Skip to main content
Nieuw

Keep (prepaid) Sim Alive

• 21 januari 2025
  • 4 reacties
  • 37 Bekeken
  • Henri8

• is een Master Poster
  • 10 reacties

Met MacroDroid is het mogelijk om een automatische SMS in te plannen die elke zes maanden wordt verzonden, zodat een prepaid SIM-kaart en het bijbehorende tegoed actief blijven. Ik heb een MiFi-router zonder een actief databundel op dit moment, maar ik heb met succes een test-SMS ontvangen die werd geactiveerd door MacroDroid. Ik kon dit verifiëren via de HTML-pagina voor SMS-berichten in de interface van de MiFi-router.

Met de instellingen in MacroDroid stuurt de app automatisch een vooraf gedefinieerde SMS op regelmatige intervallen. Dit helpt om deactivering van de SIM-kaart door inactiviteit te voorkomen. De configuratie in MacroDroid omvat:

• Trigger: Een tijd/datum-trigger die is ingesteld om eens per zes maanden te activeren.
  • Actie: Een SMS verzenden met de gewenste tekst naar een specifieke ontvanger.
  • Beperkingen: Zorg ervoor dat voorwaarden zoals voldoende SMS-tegoed of specifieke tijdvensters worden nageleefd om onverwachte kosten of onderbrekingen te voorkomen.

De MacroDroid-configuratie is met succes getest, wat blijkt uit de test-SMS die ik heb ontvangen. De SMS-functionaliteit van de MiFi-router maakt het eenvoudig om deze berichten te monitoren via de webinterface, zelfs wanneer er geen actief databundel aanwezig is.

4 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8618 reacties
  • 21 januari 2025

Wat voor probleem los je hiermee op? De telefoon moet nu ook altijd actief aan staa , anders mis je het tijdslot alsnog. Wat data verbruiken, een gesprek opzetten is al voldoende om de sim actief te houden.

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 21 januari 2025

@eric 

"Het probleem dat hiermee wordt opgelost, is mijn vergeetachtigheid. Ik gebruik de MiFi namelijk uitsluitend tijdens vakanties. De rest van het jaar ligt die ongebruikt in de kast, met als gevolg dat ik twee keer het tegoed en nummer heb zien vervallen omdat ik niet aan regelmatig gebruik dacht. Dat is niet alleen zonde van het tegoed, maar ook van het gemak dat een werkend nummer biedt.

Door bijvoorbeeld een sms te sturen, wordt de SIM weer als actief beschouwd en gaat de timer voor inactivatie opnieuw lopen. Dit voorkomt dat het tegoed en nummer vervallen. De telefoon hoeft niet ‘altijd actief aan’ te staan, zoals je suggereert; een incidenteel gebruiksmoment, zoals het versturen van een sms, is voldoende.

De echte vraag is dus niet wat ik hiermee oplos, maar waarom ik deze oplossing überhaupt nodig heb: een inactiviteitsbeleid dat geen rekening houdt met sporadisch gebruik. Als je een betere suggestie hebt die mijn tegoed en nummer wél behoudt zonder jaarlijkse stress of onnodig veel moeite, hoor ik het graag."

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8618 reacties
  • 21 januari 2025

Ik zet gewoon een "afspraak' in mijn agenda. Dan stuur ik elke 5 maanden een sms ;)

• Auteur
  • is een Master Poster
  • 10 reacties
  • 21 januari 2025

@eric 

Ach, waarom zou je iets automatiseren als je jezelf ook extra werk kunt bezorgen, toch? Een agenda-afspraak om elke 5 maanden een sms te sturen – klinkt als een heerlijk ouderwetse manier om moderne technologie zo inefficiënt mogelijk te benutten. Ik ga er dan maar vanuit dat je ook een wekker zet om te herinneren dat je de wekker niet vergeet, toch? 😉

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen