Skip to main content

5g netwerk verdichting

• 17 februari 2025
  • 8 reacties
  • 259 Bekeken

• is een Top Poster
  • 8 reacties

5g internet thuis, wat een prachtige mogelijkheid om de markt die via de kabel zo dicht zit open te werken via de ether. Maar 5g via 3.5 Ghz heeft niet zomaar een dekkend netwerk in de stad. Sommige straten hebben voldoende signaal andere maar deels of helemaal niet. Wij zitten in zo'n dode hoek. Want het gaat blijkbaar om direct zicht op de zender voor optimaal signaal. Wel kunnen er zelfs op bijvoorbeeld lantaarnpalen kleine cellen geplaatst om dit op te lossen.

Wie weet er meer over voor Amsterdam? 

- werkt Odido actief aan volledige dekking. 

- werkt de gemeente mee of tegen. 

- welk tijdsbestek voor dekking, misschien een planningskaart..

Ik las wel dat er plannen zijn voor landelijk televisie netwerk over 5g dus dat geeft hoop. 

Plaatje: paars is 5g dekking (nperf.com)

Uitgelichte reactie

17 februari 2025

Als ik mijn locatie bekijk op nperf.com dan heb ik geen 5G dekking maar haal +1000Mbps met vrij zicht op een mast. Dus ik weet niet waar ze hun data vandaan halen maar het lijkt mij onvolledig…

Op deze kaart kan je onderandere de Odido masten zien, staat er een H bij dan moet die nog een upgrade krijgen indien mogelijk. Daar hangt nog oudere Huawei apparatuur aan.

https://antennekaart.nl/kaart/5g?zoom=13&lat=52.36548517&lng=4.87398147&providers=odido 

8 reacties

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 17 februari 2025

Als ik mijn locatie bekijk op nperf.com dan heb ik geen 5G dekking maar haal +1000Mbps met vrij zicht op een mast. Dus ik weet niet waar ze hun data vandaan halen maar het lijkt mij onvolledig…

Op deze kaart kan je onderandere de Odido masten zien, staat er een H bij dan moet die nog een upgrade krijgen indien mogelijk. Daar hangt nog oudere Huawei apparatuur aan.

https://antennekaart.nl/kaart/5g?zoom=13&lat=52.36548517&lng=4.87398147&providers=odido 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8718 reacties
  • 17 februari 2025

Volgens mij zijn er geen plannen voor nog meer opstelpunten. Met de laatste radiovernieuwing naar een Ericsson netwerk hebben de meeste masten ook voorzien van B78 zenders. Dat zijn bij Odido dan ook gelijk massive Mimi/ beamforming antennes en die hebben een hele grote capaciteit. Nog meer zenders leidt niet direct tot betere algemene dekking, een zender moet niet een andere zender beeinvloeden en dus zachter stralen. Dat komt het beamforming principe niet ten goede.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 17 februari 2025

@JarJarGeweldige kaart dat geeft inzicht. Ik zie nu hoe de zenders rondom staan en  kan wat voorstelling maken waardoor we in de luwte zitten. Ook voor 4g+ overigens, vanaf dezelfde zendpunten.

Het probleem is dat Odido zelf aangeeft op ons huisnummer niet kunnen leveren. Tot 2 nummers verder nog wel maar blijkbaar trekken ze een grens bij +/- 75 Mbit verwachte snelheid. Daaronder is het via de website niet mogelijk aan te vragen. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 17 februari 2025

@eric Goede informatie, zo lees ik de kaart van JarJar meteen anders. Ik hoop wel dat de kleine zenders waarvan gezegd wordt dat ze op lantaarnpalen gemonteerd kunnen er toch komen om de blinde vlekken te vullen. Wellicht zullen zenders met een klein bereik niet met de grote interferen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 17 februari 2025

@JarJar Foutje in de genoemde maximale snelheid waar nog wel geleverd kan: dat is 177 Mbit/s in plaats van 75 Mbit.

Met 50 Mbit/s gemiddelde werk snelheid zou ik zelfs tevreden zijn. Maar dan moet Odido wel willen en kunnen leveren. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8718 reacties
  • 17 februari 2025

Nee, dat kleine zendertjes verhaal gaat juist niet gebeuren. Daar was veel weerstand op en heeft Odido dus opgelost met massive mimo en beamforming vanaf de 5000 opstelpunten die ze al hebben. 

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 17 februari 2025
Ododo schreef:

@JarJarGeweldige kaart dat geeft inzicht. Ik zie nu hoe de zenders rondom staan en  kan wat voorstelling maken waardoor we in de luwte zitten. Ook voor 4g+ overigens, vanaf dezelfde zendpunten.

Het probleem is dat Odido zelf aangeeft op ons huisnummer niet kunnen leveren. Tot 2 nummers verder nog wel maar blijkbaar trekken ze een grens bij +/- 75 Mbit verwachte snelheid. Daaronder is het via de website niet mogelijk aan te vragen. 

Er bestaat geen grens als zodanig. Er zit een bug in de postcodecheck waardoor ze soms niet kunnen leveren op bepaalde adressen voor zover ik weet. Het ligt niet aan een onderwaarde zoals 75 Mbps. Ik heb ze nog veel lager gezien langs de kust toen ik nieuwschierig was.

En daarbij zijn er gebruikers die op hun adres veel hogere snelheden behalen dan Odido aangeeft. Dan kan 177Mbps net zo goed 400 tot 600 zijn. Maarja dat is zelf proberen als het kan...

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 8 reacties
  • 18 februari 2025
JarJar schreef:
Ododo schreef:

Er bestaat geen grens als zodanig. Er zit een bug in de postcodecheck waardoor ze soms niet kunnen leveren op bepaalde adressen voor zover ik weet. Het ligt niet aan een onderwaarde zoals 75 Mbps. Ik heb ze nog veel lager gezien langs de kust toen ik nieuwschierig was.

En daarbij zijn er gebruikers die op hun adres veel hogere snelheden behalen dan Odido aangeeft. Dan kan 177Mbps net zo goed 400 tot 600 zijn. Maarja dat is zelf proberen als het kan...

Ja haha, grappig naïeve gedachte dat Odido niet zou willen leveren. Blijkbaar is de postcode check de boosdoener. Ik ga kijken of ik daar omheen kom op enige wijze, gezien de mobiele hoedanigheid van een 5g router misschien op een ander adres bestellen.  Intussen ook ​@Teresa van Odido gevraagd me te berichten als er een oplossing is.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen