Skip to main content

Klik & Klaar met TP-link Deco set

• 12 januari 2025
  • 5 reacties
  • 455 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

De limiet van 32 verbonden clients breekt me op voor het Klik & Klaar modem. Ik wil het modem dus graag aansluiten op mijn bestaande TP-link Deco set thuis en die in router-modus zetten. Ik begrijp dat de bridge-functionaliteit van het Odido-Zyxel modem uit is gezet, dus zoek een andere manier om dit goed werkend te krijgen.

Aangezien ik zie dat er meer mensen hier & op Tweakers deze ocmbinatie gebruiken: wie kan me helpen hoe ik het Zyxel modem (en de Deco set) goed instel en aansluit om niet tegen problemen aan te lopen?

Uitgelichte reactie

13 januari 2025

Hey ​@marcok87, welkom op onze Community!

Het modem heeft een limiet van 32 cliënts per band, dus 32 op de 2,4 GHz en 32 op de 5 GHz, 64 cliënts in totaal. Maar met acces points kun je dit inderdaad verbreden. Om een dubbele NAT te voorkomen dien je de wifi op de Zyxel uit te schakelen en de acces points bedraad te verbinden met het modem. Als het goed is pakt hij hem dan goed. 

5 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13605 reacties
  • 13 januari 2025

Het modem heeft een limiet van 32 cliënts per band, dus 32 op de 2,4 GHz en 32 op de 5 GHz, 64 cliënts in totaal. Maar met acces points kun je dit inderdaad verbreden. Om een dubbele NAT te voorkomen dien je de wifi op de Zyxel uit te schakelen en de acces points bedraad te verbinden met het modem. Als het goed is pakt hij hem dan goed. 

• Auteur
  • 2 reacties
  • 13 januari 2025
Tommie van Odido schreef:

Hey Tommie, dankjewel voor het mee kijken! Zit de limiet van 2x32 clients dus alleen in het WIFI-deel van het modem? Vanwaar geef je verder aan dat de Zyxel-WIFI uit moet, is dat alleen om de WIFI-netwerken onderling elkaar dan niet storen? Ala, als de limiet alleen in het WIFI-deel zit, zou ik zelfs 2 opties hebben:

• de deco-set als accesspoints gebruiken en aan hetzelfde bedrade netwerk als de Odido aansluiten, maar nog steeds de NAT/DHCP/etc van de Odido-Zyxel gebruiken (die wel meer dan 2x32 clients zou mogen hebben?). Al mijn clients hangen dan bedraad aan de Zyxel-Odido, ook de wireless-clients die via de Deco-set komen.. 
  • de hoofd-deco rechtstreeks bedraad aan de Odido-zyxel hangen en de deco als router instellen. Al mijn clients verbinden dan via de deco naar internet. De Zyxel kan niet in bridge-modus (dit is door jullie uitgezet in de firmware?), wat eigenlijk gewenst is voor deze setup, maar als ik de Zyxel bedraad aan de hoofd-deco hang, en deze met een vast lokaal IP in de DMZ van de Zyxel hang (en de DHCP van de Zyxel verder uit zet), zou dit denk ik mogelijk tóch werken. Of zou dit problemen geven met de combinatie NAT van de Deco en de Zyxel?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13605 reacties
  • 14 januari 2025

Hey ​@marcok87, ik ben zelf niet heel bekend met de Deco's.

Je kunt het best de Deco's in AP modus bedraad aan de Zyxel hangen, de Zyxel blijft dan wel je hoofd router. Want als je hem in router modus houdt is er een kans op dubbele NAT. In je 2e statement kun je dit inderdaad wel wat verminderen door DMZ maar de kans op communicatie problemen blijf je wel houden. 

Als je hem in router modus hebt dan zou ik wel de wifi uitschakelen om nog meer conflicten te voorkomen maar dan heb je wel die dubbele NAT kans. Maar ik zou gerust beide opties uitproberen en kijken wat het beste werkt voor jou,

• Auteur
  • 2 reacties
  • 19 januari 2025

@Tommie van Odido allereerst de 'simpelste' methode gepakt en het modem gewoon (in router-modus) bedraad (1gbit) aangesloten op de TPlink set (als accespoints). Wel de DHCP-range en het modem-IP-adres gewijzigd naar dezelfde range die ik met het Ziggo-modem gebruikte (om de smarthomespullen met vaste IP adressen niet te ontregelen), en waarempel: alles werkt vooralsnog gewoon prima, en zonder de 2x32 limiet.

Dus ja, ik zou nog steeds graag de odido als modem in bridge modus gebruiken, om zo het modem minder verplicht verweven te hebben in de structuur van mijn thuisnetwerk, maar vooralsnog werkt eea prima, dus het experiment met 2e router in de deco en DMZ-settings is iets voor een later moment. Ook homeassistant is (via cloudflare) gewoon extern bereikbaar, en met het modem op zolder geplaatst is er een nette 700/90mbps verbinding. Alles prima dus.

• is een Top Poster
  • 40 reacties
  • 27 januari 2025
Tommie van Odido schreef:

dubbel nat heeft niets met de wifi te maken.

Daar krijg je mee te maken als je het modem niet in bridge zet maar wel de router functie van de tp-link set gebruikt en dus het IP toevoegt in de DMZ van het modem.

Zolang dat IP in de DMZ staat zal dat probleemloos werken aangezien er bij klik & klaar geen andere diensten aangeboden worden die op andere VLAN's zitten als het default VLAN en dus stoppen met werken.

De echte reden dat je wifi uit  zou willen zetten is zodat dit geen onnodige ruimte in het frequentie spectrum in neemt en dat kan in drukke gebieden merkbaar schelen in de snelheid op het draadloze netwerk.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen