Skip to main content

Hoi,

een maand geleden 5g wifi van Odido gekregen, waarmee ik in het begin download snelheden van 250mb/s kreeg, wat prima voor mij is. Sinds een week is deze snelheid teruggevallen naar 20 mb/s en valt het regelmatig volledig weg. Heb de router al enkele malen reset (stroom eraf/erop), maar dit heeft niet geholpen. Wat kan ik nu nog doen?

Peter 

Hi ​@peterbrok85, goed dat je dit aangeeft.

Ik heb de locatie voor je nagekeken en ik zie dat er tussen 22 en 24 november werkzaamheden waren. Die zijn inmiddels opgelost. Is de snelheid inmiddels ook alweer gestegen of ervaar je dit nog steeds? 

hoi Tommie,

de snelheid is wel iets omhoog gegaan, maar is nog maar 25% ten opzichte van toen ik de router nieuw had geinstalleerd. Het zou dus veel sneller moeten kunnen dan het nu is, wat kunnen we aanpassen om dit te bereiken?

Peter 

Het kan zijn dat de lage banden toen nog aan stonden op het modem ​@peterbrok85, dit was eerst het geval op de B7 firmware. We hebben de lage banden uitgeschakeld om congestie te voorkomen op het mobiele netwerk. Dit gaan we ook niet aanzetten. Dus stel je zit wat verder van een mast af dan kan het zijn dat je eerst meer snelheid had dan voorheen.

Heb je al geprobeerd om het modem op verschillende plekken neer te zetten? 

(...) We hebben de lage banden uitgeschakeld om congestie te voorkomen op het mobiele netwerk. Dit gaan we ook niet aanzetten. Dus stel je zit wat verder van een mast af dan kan het zijn dat je eerst meer snelheid had dan voorheen.

Daar heb ik dan ws. ook last van met mijn max. 100 / 50 (al heb ik de hoge snelheid nooit gehaald, omdat ik pas na de B7 installeerde, alhoewel, wel tijdelijk een uitschieter van 300 / 85 een uur na installatie, om 2 u ‘s nachts).

Het zou dan wel attent zijn om nu eindelijk de dekkingskaart te actualiseren, voorkomt wellicht ook ritsen opzeggingen. Hier is al sinds het begin het beloofde “razendsnel, > 300 Mbps” in werkelijkheid dus 60-80-100 / 50 Mbps. Geen lila/paars, geen groen, maar gewoon oranje op die kaart.

(Overigens heb ik dat met tussenpozen al 3 x officieel gemeld, maar er is nooit contact opgenomen.)

Welke banden precies zijn uitgeschakeld?

Hoi, ja verschillende plaatsen geprobeerd maar dit maakte geen verschil. Ik zou graag zien dat er een oplossing zsm komt om weer de originele snelheid te behalen,  dit was DE reden om van kpn over te stappen!! 

Hoi ​@peterbrok85 

Zoals moderator Tommie drie dagen geleden al aangaf, de nieuwe software maakt dat bepaalde frequenties niet meer gebruikt worden. De bedoeling was initieel al omnde hoge frequentie banden (3.5 ghz) te gebruiken, de software die dat mogelijk moest maken werd snel na uitsturen van de modems met fabriekssoftware uitgerolt.

Dit wordt dus niet aangepast, het product is ook met een lage prijs en hele soepele opzegvoorwaarden in de markt gezet. Je kunt het dus gewoon opzeggen als het toch niet voldoende werkt voor jou. Het Zyxel modem kunnen ze goed gebruiken bij Odido, er is een grote wachttijd voor nieuwe aanvragen,  dit is een heel populair product en de modems staan weer in bestelling bij de leverancier. 

Wat is dit nou voor een non-reactie? Ter vergelijking, als jij een tesla rijdt, bereik van 500km en deze wordt geupdate waarna deze nog maar een bereik van 250km heeft, wat zou jouw klanttevredenheids score dan zijn.. mag toch verwachten dat als er een bepaalde snelheid wordt afgegeven op de website, en deze initieel ook behaald wordt, dat deze niet bewust door aanbieder omlaag wordt gezet! 

Dit was dus wel een bewuste actie. Zie de post van de moderator 3 dagen geleden. Odido heeft als eerste een landelijk dekkend 3.5 ghz netwerk uitgerolt. Daarvoor moet het modem wel dekking van die frequentie hebben, anders beïnvloed het teveel de "normale" gebruikers.  De initiele software wordt dus geupdate zodra de router in de lucht kwam.

(...) Odido heeft als eerste een landelijk dekkend 3.5 ghz netwerk uitgerolt. Daarvoor moet het modem wel dekking van die frequentie hebben, anders beïnvloed het teveel de "normale" gebruikers.  

Tsja, daar zit je dan in het landelijk gebied zonder glasvezel met max. 25 /10, denk je “Ha Odido - nu gaan we vooruit”, maar die antennes hier staan gericht op o.a. de “snelweg” (die helaas dat landelijk gebied doorsnijdt), blijk je achter de bellende automobilisten aan te moeten sluiten?

Verder eens met Peter en zoals gezegd, haal snel overal dat paars/lila weg in die dekkingskaart.

Ik ben een normale gebruiker die een bepaalde snelheid verwacht? En had.. valt me op dat je niet echt reageert op de tesla metafoor, vermoedelijk omdat je zelf ook weet dat deze werkwijze niet correct noch klantvriendelijk is.

Ik reageer niet op metaforen. Ik haal alleen de reactie van de moderator aan. Het is nu wat het is, het werkt as designed en als het onvoldoende is voor jou, zeg het op, er zijn genoeg klanten die wel de juiste dekking hebben en nog meer klanten die wachten tot een modem beschikbaar komt. Het ligt zeker niet aan jou, hooguit aan je woning, maar de techniek maakt dit soort "fixed wireless"  producten met een lager prijspunt mogelijk maar blijft "mobiel" met de uitdagingen van een radionetwerk.

Reageer