Skip to main content
Niet mogelijk

Restart tijd in config NR5307

• May 15, 2025
  • 25 reacties
  • 295 Bekeken

Als onderdeel vd FWA specs is bekend dat het modem 1x per dag een reset doet vd verbinding;
Momenteel is dat het tijdstip waarop de laatste reboot plaats vond, minus een aantal minuten !
Als gevolg daarvan verschuift het tijdstip telkens een paar momenten vroeger, bij mij gemeten is dat ongeveer een half uur in 1 week tijd.
Door het verschuiven vd reset tijd komt dat moment in een tijdslot dat de verbinding wordt verbroken op een (voor de gebruiker) ongewenst moment.
Waarom is er in de config geen mogelijkheid om dit tijdstip van reset op te geven, naar een wenselijk moment (bv 3:30) voor de gebruiker?

25 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • June 3, 2025

Hi ​@Poulus

Het modem voert de 24-uurs reset niet zelf uit; deze wordt getriggerd door de antenne in de mast. De beste optie is de NR5307 aan op een tijdschakelaar aan te sluiten, zodat je deze op een voor jou geschikt moment kunt herstarten.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • is een legendarische user
  • June 3, 2025

Hi ​@Poulus

Het modem voert de 24-uurs reset niet zelf uit; deze wordt getriggerd door de antenne in de mast. De beste optie is de NR5307 aan op een tijdschakelaar aan te sluiten, zodat je deze op een voor jou geschikt moment kunt herstarten.

De beste optie is dat Zyxel iets in de firmware inbouwt zoals de Zyxel NR7101 5G Outdoor router. Die heeft een reboot schedule: https://community.zyxel.com/en/discussion/14695/implementation-of-daily-reboot-on-nr7101

• Auteur
  • is Prince of Content
  • June 3, 2025

Hi ​@Poulus

De beste optie is dat Zyxel iets in de firmware inbouwt zoals de Zyxel NR7101 5G Outdoor router. Die heeft een reboot schedule: https://community.zyxel.com/en/discussion/14695/implementation-of-daily-reboot-on-nr7101

Dat is precies wat ik bedoel, FWA/5G+ heeft dat gewoon keihard nodig :(

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
Niet mogelijkIdee in onderzoek

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • June 30, 2025

Mooi, enig idee wanneer het onderzoek ongeveer klaar is?

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • July 2, 2025

Mooi, enig idee wanneer het onderzoek ongeveer klaar is?

Het staat op de backlog om te kijken naar hoe en wat. Er is geen ETA voor nu. 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator | Internet + TV
  • September 9, 2025
Idee in onderzoekNiet mogelijk

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • September 9, 2025

@Tommie van Odido Dat is jammer, ik had zondagmiddag een stroomstoring en maandagmiddag viel mijn teams meeting uit omdat ik vergeten was het modem te herstarten. ;-( Een tijdschakelaar voor een harde restart) gaat bij mij ook niet omdat mijn airco's die connecten naar mijn wifi-punten dat dan niet snappen (wifipunten worden niet hard gereset) en geen verbinding meer krijgen.

Waarom kan het bij de Zyxel NR7101 5G Outdoor router wel en bij de Zyxel klik en klaar NR5307 niet?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 9, 2025

Het is onderzocht en Odido gaat dat niet in hun firmware stoppen. Je kunt altijd zelf ook eigen hardware kopen.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator | Internet + TV
  • September 9, 2025

Hey ​@walter.v.l, we hebben dit bij ons Netwerk-team neergelegd maar zij hebben uiteindelijk uit veiligheidsredenen besloten om dit niet via de CPE te laten lopen maar echt vanuit het netwerk zelf. Ik had graag ander nieuws willen brengen maar zij gaan uiteindelijk over de eindbeslissing. 

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • September 9, 2025

Het is onderzocht en Odido gaat dat niet in hun firmware stoppen. Je kunt altijd zelf ook eigen hardware kopen.

@eric Beetje onnuttige informatie… Tommie heeft wel een nuttige reactie gegeven.

En gezien het antwoord van Tommie is het een beetje raar dat met eigen hardware het dan geen veiligheidsrisico is…. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 9, 2025

Het netwerk reset elke 24 uur. Als jij binnen die periode jouw eigen router laat resetten dan heb je het zelf in de hand.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • September 9, 2025

Het netwerk reset elke 24 uur. Als jij binnen die periode jouw eigen router laat resetten dan heb je het zelf in de hand.

Duh

• is Prince of Content
  • September 9, 2025

Hey ​@walter.v.l, we hebben dit bij ons Netwerk-team neergelegd maar zij hebben uiteindelijk uit veiligheidsredenen besloten om dit niet via de CPE te laten lopen maar echt vanuit het netwerk zelf. Ik had graag ander nieuws willen brengen maar zij gaan uiteindelijk over de eindbeslissing. 

@Tommie van Odido de vraag was toch ook niet of de Daily reset verplaatst kon worden van het netwerk naar de CPE (=NR5307)?

De vraag was of de router (naast de reset vanuit het netwerk) een scheduled reboot kon krijgen. Zoals ook in de NR7101 mogelijk is. Bij voorkeur dagelijks op een zelf in te stellen tijdstip.

Ik zie niet in wat het toevoegen van deze extra functionaliteit voor negatieve invloed kan hebben op de veiligheid en waarom het netwerk team dan ook om veiligheidsredenen deze feature zou weigeren.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 9, 2025

Wst ​@Tommie van Odido heeft meekregen is dat de 24 uur reset altijd in het netwerk actief zal blijven. Niet alleen.klik & klaar sims worden zo behandeld, maar werkelijk alle sims/modems die langer dan 24 uur een dataverbinding actief hebben.  Als je dit anders wilt, een timer die op tijdstip X je router uit/aanzet.

• is Prince of Content
  • September 9, 2025

@eric, ik snap even niet goed wat jouw reactie precies toevoegt aan de discussie, maar de wens was de vraag of er in de firmware een optie toegevoegd kon worden om modem dagelijks te herstarten, zodat juist geen losse hardware/tijdschakelaar nodig is.

En prima dat de 24 uurs reset in het netwerk gewoon actief blijft.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 9, 2025

En dat netwerk team antwoord dus nee, beetje dubbelop; netwerk en router reset.  En alleen router reset leidt tot (netwerk)veiligheid stabiliteit problemen.

Maar als jij dit weo wilt geef ik als oplossing aan dat je altijd een eigen modem/router mag gebruiken waar meer mogelijkheden in zitten dan de standaard Odido firmware in deze Zyxel. 

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • September 10, 2025

Als het modem ook een 24 uurs reset doet net zoals het netwerk dan komt het vanzelf goed.

Stel:

• De ingestelde reset tijd op het modem is 2.30 uur 's nachts.
  • Het modem om 13 uur wordt gereset door een stroomstoring.
  • Het modem reset zich om 2.30 uur, dit triggert ook een nieuwe 24 uur reset op het netwerk.
  • de volgende dag om 2.30 uur komt er een netwerk reset en/of een modem reset. Dus het is altijd veilig.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • September 10, 2025

Het modem doet geen 24 uur reset,  dat doet het netwerk.  Binnen een seconde zal een modem wat geen problemen heeft zich weer hebben aangemeld op het netwerk. Modems die hangen komen dus niet terug en belasten daarmee niet meer het netwerk met een nutteloze verbinding die resources gebruikt. 

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • September 10, 2025

Lees jij wel ​@eric ?

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • October 16, 2025

Helaas was door eric (aub niet reageren eric) de discussie wat ontspoord…

@Tommie van Odido ​@Sven-Odido Waarom is het niet mogelijk als het op andere Zyxel 5G routers wel kan?

We vragen niet om de netwerk reset te verplaatsen naar het modem maar om een default reboot tijdstip op het modem te kunnen instellen.

Bijvoorbeeld:

• De ingestelde reboot tijd op het modem is 2.30 uur 's nachts.
  • Het modem om 13 uur wordt gereset door een stroomstoring of door een een Odido onderhouds actie.
  • Het modem reset zich om 2.30 uur, dit triggert ook een nieuwe 24 uur reset op het netwerk.
  • de volgende dag om 2.30 uur komt er een netwerk reset en/of een modem reset. Dus het is altijd veilig.

• Debutant
  • December 29, 2025

Bij een reboot duurt het veel langer totdat alles weer online is. Bij een ip wissel op het modem vanuit het netwerk merk ik helemaal niks. Ik kan TV blijven kijken, terwijl dit bij een reboot helemaal niet mogelijk is.

Kort gezegd zie ik geen enkele meerwaarde in een schematische reboot in de router zelf.

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • December 29, 2025

@wicket Er zijn nu mensen die er een tijdschakelaar tussen zetten, dan duurt het nog langer…. Midden in de nacht heb je er geen last van… en als als je het niet wilt, dan gebruik je het niet….

walter.v.l
Forum|alt.badge.img
  • December 29, 2025

Dit is trouwens ook een mogelijke optie om een wekelijks bash (linux) scriptje af te trappen om het modem te rebooten. In mijn netwerk met wifipunten is het overigens beter om ook dan de wifipunten te rebooten anders raken de sommige apparaten verbonden met de wifipunten de weg kwijt.(dus dan is dit scriptje niet handig,,,)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81644736#81644736

• Debutant
  • December 29, 2025

@walter.v.l Mijn 5307 wisselt nog steeds om middernacht van ip adres. Modem is nu bijna 10 dagen online. Dus ik snap dat gedoe met die tijdklokken niet zo goed.