Skip to main content

Sinds 26 december is Klik&Klaar actief.

Ik test regelmatig de snelheid en deze is helaas bedroevend laag.

Zelden meer dan 100 Mbps Down en Up is < 3 Mbps. 
Hoe kan ik dat verbeteren?

Wat is de meest recente firmware?

Modem zit nu op V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806

Klik en klaar is afhankelijk van de ontvangst van mobiele 3.5 Ghz signalen. DIe dringen moeilijker geeisoleerde woningen in. Het is niet afhankelijk van de firmware die er nu in zit. Het enigste wat je kunt doen is het modem/router op diverse plaatsen in je huis proberen. Als het nergens beter wordt dan kun je binnen 14 dagen de bestelling annuleren. Bedenk wel dat 100 Mb down al de instapsnelheid is van glasvezel, dus echt langzaam is dit niet!

Dank voor je toelichting.

vraag blijft: Waarom heeft mijn Mobiel op 5G daar dan geen last van? Werkt ook op 3,5 GHz en geeft veel hogere snelheden.

Omdat Klik en klaar voornamelijk van de 3.5 Ghz frequentie gebruik maakt, jouw telefoon van veel meer frequenties. Daarom is klik en klaar ook zo betaalbaar, het is vooral bedoelt om de enorme capaciteit in de 3.5 Ghz frequentie te gebruiken, maar dat is dus minder indoor dekkend als de lagere frequentie waar je telefoon ook gebruik van maakt. Die zijn beperkter in capaciteit en daarvoor zijn de beperktere of unlimited mobiele bundels met een FUP van 20 Gb per dag en dan blijplussen voor gemaakt.

Dus eigenlijk is het de verkeerde frequentie waarop Klik&Klaar wordt aangeboden?

Nee, want alleen in de 3.5 Ghz frequentie is 5G met 100 Mhz spectrum beschikbaar waarin dus veel bandbreedte beschikbaar is en men dit soort diensten kan leveren. De lagere frequentiebanden zijn veel beperkter. Bijvoorbeeld in de 700 Mhz 5G frequentie is maar 10 Mhz spectrum. Dat wordt dus voor mobiele telefoons gebruikt en daarom zijn die bundels ook duurder dan de klik en klaar “bundel’.

Reageer