Skip to main content

Sinds dit weekend over naar Odido. Alles vlot gegaan en erg tevreden !

Kwam er achter dat de 4k TV Box (Mediabox) slechts over een 100mbps LAN / ethernet aansluiting beschikt. Op zich moet dat snel genoeg zijn, maar het is wel erg ouderwets.

Het lukte me om met een USB hub/dongle die ook een (gigabit) LAN poort heeft om nu bedraad +/- 300mbps down/up te hebben op de Mediabox. Dat is toch een mooi stukje sneller weer ! Dacht dit even te posten als tip voor de geïnteresseerden.

ps1: de hub moet wel op de USB-A aansluiting. Op de USB-C aansluiting werkt het niet (box ziet geen ethernet verbinding). De hubs / adapters zijn voor minder dan 10 euro te vinden, let er wel op dat ze gigabit zijn (1000mbps).

ps2: de exacte snelheden zijn `325mbps down en ~275mbps up. Dit zijn precies dezelfde snelheden die ik ook haal met een usb hub op mijn Google Chromecast in de slaapkamer bedraad. Ik denk dat dit een limitatie is van de Android boxjes, of mogelijk de limiet van USB 2.0 (theoretisch 480mbps). Getest op mijn PC haalt de hub gewoon 1000mbps.

100 mbit is meer dan voldoende voor zo'n mediabox. Waarom er ern duurder component in stoppen als je dat toch niet gebruikt. 

Duur component is wat overdreven, heb net even een kleinere adapter besteld voor 8,95 euro. Maar je hebt helemaal gelijk, voor 98% van het gebruik is 100mbps zat. Zeker voor TV kijken en Netflix streamen. Dan kom je niet snel boven de 15-25mbps.

Ik kwam erop omdat ik ook video stream via mijn netwerk, via (in mijn geval) de VLC media speler app die ik op de Mediabox heb geïnstalleerd via Google Play Store. Ik opende gisteren een grote film, en die haperde wat. Nu niet meer. Het hangt allemaal af van compressie, frame rate, resolutie, kleurruimte en -diepte enzo, maar ter overweging:

• 4K video van mijn video camera of dashcam: 54 mbps
  • 30 - 50GB film / anderhalf uur speelduur: 45 - 75 mbps
  • 4K blueray: 125 mbps

Het kan hard gaan met video, want bovenstaand is nog allemaal gecomprimeerd. (Bandbreedte voor ongecomprimeerd 1080p 30fps is 1920×1080×24×30 = 1492mbps 😀). Dat laatste is wel erg niche, maar ik kijk toch vrij veel films en stream eigen video's op de TV; dan is 100mbps geen luxe. En, het is al bijna 2025 toch 🤔. Weinig centen voor wat meer lucht.

Hi ​@ParaWM goede tip voor de medegebruiker! In principe is 100 mbps meer dan genoeg voor gebruik. We nemen dit idee mee voor de toekomst! 

NieuwNiet mogelijk