Skip to main content

147 Mbit/s download terwijl Postcodecheck 300 Mbit's aangeeft

• 19 februari 2025
  • 8 reacties
  • 169 Bekeken

h3lloG
  • is een Master Poster
  • 13 reacties

Hallo,

Ik maak nu al een week gebruik van Klik&Klaar. Modem staat op het vensterbank bij het raam

1 MacBook Air verbonden.

Als ik een SpeedTest uitvoer kom ik uit op:

Testing download speed................................................................................
Download: 147.67 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 30.31 Mbit/s

Terwijl als ik op www.odido.nl weer een Postcode check uitvoer voor de Klik&Klaar op de huidige postcode en huisnummer dan krijg ik een heel ander antwoord:

“Dit is beschikbaar op je adres: Klik&Klaar Internet via ons 5G-netwerk met een verwachte snelheid tot 300 Mbit/s download en tot 53 Mbit/s upload.”

Ik heb in de ochtend, nacht, middag en avond paar speedtestjes uitgevoerd en ik kom steeds ongeveer dezelfde resultaten.

Mijn vraag is nou: is dit normaal? 

Of gaat er iets mis en hoor ik de normale maximale snelheid 300 Mbit/s te behalen? 
Zoals odido aangeeft?

Hoor het graag van jullie!

Mvg

Uitgelichte reactie

20 februari 2025

Klik en klaar is een mobiel product. De maximale snelheid die benoemd wordt is zeker niet de gegarandeerde snelheid. Het verplaatsen van het modem kan al een groot verschil maken in dekking en dus in snelheid.  Bijvoorbeeld de andere kant van het huis of juist op zolder plaatsen. 

Mocht het voor jou onvoldoende zijn in de praktijk dan zijn de annulering en opzegvoorwaarden heel soepel, juist omdat ze dus geen snelheidsgaranties kunnen geven.

Maar 150mbps is al sneller dan hun instap glasvezel aanbod,  dus echt al een nette verbinding!

8 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8708 reacties
  • 20 februari 2025

Klik en klaar is een mobiel product. De maximale snelheid die benoemd wordt is zeker niet de gegarandeerde snelheid. Het verplaatsen van het modem kan al een groot verschil maken in dekking en dus in snelheid.  Bijvoorbeeld de andere kant van het huis of juist op zolder plaatsen. 

Mocht het voor jou onvoldoende zijn in de praktijk dan zijn de annulering en opzegvoorwaarden heel soepel, juist omdat ze dus geen snelheidsgaranties kunnen geven.

Maar 150mbps is al sneller dan hun instap glasvezel aanbod,  dus echt al een nette verbinding!

h3lloG
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 20 februari 2025
eric schreef:

Hey Eric, Bedankt voor de tip! Ik zal maar eens even heel t huis af gaan met de modem en verschillende testjes uitvoeren! Bedankt voor je antwoord iig. Nja, het is voldoende maar goed het dubbele (300Mb/s) zou ook niet verkeerd zijn :) 

Mn mobiel haalt trouwens 500 Mb/s download en 100 Mb/s upload met 5G.
Ben benieuw of die met t zelfde zendmast verbind als die van Odido Klik&Klaar

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8708 reacties
  • 20 februari 2025

Wel dezelfde zendmast, maar andere frequenties.  Klik en klaar verbind i.v.m. de gevraagde capaciteit met de hoge 5g frequenties.  Die komen minder indoor. Vandaar de belangrijkheid van de modempositie.

h3lloG
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 23 februari 2025

​@eric Modem bij de venster bank en zolder en bij het raam geplaatst.
Helaas nog steeds het zelfde resultaat.

Testjes gebasseerd op:

Woonkamer (vensterbank) & Zolder (bij het raam)

In de ochtend, middag en avond rond:

Testing download speed................................................................................
Download: 155.33 Mbit/s
Testing upload speed......................................................................................................
Upload: 40.22 Mbit/s

Dus wat jij beweert met: “Het verplaatsen van het modem kan al een groot verschil maken in dekking en dus in snelheid.  Bijvoorbeeld de andere kant van het huis of juist op zolder plaatsen.” klopt ook voor geen meter.

In de nacht rond 03:00u/04:00u haal ik soms:

Download: 280.66 Mbit/s
Upload: 78.42 Mbit/s

Dus als het aan de positie van de modem zou liggen dan zou ik die snelheid in de nacht ook NOOIT halen.🤦🏻

h3lloG
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 24 februari 2025

Zodra de meeste mensen slapen, gaat het lekker super snel!

• 143 reacties
  • 24 februari 2025
h3lloG schreef:

Dat komt doordat normale mobiele klanten voorrang krijgen tegen over K&K

Is er heel veel dataverkeer (ook wel congestie genoemd) op de mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van Odido zonder Klik&Klaar Internet voorrang totdat er weer minder dataverkeer is. Dit zorgt er voor dat je tijdelijk een minder hoger snelheid zal behalen met je Dienst

h3lloG
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 13 reacties
  • 24 februari 2025
ccnl schreef:
h3lloG schreef:

Dat komt doordat normale mobiele klanten voorrang krijgen tegen over K&K

Is er heel veel dataverkeer (ook wel congestie genoemd) op de mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van Odido zonder Klik&Klaar Internet voorrang totdat er weer minder dataverkeer is. Dit zorgt er voor dat je tijdelijk een minder hoger snelheid zal behalen met je Dienst

Aha. Super racistisch, vind je ook niet?

• is een gewaardeerde antwoordgever
  • 159 reacties
  • 24 februari 2025

Als je gaat speedtesten ook even controleren of je apparaat bedraad, 5GHz Wifi (6) of 2.4 GHz wifi (5) is verbonden met de router. Met name 2.4 GHz Wifi geeft lagere snelheden (max 250 Mbps in mijn geval en meestal rond de 140 zoals ​@h3lloG in het start topic). En de router heeft nogal snel de neiging naar 2.4 GHz wifi te gaan.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen