Skip to main content

Klik en Klaar beheer router via LAN interface

Dit gaat over de klik&klaar zyxel router.

Ik zou graag het beheer van de router via WLAN uitzetten zodat alleen een bekabelde verbinding de settings van de router kan veranderen. Dit om de beveiliging te verhogen (iemand die nu - ongevraagd -op mijn wifi komt zou bij de management interface kunnen komen.

Weet iemand hoe dit in te stellen?

Dank,

Jan

Uitgelichte reactie

1 april 2025

Bij de Zyxel glasvezel router heb je onder onderhoud 'extern beheer' staan. Daar kun je WLAN uitschakelen. Zit op de K&K modem deze optie niet op dezelfde plaats?

7 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1015 reacties
  • 1 april 2025

Bij de Zyxel glasvezel router heb je onder onderhoud 'extern beheer' staan. Daar kun je WLAN uitschakelen. Zit op de K&K modem deze optie niet op dezelfde plaats?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 1 april 2025

@rvk01 Nee, helaas. Als alternatief wilde ik het vertrouwde domein inschakelen met een /28 netwerk zodat deze ip range buiten de DHCP zou vallen. Maar dat lijkt ook niet te werken..

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 167 reacties
  • 1 april 2025

Standaard wachtwoord wijzigen van het admin account werkt natuurlijk ook….

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1015 reacties
  • 1 april 2025

Ik zie hier inderdaad dat LAN en WLAN bij elkaar staan.

Maar je hebt dus al iets met vertrouwd domein geprobeerd.

Maar wat precies? Want met subnets spelen is een vak apart 🤣

/28 zouden 16 IP adressen zijn (waarvan 14 bruikbaar).

https://www.calculator.net/ip-subnet-calculator.html?cclass=any&csubnet=28&cip=192.168.1.1&ctype=ipv4&x=Calculate

Je kunt ook gewoon /32 gebruiken voor 1 adres.

Wel opletten dat je jezelf niet buitensluit want dan moet je een reset uitvoeren 🤣

Wat werkt er met die vertrouwde domeinen niet?

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 3 april 2025

@rvk01 Dank voor je reactie.

De router staat op .1

Ik heb de DHCP op .20 t/m .200 gezet. Zodat clients in die range vallen. Verder ook ‘vast ip-adres’ aangezet. Zodat clients altijd hetzelfde ip adres krijgen van de DHCP.

Vervolgens het vertrouwde domein op .1 /28 gezet. Dan zouden de 1e 14 IP adressen bruikbaar moeten zijn.

Mijn beheer laptop stond op .161. En zelfs na een reset kon ik met mijn .161 in de beheerconsole komen.

Verder op de pagina WLAN pagina ‘vertrouwd domein’ aangevinkt.

Ben benieuwd wat ik daar fout doe…

Groet,

Jan

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1015 reacties
  • 3 april 2025

Bij de WLAN pagina? Je bedoeld bij Onderhoud > Extern beheer > MGMT-services de HTTPS “Vertrouwelijk domein” aanvinken en toepassen (niet op de WLAN pagina)?

Dat zou denk ik moeten werken. Heb je de router daarna nog even herstart? (Misschien dat er nog wat blijft hangen) 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 6 april 2025

@rvk01 Ja dat bedoel ik. Ik zal komend weekend nog eens gaan proberen of dat werkt.

Dank zo ver!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen