Skip to main content
Beantwoord

Klik & Klaar en Synology server - werkt dit?

• 15 december 2024
  • 6 reacties
  • 240 Bekeken

Hee allen,

Even een vraag: ik zou graag een Klik en Klaar abbo afsluiten maar lees her en der dat het modem niet in bridgemodus gezet kan worden. Wat voor gevolgen heeft dit voor mijn Synology server? Is die wel benaderbaar? Ik heb Quickconnect ingesteld voor alle apps en toepassingen.

Ter info: Ik maak nu nog gebruik van een Ziggo abbo + modem in bridge stand met daarachter een Apple Airport Extreme, eigenlijk niet noodzakelijk meer aangezien ik nog maar weinig bedrade devices...

Dank alvast voor het meedenken!

Beste antwoord door eric

Quickconnect is eigenlijk een soort ddns. Dus zelfs bij wisselende ipadressen blijft dat werken en ook portforwardings zijn niet nodig, de NAS zet een tunnel op naar een Synology server en door het gebruik van het quickconnect adres kom je dus weer binnen op je eigen NAS.

Bekijk origineel

6 reacties

• is een King Poster
  • 59 reacties
  • 29 december 2024

Dag ​@Mischa3,

Zojuist mijn Odido glas-internet losgekoppeld en Klik & Klaar ervoor in de plaats gezet.

Via Synology DDNS kom ik gewoon bij mijn Synology vanaf buiten, Als je het ip-adres weet kan dat ook natuurlijk, maar dat verandert regelmatig...

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8755 reacties
  • Antwoord
  • 29 december 2024

Quickconnect is eigenlijk een soort ddns. Dus zelfs bij wisselende ipadressen blijft dat werken en ook portforwardings zijn niet nodig, de NAS zet een tunnel op naar een Synology server en door het gebruik van het quickconnect adres kom je dus weer binnen op je eigen NAS.

• is een King Poster
  • 59 reacties
  • 29 december 2024

Dag ​@eric,

Ik weet wat Quickconnect/DDNS is 😇

Mischa vroeg of zijn Synology benaderbaar is met Klik & Klaar, welnu dat kan mits je QuickConnect/DDNS gebruikt, maar dat doet Mischa al.

Wellicht nog handig erbij te vermelden dat mijn Synology een statisch ip-adres heeft en dat ik port-forwarding aangezet heb naar de Synology voor de relevante poorten. 

edit: zojuist port-forwarding weer uitgezet en het werkt nog steeds, is dus niet nodig inderdaad

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8755 reacties
  • 29 december 2024

Hoi ​@JakoVerstraate ,

Dank voor je extra check. Mijn advies was dus solid. Ik gebruik zelf ook gewoon vast IP en forwarding,  zelfs met een ander portnumber omdat ik dat veiliger vind dan quickconnect.

• is een King Poster
  • 59 reacties
  • 29 december 2024

Na wat testen nog een kleine toevoeging:

-Bij QuickConnect heb je geen portforwarding nodig

-Bij DDNS heb je wel portforwarding nodig

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 3 reacties
  • 30 december 2024

Beste Jako en Eric, mag ik jullie beide hartelijk danken voor de informatie? 

Omdat jullie info zo bemoedigend was heb ik bij wijze van proef op de som even een Klik en Klaar modem geleend om te testen. Het was even een klusje (Synology Assistent kon de server niet vinden, firewall uitzetten voor die toepassing deed het slagen) en daarna was er nog een hobbel te nemen: Synology zei dat Portforwarding-regels aangezet moesten worden in het modem. Daar snapte ik niets van aangezien ik immers Quickconnect gebruikte. Maar toen bedacht ik me dat ik ooit 5001 verandert heb in een andere 500x poort...die in het modem opengezet op goed geluk (ik heb er echt weinig kaas van gegeten hoor!) en hatsjee...ik kan nu extern en intern inloggen met Quickconnect. Ik laat hem even een dagje draaien zo om te checken of het echt stabiel blijft werken maar het lijkt er wel op! Zelfs veel sneller dan via een Airport Extreme lijkt het. Nu hoop ik alleen dat ik het goed heb gedaan.

Nogmaals dank! Grt, Mischa

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen