Skip to main content

Klik&klaar en unmanged switch

De Zyxel NR5307 herkent mijn switch niet. Wanneer ik een lan kabel in de router en in mijn laptop steek, heb ik internetverbinding. Wanneer ik dezelfde kabel in de switch steek, blijven de lampjes achterop de router uit en heb ik via de switch ook geen internet verbinding.

In de app en via 192.168.1.1 wordt ook aangegeven dat er geen bekabelde verbindingen actief zijn. 

Het gaat om de TP-link TL-SG105E.

Aan welke instellingen kan ik zitten zodat de router mijn switch wel herkent? 

Uitgelichte reactie

15 april 2025

Hallo ​@OlivierV 

Kan je eens een andere internetkabel gebruiken en de switch voorzien van een fabrieksreset?

12 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21000 reacties
  • 15 april 2025

Hallo ​@OlivierV 

Kan je eens een andere internetkabel gebruiken en de switch voorzien van een fabrieksreset?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 15 april 2025

@Waqqas Zeker weten, beide zonder succesvol resultaat. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 15 april 2025

Ik denk dat de switch kapot is.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 15 april 2025

Dat kan, de switch is nieuw uit de verpakking.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8973 reacties
  • 15 april 2025

Herkend de switch wel de laptop met diezelfde kabel?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21000 reacties
  • 15 april 2025

@OlivierV 

Test hem voor de zekerheid eens bij iemand anders want het komt wel vaker voor dat een switch niet werkt met de Zyxel.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 15 april 2025
eric schreef:

Herkend de switch wel de laptop met diezelfde kabel?

Yes dat werkt perfect.

Ik zal de switch testen bij iemand anders deze week.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21000 reacties
  • 15 april 2025

@OlivierV 

Verder kun je de interface van de switch wel benaderen wanneer aangesloten op stroom en je ziet dat hij aan is?

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 242 reacties
  • 15 april 2025

Ik heb 2 van dit soort simpele switches achter mijn K&K modem hangen en heb er geen enkel probleem mee.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1129 reacties
  • 15 april 2025

Ik dacht even dat de unmanaged switch geen Gui had maar de TL-SG105E zou dat wel moeten hebben. 

Dan zou je dus even moeten kijken of de poort niet gewoon disabled is (of een instelling die heb onbruikbaar maakt), hoewel dat wel raar zou zijn nieuw uit de doos.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/104915

https://www.tp-link.com/nl/business-networking/accessory/tl-sg105e/

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 25 april 2025

De switch zelf werkt wanneer ik andere kabels gebruikt, het lijkt wel alsof de Zyxel router de switch niet herkent. De UTP loopt van zolder waar de Zyxel router staat naar de meterkast.

De UTP kabel zelf lijkt het probleem niet te zijn.  de kabel werkt. De kabel heb ik doorgemeten met een netwerkkabel tester van allekabels: https://www.allekabels.nl/netwerkkabel-tester/187/2231/netwerkkabel-tester.html en die geeft aan dat alles goed is aangesloten.
Wanneer ik de zyxel en mijn laptop in de meterkast aansluit, heb ik bedraad internet. Wanneer ik de UTP kabel in de switch steek gebeurt er niets: er gaan geen leds branden op de zyxel of op de switch. 

@rvk01 de switch kan ik benaderen via de GUI en alle poorten zijn actief. Zijn er nog meer instellingen die ik kan proberen? 

Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen?

Ik zou graag willen dat het werkt, we zijn net klaar met verbouwen en heb bijna 100 meter utp kabel door het huis getrokken, zou zonde zijn als dat voor niets is geweest.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1129 reacties
  • 25 april 2025

Je zou de switch nog eens kunnen proberen met een korte kabel. Gewoon om te kijken of die hem dan wel ziet. Ik denk toch dat er dan wat met de kabel zou zijn. Bij de tester moet je natuurlijk ook kijken of de aders in goede volgorde zitten. Maar zelfs dan geeft dat bij zo'n tester geen garantie voor goede verbinding of kwaliteit van signaal (daar zijn andere professionelere testers voor).

Kabel trekken zal niet voor niets geweest zijn. Ik denk eerder dat het dan in de geknepen stekkertjes zal zitten.

Ps. Een computer kan heel soms wel overweeg met omgedraaide aders in een stekker. Of dat er bv standaard 568A geknepen is ipv 568B.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen