
# 1
  • Band B1
  • RFCN 300
  • UL Bandbreedte (MHz) N.v.t.
  • RSSI -73
  • RSRP (dBm) -82
  • RSRQ (dB) -7
  • SINR (dB) 11
# 2
  • Band B7
  • RFCN 3300
  • UL Bandbreedte (MHz) N.v.t.
  • RSSI -72
  • RSRP (dBm) -86
  • RSRQ (dB) -8
  • SINR (dB) 18
Uitgelichte reactie

12 april 2025

5GHz Wifi stort bij mij ook gewoon in hoor ​@eric . Ik weet niet waar je dit advies elke keer vandaan haalt..

Ik kan mijn 2.4 wifi niet uitschakelen want daar zitten een paar belangrijke apparaten op die alleen met 2.4 kunnen verbinden.

8 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8976 reacties
  • 12 april 2025

If you look at the other topics. The 5ghz wifi band works fine. You can switch of the 2.4 ghz or wifi completly and connect your own wifi access point.

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 243 reacties
  • 12 april 2025

5GHz Wifi stort bij mij ook gewoon in hoor ​@eric . Ik weet niet waar je dit advies elke keer vandaan haalt..

Ik kan mijn 2.4 wifi niet uitschakelen want daar zitten een paar belangrijke apparaten op die alleen met 2.4 kunnen verbinden.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8976 reacties
  • 12 april 2025

Je praat hier met andere Odido klanten. Kijk je dan naar mijn andere advies over een los wifi access point.

• 243 reacties
  • 12 april 2025

@eric Daar gaat het niet over. Ik heb nog nergens gelezen dat het uitzetten van 2.4 Ghz het probleem met het vastlopen van Wifi op de router voorkomt. En ik kan het niet uitproberen want ik heb 2.4 Ghz wifi nodig. En bij mij loopt hij maar 1x per week vast. Maar logging staat bij mij aan dus we horen het hopenlijk snel.

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 18 april 2025
walter.v.l schreef:

@eric Daar gaat het niet over. Ik heb nog nergens gelezen dat het uitzetten van 2.4 Ghz het probleem met het vastlopen van Wifi op de router voorkomt. En ik kan het niet uitproberen want ik heb 2.4 Ghz wifi nodig. En bij mij loopt hij maar 1x per week vast. Maar logging staat bij mij aan dus we horen het hopenlijk snel.

Als je via je browser naar het ip-adres van je modem navigeert en daar inlogt.
1. navigeer naar netwerkinstellingen → Draadloos → MESH, en schakel MESH uit

2.Vervolgens ga je terug naar de startpagina en klik je op wifi-instellingen
3. Nu dat je MESH hebt uitgeschakeld, kun je het vinkje van '’Houd 2.4G en 5G hetzelfde” weghalen.
4. Nu kun je de 2.4G en 5G netwerken aparte namen en wachtwoorden geven. Zo kan je bij elk apart inloggen en kunnen jouw apparaten die alleen 2.4G gebruiken hier alsnog gebruik van maken.

Sinds ik dit heb gedaan en enkel met het 5G netwerk verbonden ben geweest heb ik geen problemen meer ervaren. Ik denk dat mijn netwerkproblemen ontstonden doordat MESH dus steeds tussen 2.4g en 5g ging wisselen, ik heb echter nog geen gebruik gemaakt van het 2.4g netwerk om te testen of die hele band het niet gewoon slecht doet. Misschien kan jij daar met jouw 2.4g apparaten wel aanvulling in geven :)

Verder vraag ik me af of er ook maar enige communicatie is tussen deze community en de klantenservice? Is er niemand van Odido die de berichten hier ooit leest? Ik vind het bizar dat dit probleem en de oplossing van alleen het 5G-netwerk gebruiken blijkbaar al maandenlang hier bekend is, maar niet bij de klantenservice.

• 243 reacties
  • 18 april 2025

Mesh heb ik denk ik nodig omdat ik wifi punten gebruik.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 18 april 2025

Bij mij is het andersom. Met alleen 5Ghz had ik bijna geen internet, en met 2.4Ghz gaat het een stuk beter, hoewel nog lang niet de snelheid waar ik op hoopte.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 22 april 2025

Bij mij werkt het goed als ik het Zyxel NR5307 modem alleen voor internet toegang gebruikt en de wifi heb ik geheel uitstaan. Via LAN-kabel de Klik-en-Klaar verbonden aan een DECO systeem binnen huis. Perfect wifi en stabiel ineternet.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen