Skip to main content

Met KPN buitengebied haal ik 60mbps down en 19 up. Bij Odido haal ik 26mbps down en 0,19 up. Bij KPN heb ik weliswaar een buitenantenne. Heeft Odido ook de mogelijkheid tot een buitenantenne? Nu is het nog trager dan een koperen draadje.

Nee, de standaard klik en klaar modem/router heeft geen buitenantenne. Je zou wel een eigen modem met buitenantenne kunnen kopen.

@eric en welke modem adviseert Odido dan?

@eric en welke modem adviseert Odido dan?

Je kan ieder 5g modem met FWA en ANT-aansluiting nemen, de goedkoopste zou de Zyxel 505 FWA zijn

Odido adviseert geen modem, maar je mag ene eigen.modem wel gebruiken met de sim uit klik en klaar.

Odido adviseert geen modem, maar je mag ene eigen.modem wel gebruiken met de sim uit klik en klaar.

Dank, maar dan wordt het wel weer de vraag of 5g met eigen modem de snelheid verbetert in de omgeving waar ik woon. Ik zit op de rand van ‘basis’, net in ‘plus’, naast ‘snel’. En voor de laatste richting worden geen pijlen aangegeven voor het opstellen van het apparaat. Verwacht dus eigenlijk dat het niet verbetert ten opzichte van het huidige 4g buitengebied van KPN. Mogelijk dan toch naar Starlink kijken. 

Mogelijk dan toch naar Starlink kijken. 

Dat kan ook. Of eerst een nieuw modem van bol.com of amazon.nl proberen. Kun je makkelijk terugsturen. 

Mogelijk dan toch naar Starlink kijken. 

Dat kan ook. Of eerst een nieuw modem van bol.com of amazon.nl proberen. Kun je makkelijk terugsturen. 

Dat is een idee (het proberen), maar dan heb ik ook een andere antenne nodig. Een snelle zoektocht geeft dan aan EUR 799,- (router + antenne). Vermoed dat andere buitengebiedbewoners ook tegen dit probleem gaan aanlopen. Zou een goeie zijn als Odido dit gepast aanbiedt (oplost).

De huidige router kost listprijs ook 500 euro. Door grote aantallen mag je verwachten dat dit inkoop voor hen minder is. Maar buitenrouter zou een goede zijn in een afbetaling model, net zoals je een mobiele telefoon bij een mobiel abonnement neemt en dan in 2 jaar afbetaald. Zo hadden ze ook 4Gvoor thuis in de markt. Maar dan is het niet echt meer klik en klaar. Zo'n buitenantenne ophangen is best een stevige klus. 

Een 5G antenne is niet veel anders dan Wifi of DAB antenne, ze werken allemaal in bereik 2Ghz-5Ghz. Ik gebruik b.v. een DAB antenne met SMA connector (zit meestal op een 5G router), kost paar euro maar de signaal sterkte is significant beter.

Reageer