Skip to main content

Hallo,

Sinds de launch heb ik klik&klaar. Het zou voor mij een mooi product kunnen zijn, maar is het helaas niet.

De verbinding met de dichtstbijzijnde mast is nagenoeg perfect met sterke waardes. In de nachturen snelheden van 250-300 Mbit/s, upload ca. 130 – 150 met een lage ping (<20)

In de avonduren is het echter compleet onbruikbaar, het valt regelmatig om de paar minuten volledig uit. Gek genoeg is de upload altijd stabiel hoog (130-150), ook als de download <1 Mbit/s is.

Als ‘oplossing’ verplaats ik het modem zodat ‘ie connectie maakt met een andere antenne. Niet optimaal met lagere snelheden, lagere ping en niet stabiel: hij blijft af en toe contact maken met de dichtstbijzijnde antenne. 

Concrete vraag: hoe kan ik aan (laten) vragen dat er naar de werking of configuratie van de specifieke antenne wordt bekeken door een netwerkbeheerder?

Ik vermoed namelijk dat er in de configuratie of hardware van de antenne in kwestie iets helemaal niet goed zit. Congestie zou een dip kunnen verklaren, maar deze instabiliteit zou nooit dagelijks moeten kunnen voor zulke lange periodes. Vreemd is ook de combinatie van bijna geen download, maar wel volle bak upload.

Helaas heb ik naast een langzame ADSL verbinding geen andere optie dan klik en klaar, dus opzeggen doe ik niet. 

Ik heb bekabeld getest op 2 laptops, 2 PC’s, de simkaart in twee telefoons (4&5G) en sinds kort ook kunnen testen met mijn eigen 5G modem waar ik kan switchen tussen 4G en 5G: dezelfde resultaten

Hoe kan ik inhoudelijk naar het probleem laten kijken zonder tips van algemene aard? Deze gaan me niet helpen. Screenshots uiteraard geen probleem.

Groet,

René

Hey ​@Rene_S, welkom op onze Community!

Ik kijk graag met je mee naar de masten. Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik een blik werpen. Alvast bedankt.

Beste Tommie,

Mooi, bedankt! 

Ik heb eea ingevuld. De mast die het niet zo lekker doet staat op de IJsseldijk Noord in Ouderkerk aan den IJssel op een bedrijfspand.

Groet,

René

Hey ​@Rene_S, ik ben voor je gaan kijken en ik zie dat de dekking bij jou optimaal is voor 4G. Voor de hoge frequentie van 5G de 3500 NSA, is er geen bereik. Dus hij zou het goed moeten doen als hij op 4G staat. Ervaar je dat ook of is het echt continue ook op 4G dat je de problemen hebt?

Met alleen 4G en geen 3.5 ghz sta je achteraan de rij bij normale mobiele gebruikers. Dus als er weinig andere gebruikers zijn, avond/nacht is dat bruikbaar. Overdag heb je last van de "anderen". Klik en klaar is wel afhankelijk van die 3.5 ghz voor ultieme oplossing. 

Hi Tommie

Zoals ik eerder zei: de dekking voor 5G 3500 NSA nagenoeg perfect op de mast op de Ijsseldijk Noord, zie het screenshot hieronder. Dat is het issue niet.  Ook als ik terugschakel naar 4G is het hetzelfde: zeer goed bereik maar wel veel downtime en extreem lage downloadsnelheid. Nogmaals, ik weet zeker dat de connectie met ‘mijn mast’ op de Ijsseldijk Noord goed is, maar dat de configuratie van die mast overhoop ligt. Het is niet lokaal, de configuratie van de mast moet nagekeken worden.

Met alleen 4G en geen 3.5 ghz sta je achteraan de rij bij normale mobiele gebruikers. Dus als er weinig andere gebruikers zijn, avond/nacht is dat bruikbaar. Overdag heb je last van de "anderen". Klik en klaar is wel afhankelijk van die 3.5 ghz voor ultieme oplossing. 

Het is juist de N78 3.5ghz band waar ik een nagenoeg perfecte verbinding mee heb… Dat er geen connectie bereik zou moeten zijn, klopt gewoon niet. De waardes op n78 zijn stabiel (lees: altijd) zeer goed, maar internet klapt er meerdere malen per uur uit. Zie voor de waardes van het bereik het screenshot uit de vorige post. 

Hey ​@Rene_S, ik ben voor je gaan kijken en ik zie dat de dekking bij jou optimaal is voor 4G. Voor de hoge frequentie van 5G de 3500 NSA, is er geen bereik. Dus hij zou het goed moeten doen als hij op 4G staat. Ervaar je dat ook of is het echt continue ook op 4G dat je de problemen hebt?

Zie mijn reactie hierboven, ik had even niet op ‘reageer’ gedrukt :)

Je zit net op het randje waar de 3500 frequentie geen dekking heeft ​@Rene_S, dus het gekke is is dat het modem wel verbinding maakt met die frequentie. Kan je hem eens op een andere plek in huis zetten zodat je het modem forceert naar 4G-LTe? Hoe is de verbinding dan?  

Je zit net op het randje waar de 3500 frequentie geen dekking heeft ​@Rene_S, dus het gekke is is dat het modem wel verbinding maakt met die frequentie. Kan je hem eens op een andere plek in huis zetten zodat je het modem forceert naar 4G-LTe? Hoe is de verbinding dan?  

Bedankt voor de reactie!

Dat ik op het randje van de 3500 verbinding zit, is denk ik achterhaald; op 30-09-2024 is de mast op de IJsseldijk Noord 172, geüpdatet met de n78 frequentie. Ik heb dan ook een perfecte verbinding met n78 op deze band met drie verschillende 5G devices, dat is het probleem niet. Screenshots uiteraard op aanvraag :) 

Ook als ik op 4G forceer, is het internet via de site op de Ijsseldijk ijn de avonduren zeer slecht. Dit heb ik getest met 3 devices (1X een 5G modem en twee telefoons). Een andere straatbewoner van mij had dezelfde issues met deze paal. Hij woont op 400 meter met direct zicht op de mast. Hij heeft opgezegd.

Inmiddels heb ik het min of meer opgelost door het modem te laten connecten met een mast die drie kilometer verderop staat. Lang niet ideaal, maar redelijk stabiel. 

Mijn hoofdvraag blijft dan ook: Kan er naar de configuratie naar de Odido-mast op het bedrijfspand naar de IJsseldijk Noord 172 gekeken worden? 

Hey ​@Rene_S, hierbij de screenshot van de 3500 frequentie op de technische dekkingskaart: 

Zoals je ziet val je net buiten de dekking van de 3500, daarom vind ik het gek dat hij hem wel af en toe pakt. Dan probeerd hij toch hiermee te verbinden en ik gok dat je daarom deze issues ervaart.

*Paars is een goede dekking.

Thanks again!

Het lijkt erop dat de bovenstaande dekkingskaart niet strookt met de huidige praktijk. 

Bijgevoegd twee screenshots van vanmiddag met het originele Odido Modem en mijn eigen Oppo 5G modem. Op beiden een sterke verbinding op de n78 band, zoals dat altijd is. Dat het een n78 mast betreft, blijkt ook uit antennekaart.nl

Het probleem is de dagelijks wegvallende internetverbinding van 18.00 tot 23.00 uur op deze mast. Dat gebeurt ook op 4G met alle apparatuur die ik heb. De waardes zoals hieronder te zien, zijn er ook op momenten van storing: goede verbinding met de mast, geen internet. De backhaul van de mast lijkt niet goed ingeregeld of trekt het verkeer in de avonduren niet. 

Het heeft geen nut om naar mijn verbinding te kijken, daar ligt het issue niet. En ook al zou er geen n78 dekking zijn, op alle banden stoort het iedere avond. Inmiddels heb ik voor de avonduren dan ook weer een ADSL abonnement afgesloten. Langzaam en duur, maar we hebben ‘s avonds nu stabiel internet. Dat kan niet de oplossing zijn.

Kan het probleem van deze mast geëscaleerd worden naar een beheerder die op niveau van de site op de IJsseldijk 172 kijkt wat er mis gaat? Als de mast de vraag 's avonds niet trekt, is dat ook een antwoord. Dan weet ik dat ik deze setup met twee internetverbindingen nog even moet aanhouden (of niet).

Met vriendelijke groet,

René 

Odido modem

Oppo modem
Antennekaart.nl

Ik gok dat het inderdaad aan de cel ligt, dit zijn wel de piekuren die je opnoemt ​@Rene_S, ik heb een ticket aangemaakt zodat de cel onderzocht kan worden. Hopelijk komt er wat meer duidelijkheid uit. 

Dank je wel Tommie! Hopen dat er wat uit komt. 

Hi Rene & Tommie,

ik ervaar precies dezelfde problemen hier op IJsseldijk Noord 217. Overdag werkt het allemaal prima, maar tegenwoordig bijna elke avond tussen 19.30 en 21.00 gaat het helemaal mis.

Overdag haal ik hier tussen de 100-200 Mbps, maar in de avonduren mag ik blij zijn als ik 10 Mbps haal, hetgeen uiteraard niet helpt bij het streamen :(

Ik ben benieuwd of Tommie al wat meer heeft laten weten?

Reageer