Skip to main content

klik&klaar modemvalt terug op 4G

• is een Top Poster
  • 5 reacties

Na twee maanden 5G met Klik&Klaar te hebben gehad, is nu het feest over. Het groene ledje ging uit en het blauwe verscheen.

Modem herstart en ja het groene ledje brandde….., helaas na 1 minuut veranderde het weer in blauw.

Zijn hier oplossingen voor of heeft iemand hier ook zoiets meegemaakt?

Het modem staat voor het raam gericht op een zendmast volgens het kompas.

Is er een firmware update nodig?

Uitgelichte reactie

8 januari 2025

Je kunt bij een mobiel product zoals klik ennklaar niet de garanties krijgen zoals bij een vaste lijn. Daarom zijn de annulering en het abonnement termijn zo flexibel. Als het in jouw woning onvoldoende werkt kun je er snel weer vanaf.

15 reacties

• is een King Poster
  • 49 reacties
  • 8 januari 2025
davjac schreef:

Na twee maanden 5G met Klik&Klaar te hebben gehad, is nu het feest over. Het groene ledje ging uit en het blauwe verscheen.

Modem herstart en ja het groene ledje brandde….., helaas na 1 minuut veranderde het weer in blauw.

Zijn hier oplossingen voor of heeft iemand hier ook zoiets meegemaakt?

Het modem staat voor het raam gericht op een zendmast volgens het kompas.

Is er een firmware update nodig?

Volgens Odido is de oplossing: opzeggen abonnement en terugsturen van je modem 🥴

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 8 januari 2025

Dat is geen oplossing, dat is negeren van een probleem en weglopen van hun verantwoordelijkheid.

• is een King Poster
  • 49 reacties
  • 8 januari 2025
davjac schreef:

Dat is geen oplossing, dat is negeren van een probleem en weglopen van hun verantwoordelijkheid.

Tja, ik zie steeds diezelfde oplossing. Zeker wanneer je alles hebt geprobeerd met o.a. uitrichten op dat kompas. 😒

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8723 reacties
  • 8 januari 2025

Je kunt bij een mobiel product zoals klik ennklaar niet de garanties krijgen zoals bij een vaste lijn. Daarom zijn de annulering en het abonnement termijn zo flexibel. Als het in jouw woning onvoldoende werkt kun je er snel weer vanaf.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 8 januari 2025

Als het je bovenste led betreft heb je een SMS ontvangen die nog niet gelezen is en gaat dat elke maand gebeuren.

Betreft de factuur en is te bereiken door in te loggen op https://192.168.1.1/Broadband en het SMS tablad te openen.

Als het de tweede led betreft heb je juist een 5G verbinding gemaakt ipv een 4G verbinding...

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 9 januari 2025
eric schreef:

Wat een ongenuanceerd antwoord, van een superuser had ik wel een beter antwoord verwacht.

Het modem heeft twee maanden naar tevredenheid gefunctioneerd.

Nu doet zich een probleem voor dat de 5G wegvalt en het modem op 4G verder gaat..

Dan vraag je een oplossing en kies je niet de weg van de minste weerstand om je abonnement op te zeggen. Dat is idioterie.

Als dit het niveau van de communicatie is dan vrees ik voor het voortbestaan van Odido.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 9 januari 2025

IK had gister ook een antwoord gepost maar die zie ik niet verschijnen. Als ik vragen mag welk ledje is blauw geworden de bovenste mischien?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 9 januari 2025
JarJar schreef:

IK had gister ook een antwoord gepost maar die zie ik niet verschijnen. Als ik vragen mag welk ledje is blauw geworden de bovenste mischien?

Nee JarJar, het bovenste is groen, het tweede van boven was twee maande groen (dus 5G) en is nu blauw (4 G) het derde van boven (signaalsterkte) is blauw wat betekent dat de sterkte “fair” is en de laatste is uiteraard weer groen.

Het modem functioneert voor de rest prima, ik mis alleen de volledige snelheid. Ik ben van 450 Mb naar 210Mb gegaan. En daar zou ik graag een antwoord en een oplossing voor willen.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 9 januari 2025

Oke dat is vreemd want blauw bij de tweede is naar mijn idee juist 5G. Het kan zijn dat de mast nogal ver staat en de 5G verbinding is gemaakt maar zwakker is of zelfs een hele andere mast nu is verbonden...

Het is nogal een technisch verhaal hoe de verschillende banden zenden. Het lijkt mij in dit geval wel prettig als iemand van Odidio zelf eens kijkt!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 9 januari 2025
JarJar schreef:

Oke dat is vreemd want blauw bij de tweede is naar mijn idee juist 5G. Het kan zijn dat de mast nogal ver staat en de 5G verbinding is gemaakt maar zwakker is of zelfs een hele andere mast nu is verbonden...

Het is nogal een technisch verhaal hoe de verschillende banden zenden. Het lijkt mij in dit geval wel prettig als iemand van Odidio zelf eens kijkt!

Hé dat is verwarrend, ik heb op deze community juist de verklaring van de ledjes gevonden.

zoek maar op “Rode Led op Klik&klaar modem brand.”

Daar staat een verklaring van de ledjes. Het is jammer dat er geen goede “handleiding “ of beschrijving bij het modem zit, Het is nu allemaal “Googlelen” en dan krijg je niet de juiste informatie.

Ik hoop dat de technische dienst van Odido mij een plausibel antwoord en hopelijk een oplossing kan geven.

in ieder geval bedankt voor het meedenken 

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 167 reacties
  • 9 januari 2025

In dit topic staat de verklaring voor de lampjes. Blauw wereldbol lampje is goed: 5G!

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 9 januari 2025
walter.v.l schreef:

In dit topic staat de verklaring voor de lampjes. Blauw wereldbol lampje is goed: 5G!

Niet noodzakelijk als je ver weg zit en er alsnog een 5G verbinding gemaakt is kan die in theorie minder goed zijn dan 4G. Ik zit hier op steenworp afstand en tik bijna 1200 aan af en toe maar op grote afstand is dat echt een andere verhaal en kan 4G prevaleren!

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 9 januari 2025

Die verklaring van de ledjes in het andere topic is in ieder geval correct die komt uit de quick start guide van Zyxel zelf.  Maar verder is er inderdaad helaas weinig informatie beschikbaar.

Quick Start Guide

Groen = 4G waar je een goede verbinding mee had en blauw = 5G die nu minder goed binnenkomt.

210Mb is nog een redelijke snelheid want Odido heeft het zelf over 300 maar het is eerder de upload die significant is qua reactie naar de mast. Als die nog goed is heb je gewoon een prima verbinding…

Ik zou proberen de router te verplaatsen om de oude situatie te herstellen en het lijkt dat de antennes voor ontvangst aan de achterkant zitten waar de kabels geplaatst worden.

Je moet in pricipe een minder goede locatie hebben om die nieuwe verbinding terug te brengen naar de oude hoe onlogisch het ook klinkt kan ik verder niks bedenken.

Hoewel er een kans bestaat dat er aan de masten gewerkt is en dan zou je kunnen afwachten hoe dat verder gaat ontwikkelen. Ik heb geen idee waar je woont maar de masten kan je hier zien:

Antennekaart

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 9 januari 2025
JarJar schreef:

Die verklaring van de ledjes in het andere topic is in ieder geval correct die komt uit de quick start guide van Zyxel zelf.  Maar verder is er inderdaad helaas weinig informatie beschikbaar.

Quick Start Guide

Groen = 4G waar je een goede verbinding mee had en blauw = 5G die nu minder goed binnenkomt.

210Mb is nog een redelijke snelheid want Odido heeft het zelf over 300 maar het is eerder de upload die significant is qua reactie naar de mast. Als die nog goed is heb je gewoon een prima verbinding…

Ik zou proberen de router te verplaatsen om de oude situatie te herstellen en het lijkt dat de antennes voor ontvangst aan de achterkant zitten waar de kabels geplaatst worden.

Je moet in pricipe een minder goede locatie hebben om die nieuwe verbinding terug te brengen naar de oude hoe onlogisch het ook klinkt kan ik verder niks bedenken.

Hoewel er een kans bestaat dat er aan de masten gewerkt is en dan zou je kunnen afwachten hoe dat verder gaat ontwikkelen. Ik heb geen idee waar je woont maar de masten kan je hier zien:

Antennekaart

Dit verklaart veel, hier heb ik wat aan. Waarschijnlijk had ik op de 4G een betere verbinding.

En inderdaad is de 210Mb voldoende voor ons. Verplaatsen van het modem gaf geen soulaas, we wonen in een appartementencomplex goed geïsoleerd, dat geeft ook nog verlies.

Het modem werkt goed, dus ik laat het zo, het is een stuk goedkoper dat Delta kabelinternet (glasvezel wordt niet aangelegd [te duur volgens Delta]) .

Ik weet nu wat de waarschijnlijke oorzaak is van de terugval.

JarJar hartelijk dank voor het meedenken en je goede advies.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 11 januari 2025

Om dit topic af te sluiten, 

beste mensen mijn tweede ledje van boven is sinds gisteren weer groen, volgens de reageerders surf ik op de 4G band.

Mijn snelheid is nu (net gemeten) 560Mb. Ik wist niet dan je op 4G deze snelheid kon halen.

Maar goed als het weer blauw zal worden dan haal ik nog altijd 210 Mb wat ook niet slecht is (voor ons. met z’n tweeën)

Zo zie je maar met een nieuw product kom je voor verrassingen te staan.

Al met al ben ik een tevreden klant, al snap ik niets van een blauw of groen ledje 😎😎

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen