Skip to main content

2 vragen mbt data en verbruik

Beste Odido Medewerkers, Odido gebruikers,

Ten eerste werkt bij mij het Klik en Klaar systeem uitstekend, en het verbaast mij eigenlijk nog steeds hoe goed dit hier werkt.
En aangezien ik zo snel mogelijk bij Ziggo weg wil, lijkt dit een goede tussenstap tot dat de glasvezel eindelijk eens bij ons wordt doorgetrokken naar de woningen.
Dat betekent dat ik bij het volledig overstappen voor mijn TV (IPTV) en thuiswerken en privé internetgebruik afhankelijk word van Odido.
Dus ik wil graag 2 vragen stellen om voor mij de risico’s en eventuele beperkingen duidelijker te krijgen:

• Waar kan ik het totale dataverbruik van mijn Klik en Klaar inzien? Ik heb overal gekeken in Mijn Odido, maar daar staat nergens het dataverbruik van Klik en Klaar.
    In de modem/router zelf heb ik wel bij Systeemstatus en Verkeersmonitor gevonden, maar daar wordt de hoeveelheid data (bytes) elke dag gereset.

• Ik las ook dat er een FUP van 2TB per maand is.
    Ik snap dat er een bepaald limiet gesteld moet worden, want anders loop je het risico dat iemand 60TB per maand over de lijn probeert te gooien ten koste van andere klanten.
    Dus een vorm van traffic shaping is logisch.
    Aangezien ik afhankelijk ben voor het thuiswerken van een breedbandverbinding, is het wel zaak dat ik weet wat de eventuele risico’s zijn als ik over het limiet heen kom, en de beperking wordt voor de rest van de maand toegepast op mijn verbinding.
    het is namelijk nog al een verschil of ik dan 100Mbps ga lopen of 10Mbps

TL;DR
Vraag 1 (Dataverbruik Klik en Klaar):

Waar kan ik mijn dataverbruik van Klik en Klaar zien? Staat niet in Mijn Odido, reset wel dagelijks in modem.

Vraag 2 (FUP 2TB):

Vraag over FUP (2TB limiet): Wat gebeurt er als ik eroverheen ga? Risico's/beperkingen ivm thuiswerken?

Met Vriendelijke Groet,
Patrick

Uitgelichte reactie

26 februari 2025

Hallo ​@patrick296 

Wellicht staat het verbruik wel in je modem, log in door in je browser naar 192.168.1.1 te gaan.

Ik heb gelezen dat als je over de 2TB in de maand gaat dan krijg je een lagere prioriteit op het mobiele netwerk 

10 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20591 reacties
  • 26 februari 2025

Hallo ​@patrick296 

Wellicht staat het verbruik wel in je modem, log in door in je browser naar 192.168.1.1 te gaan.

Ik heb gelezen dat als je over de 2TB in de maand gaat dan krijg je een lagere prioriteit op het mobiele netwerk 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 26 februari 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@patrick296 

Hoi Waqqas,

Bedankt voor je reactie,
- Ik heb al via de browser in de GUI van de router zelf ingelogd, daar staat helaas niet meer informatie dan ik hierboven heb beschrijven. (wat zich ook al blijkbaar elke 24uur reset)
- ik had inderdaad ook ergens gelezen dat er dan een lagere QoS word toegekend aan je verbinding,
Maar vertaald dit dan zich in een lagersnelheid of is er opeens bij vlaagen helemaal geen verbinding meer mogelijk,

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20591 reacties
  • 26 februari 2025

@patrick296 

In het Klik&Klaar topic lees ik alleen dat er dan congestie op kan treden.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 26 februari 2025

Je kan in de GUI van de router zelf bij Systeemmonitor Traffic Status je verbuik in Bytes zien dus dat is even omrekenen (oh chips beter lezen).

2TB is inderdaad een lagere prioriteit lijkt me niet dat er dan geen verbinding is maar ligt een beetje aan de mast neem ik aan.

Ik ken 1 situatie van 10TB die iderdaad zijn verbinding kwijt leek te zijn. Maar dan krijg je sowieso een telefoontje van Odido

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8707 reacties
  • 26 februari 2025

2TB is bizar veel zolang je geen USENET gaat leegtrekken.

• is een Master Poster
  • 49 reacties
  • 26 februari 2025
eric schreef:

2TB is bizar veel zolang je geen USENET gaat leegtrekken.

Ik haal hier vaak 1000 Mbps als ik die open zou zetten zit je in 4 tot 5 uur op 2TB.

Maar ik doe inderdaad een hele maand erover om een kwart ervan te verbruiken.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8707 reacties
  • 26 februari 2025

Maar wat is het doel om 5 uur lang 1000mbit te verplaatsen van internet.

Uiteindelijk zullen er best toepassing zijn die de 2TB overschrijden. Dan is klik en klaar eigenlijk niet het juiste product voor jou.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 26 februari 2025

Ik heb er even een belletje tegen aan gewaagd, en fantastisch te woord gestaan,

De medewerkster aan de telefoon stond er ook van te kijken dat je niet zelf het verbruik kon inzien,
Normaal kan dit wel bij de mobiele abonnement,
Het is een zeer nieuw product dus het kan zo zijn dat dit nog mogelijk gemaakt gaat worden.

Wat betreft het data limiet is het zoals de meeste van jullie al terecht opmerken geen limiet,
Je word teruggezet in snelheid, maar je kan wel nog gewoon youtube gebruiken, IPTV, surfen en of thuiswerken,
Volgens de medewerkerster is er een hard limiet maar als je dat haald dan moet je, je echt afvragen wat je hebt aangesloten op je particulieren lijn.
Dan word de lijn zo geknepen dat deze eigenlijk niet meer werkt.

Dus de 2Tb tot 4Tb  die ik heb berekend zou inprincipe geen probleem moeten zijn,
We zullen het zien. 🙂

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 159 reacties
  • 28 februari 2025

De verbruik monitor is 1 van de verbeterpunten voor de klik&klaar app die waarover ik een apart ideeën topic heb aangemaakt. Mischien allemaal even stemmen zodat Odido dit ook ziet :-)

https://community.odido.nl/ideas/klik-klaar-app-verbeterpunten-373872

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 28 februari 2025
walter.v.l schreef:

De verbruik monitor is 1 van de verbeterpunten voor de klik&klaar app die waarover ik een apart ideeën topic heb aangemaakt. Mischien allemaal even stemmen zodat Odido dit ook ziet :-)

https://community.odido.nl/ideas/klik-klaar-app-verbeterpunten-373872

Geregeld 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen