Skip to main content
Beantwoord

klik en klaar router snelheid zeer wisseld.

De snelheid van mijn Klik en Klaar router zakt een paar keer per dag helemaal in. Het enige wat dan helpt is de router uit en aan zetten. Ik heb de kanalen al vast gezet maar dit geeft een kleine verlichting. Ik heb het vermoeden dat dit komt door een groot aantal smart apparaten.  Ik heb namelijk twee apparaten bekabeld en 17 apparaten via WiFi gekoppeld. Volgens mij werd het steeds slechter na mate ik meer WiFi apparaten koppelde aan de Klik en Klaar router. Zou het helpen als ik een router bekabeld achter de klik en klaar router plaats en de WiFi van het klik en klaar uitschakelt?

Met vriendelijke groet,

Ronald.

Beste antwoord door ronald.r.brouwer

Ik heb mesh uitgeschakeld, houd dezelfde instellingen voor 2.4g en 5g uitgeschakeld en 5g een andere netwerknaam gegeven. Uiteraard kanalen vast ingesteld op kanaal 1/20 mhz voor 2.4g en kanaal 60 voor 5g. In mijn mobiel heb ik de 5g niet op automatisch verbinden gezet. Wanneer ik veel moet downloaden zet ik hem even op 5g en leg ik hem in de buurt van de router. Ik zie nog wel dat er op de dag verschillen zijn in snelheid maar hij stort niet meer in. Ik heb nu een stabiele omgeving. Mijn tv op de vaste aansluiting werkt nu ook veel beter. Tussen elke aanpassing wel even op toepassen klikken.

Om wifi verderop in het huis te verbeteren ga ik nog een bedraade acces-point installeren, draadloos is altijd veel minder.

Verder schakel ik de Klik en Klaar router/modem elke nacht een keer uit en aan met een tijdschakelaar.

De eerste screenshot hoort achteraan. 

Bekijk origineel

12 reacties

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 167 reacties
  • 7 januari 2025

Er zijn al meer mensen die dat hebben gedaan vanwege de Wifi problemen. De snelheids problem zijn alleen op Wifi of heb je die ook op je 2 bekabelde apparaten?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 8 januari 2025

Mijn bekabelde apparaten zijn geen computers, dus is dat wat moeilijker te meten. Maar ik merk ook problemen met mijn tv. Op dit moment heb ik wat instellingen in de Klik en Klaar verandert en dit lijkt goed te gaan.

• 167 reacties
  • 8 januari 2025

Welke instellingen heb je gewijzigd?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • Antwoord
  • 9 januari 2025

Ik heb mesh uitgeschakeld, houd dezelfde instellingen voor 2.4g en 5g uitgeschakeld en 5g een andere netwerknaam gegeven. Uiteraard kanalen vast ingesteld op kanaal 1/20 mhz voor 2.4g en kanaal 60 voor 5g. In mijn mobiel heb ik de 5g niet op automatisch verbinden gezet. Wanneer ik veel moet downloaden zet ik hem even op 5g en leg ik hem in de buurt van de router. Ik zie nog wel dat er op de dag verschillen zijn in snelheid maar hij stort niet meer in. Ik heb nu een stabiele omgeving. Mijn tv op de vaste aansluiting werkt nu ook veel beter. Tussen elke aanpassing wel even op toepassen klikken.

Om wifi verderop in het huis te verbeteren ga ik nog een bedraade acces-point installeren, draadloos is altijd veel minder.

Verder schakel ik de Klik en Klaar router/modem elke nacht een keer uit en aan met een tijdschakelaar.

De eerste screenshot hoort achteraan. 

• 167 reacties
  • 9 januari 2025

Dank je. Ik heb Mesh denk ik nodig, ik heb 2 extra Odido wifi punten (bedraad aangesloten) in gebruik.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 januari 2025

Hi,

Wat ik ervaar is dat de 5G snelheid via de Zyxel router heel erg varieert. Tot op heden merk ik dat de snelheid via de router beduidend lager is dan de 5G snelheden via mijn mobiele telefoons. Alle 3 5G verbindingen zijn van Odido. Mijns inziens moet het dan aan de (configuratie van de) 5G router liggen.

• 167 reacties
  • 10 januari 2025
Giaguaro schreef:

Hi,

Wat ik ervaar is dat de 5G snelheid via de Zyxel router heel erg varieert. Tot op heden merk ik dat de snelheid via de router beduidend lager is dan de 5G snelheden via mijn mobiele telefoons. Alle 3 5G verbindingen zijn van Odido. Mijns inziens moet het dan aan de (configuratie van de) 5G router liggen.

Wat ik begrijp is dat de router minder radio kanalen kan gebruiken dan je mobiel om het normale mobiele netwerk niet over te belasten. Als zo’n kanaal voor de Klik en Klaar router in jouw gebied vol zit door veel gebruikers kan je snelheidsverschil ervaren.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 januari 2025
walter.v.l schreef:
Giaguaro schreef:

Hi,

Wat ik begrijp is dat de router minder radio kanalen kan gebruiken dan je mobiel om het normale mobiele netwerk niet over te belasten. Als zo’n kanaal voor de Klik en Klaar router in jouw gebied vol zit door veel gebruikers kan je snelheidsverschil ervaren.

Aha, welke kanalen zijn dan dunbevolkt? Of kun je dat niet achterhalen en niet statisch invullen?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8721 reacties
  • 10 januari 2025

Waarschijnlijk gebruik je geen 3.5 ghz 5G (band 78). Brand 1 van de lampjes blauw of niet?

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 10 januari 2025
eric schreef:

Waarschijnlijk gebruik je geen 3.5 ghz 5G (band 78). Brand 1 van de lampjes blauw of niet?

Inderdaad, slechts 1 brandt blauw. Heel af en toe branden er 2 blauw, maar dat is van korte duur.

• is een Top Poster
  • 6 reacties
  • 31 januari 2025
eric schreef:

Eric, hoe kan ik deze dan instellen en gebruiken?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8721 reacties
  • 31 januari 2025

Dat kun je niet instellen, de router bekijkt zelf wat er voor banden in dekking zijn en stuurt daarop. Vandaar dat de optimale plaatsing binnen een woning belangrijk is. Als dat 2e blauwe lampje niet brand blijf je hangen op de lagere snelheden.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen