Skip to main content

Internet valt weg

• is een Master Poster
  • 49 reacties

Wat is er aan de hand? Sinds donderdag hapert de verbinding is het de mast of mijn router…

De verbinding valt weg en geeft DNS problemen aan. Router resetten en hopelijk haal ik dan 10 Mbps en wat later weer een redelijke snelheid. Maar vanochtend had ik pas na 45 minuten weer een verbinding.

Terwijl de waardes van de router netjes zijn en alle lampjes goed staan is het sinds donderdag een drama. Nu is er wel een flinke kabelbreuk geweest op die dag hier in het centrum van Den Haag maar dat kan toeval zijn..

Zo uit mijn hoofd is de mast al eens nagekeken op 17 oktober om te kijken of er power saving problemen waren met N78 maar dat bleek toen niet het geval. Echter was het toen ook erg lastig om 's ochtends te verbinden.

Oja, mijn mobiel deed het overigens prima maar die heeft natuurlijk ook andere banden beschikbaar.

• Cell-ID
  • 6149478
  • Fysieke Cell-ID
  • 160

Uitgelichte reactie

11 februari 2025

Hi ​@JarJar, goed dat je een topic bent gestart! Ik ben er voor je. Ik heb een aantal vragen voor je om dit verder op te pakken, hier komen ze:

• De dekking ziet er goed uit. Heb je het modem al eens verplaatst of gedraaid? Maakt dit uit?
  • Brandt het Internet lampje groen of blauw?
  • Wat doet het Cellular lampje precies?
  • Heb je in de Klik&Klaar app gekeken en vertel deze jou nog iets?

Dank voor het checken!

20 reacties

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@JarJar, goed dat je een topic bent gestart! Ik ben er voor je. Ik heb een aantal vragen voor je om dit verder op te pakken, hier komen ze:

• De dekking ziet er goed uit. Heb je het modem al eens verplaatst of gedraaid? Maakt dit uit?
  • Brandt het Internet lampje groen of blauw?
  • Wat doet het Cellular lampje precies?
  • Heb je in de Klik&Klaar app gekeken en vertel deze jou nog iets?

Dank voor het checken!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 11 februari 2025

Hee Cheyenne,

• Het modem is niet verplaatst aangezien ik soms snelheden van boven de 1000Mbps haalde ga ik die daar laten staan. Ik zit 50 meter van de mast met vrij zich dat tijkt me een prima plekje
  • Het Internet lampje is continu blauw.
  • Het Cellular lampje is ook continu blauw.
  • Ik  gebruikt wel de router interface 192.168.1.1/CellWanStatus op refresh daar krijg je prima waardes te zien ik zal hier onderstaand wat posten
NR5G-NSA Information

Band

N78

RFCN

637440

UL Bandbreedte (MHz)

100M

DL Bandbreedte (MHz)

100M

RSSI

-58

RSRP (dBm)

-69

RSRQ (dB)

-11

SINR (dB)

18

Ik moet erbij zeggen dat ik vandaag wel in de ochtend kon verbinden met de router! Geen proxy en-/of DNS foutmeldingen kreeg dus dat is een vooruitgang. Maar de verbinding nog steeds niet zo goed is als wat ik de afgelopen 5 maanden heb gezien terwijl de waardes prima zijn.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 13531 reacties
  • 12 februari 2025

Hey ​@JarJar, op welke cliënts ervaar je de uitval vooral?

Kan je, als je een uitval ervaart, de datum, tijdstip en MAC-adres van het desbetreffende apparaat waar je dit op merkt noteren en doorzetten? Dan kan ik wat gerichter zoeken. Op dit moment lijkt alles er netjes uit te zien, ik zie geen vreemde dingen op het modem en er zijn ook geen werkzaamheden geweest in de buurt wat effect gehad heeft kunnen hebben op de verbinding. De dekking op jouw locatie is ook super! Dus dit is inderdaad een vreemd scenario. 

Heb je toevallig ook een lijst van verbonden apparaten? Wellicht is er een apparaat wat de verstoring veroorzaakt. 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 12 februari 2025

Hoi Tommie,

Intel NUC met Mac f4:a4:75:a9:b5:96 gebruik ik gedurende de dag

Vanochtend rond 7:00 uur de NUC aangezet wel verbonden geen internet. Stroom van de router NUC opnieuw opgestart op 7:05 werkt het weer. Gedurende de dag lijkt het nu stabiel en ervaar ik geen uitval meer dat is natuurlijk bijna een week geleden dat het begon. Alleen 's ochtends niet verbinden de afgelopen 2 a 3 dagen

Verder verbonden:

Lenovo-Tab-M10   Mac 9a:eb:48:ec:b7:97

OnePlus-Nord-4    Mac da:00:43:01:04:db

OnePlus-Nord       Mac f2:f7:f5:9a:46:62

Air Purifier P1        Mac c8:f0:9e:f8:40:4c

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 13 februari 2025

Vanochtend 6:55 de NUC met Mac f4:a4:75:a9:b5:96 aangezet weer wel wel verbonden geen internet.

Stroom van de router koffie gezet en er was weer verbinding. Wel om 8;49 toen ik weer thuis was een herstart gedaan aangezien ik op 2.4GHz bleef "plakken”. Heb 5G even ver weg vast gezet op kanaal 116 en haal daar weer netjes +1000Mbps. Kijk later vandaag of ik op een niet-DFS kanaal dat ook haal want dat lijkt toch beter over te schakelen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 13 februari 2025

Vreemd 5G op kanaal 36 gezet 9:18 NUC herstart en geen internet. Boel weer draaiend op 5Ghz met 10Mbps maar verbrak weer op 9:29 en 9:36. Nu vrolijk op 2.4Ghz verbonden. Denk dat ik nog kan testen om 160Mhz uit te zetten of terug naar 116 ga. Dan duurt het maar wat langer...

Het lijkt erop dat ik "ruzie” heb met de buren terwijl het echt niet zo druk is op de DFS kanalen, zie ze op 44 zitten en nog wat verderop op 60. Heeft de afgelopen maanden nooit problemen gegeven en het zijn precies dezelfde AP's.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 13 februari 2025

11:35 & 11:40 weer een hoop problemen op kanaal 36 met 160Mhz uit. Snelheid 0,04 en 4Mbps getest. Zit nu weer op 116 / 160 MHz  met een goede snelheid en lijkt stabiel. Ik laat het er maar bij...

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13531 reacties
  • 14 februari 2025

Hey ​@JarJar, bedankt voor alle informatie.

DFS-kanalen moeten luisteren naar radarsignalen en kunnen tijdelijk uitvallen als er radaractiviteit wordt gedetecteerd. Dit kan verklaren waarom je verbinding soms wegvalt bij gebruik van DFS-kanalen. Dit is wellicht iets voor ons om eens verder te onderzoeken. Wat gebeurt er als je een niet-DFS-kanaal gebruikt en de 5 GHz op 80 MHz zet? 

Op dit moment is er wel een onderzoek aan de gang waarom het modem cliënts agressief naar de 2.4 GHz frequentie stuurt. Maar ik hoor voor het eerst dat het modem en 5 GHz frequentie moeite hebben met de DFS-kanalen.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 14 februari 2025

DFS-kanaal actief gehad vandaag (die is juist sneller) maar bleef 4 uur lang op 2.4 plakken…

Net niet-DFS-kanaal 36 / 80 Mhz actief gaf ping 30ms op 80 Mbps en terwijl ik dit tiep valt de verbinding weg ik krijg al 2x geen speedtest voltooid tussen 11:25 en 11:30 nu 11: 35 onderstaand

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 14 februari 2025

11:50 iets beter op 36 / 80 Mhz

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 14 februari 2025

12:35 netwerkadapter zetje gegeven naar 5G op 116 / 160 Mhz.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 14 februari 2025

18:22 maar ben anders gewend om deze tijd nog steeds op 116 / 160 Mhz

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 14 februari 2025

18:31 speedtest wou net niet eens laden maar kan dit nu nog posten op 36 / 80 Mhz

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 14 februari 2025

18:54 het gaat al beter op 36 / 80 Mhz 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • 13531 reacties
  • 24 februari 2025

Hey ​@JarJar, merk je dit ook op bekabelde apparaten of echt alleen op apparaten die verbonden zijn met wifi? Dan weten wij waar we moeten zoeken! 

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 24 februari 2025

Sorry ik heb geen kabels meer in huis mischien in de berging....

Maar ben nu al een week stabiel op 13 / 20Mhz en 116 / 160 Mhz.

Start netjes in de ochtend al met 5G blijft nagenoeg niet plakken.

Het lijkt me een onbekende externe factor ergens dat het weg viel

De buren hebben iets aangeschaft wat in de weg zit geen idee...

Teresa van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 4130 reacties
  • 27 februari 2025

@JarJar Super fijn om te lezen dat je sinds een week weer geniet van een stabiele verbinding. Geweldig! 😀

Als je wil, kan ik je een kabel opsturen? Mocht het probleem nogmaals voordoen, kun je dit gelijk testen. Op deze manier kunnen wij je weer snel verder helpen. Laat je mij weten of je dit wil?

Mocht ik nog ergens anders bij kunnen helpen, verneem ik het ook graag. Ik sta altijd paraat!

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 27 februari 2025

@Teresa van Odido Ja goed plan stuur maar op als dat kan!

Mocht het probleem zich nogmaals voordoen rol ik het uit en probeer wat datapunten te verzamelen.

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 159 reacties
  • 27 februari 2025
JarJar schreef:

Sorry ik heb geen kabels meer in huis mischien in de berging....

Maar ben nu al een week stabiel op 13 / 20Mhz en 116 / 160 Mhz.

Start netjes in de ochtend al met 5G blijft nagenoeg niet plakken.

Het lijkt me een onbekende externe factor ergens dat het weg viel

De buren hebben iets aangeschaft wat in de weg zit geen idee...

116/160 is dat 5GHz wifi? Want dat is dacht ik een DFS kanaal. Kan je niet iets uit de reeks 36, 40, 44 of 48 kiezen? DFS kanalen duren vaak lang om op te starten en kunnen weggerukt worden door radars, vliegverkeer etc.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 28 februari 2025

@walter.v.l 36, 40, 44 of 48 valt juist weg bij mij sinds kort.dat is het vreemde. Ik heb nergens last van op 116 tot nu toe en start gelijk op in de ochtend.

Vliegverkeer heb ik geen last van gehad nagenoeg over mijn dak. Ben alleen nog benieuwd als de trauma helicopter op het veldje achter is of dat wat uitmaakt.

Radars heb ik ook niet echt in de buurt hoewel het bereik soms 250 KM zou zijn. Dan denk je toch wel ergens wat op te pikken want je zit zeker in een radius.

Maar zit nu 11 dagen stabiel op 116 en wat me opvalt is dat de router ook beter zend op dat kanaal. Ik ben de o die net onder -40 zit en op de DFS kanalen wapper ik tussen -50 en -60.

EDIT: Oja centrum Den Haag is mischien wel een interessante toevoeging. Daar heb ik toch op 8 KM afstand een radar van NATO Communications and Information Agency en TNO staan...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen