Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.
- is een King Poster
- 8 januari 2025
Wat zijn de plannen voor IPv6 adoptie bij Odido en wat zijn de tijdslijnen?
Als je deze hele thread zou lezen, dan zou je dit al kunnen weten.
Maar niemand wil 9 bladzijden aan reacties lezen, dus hier een samenvatting: (mijn eigen interpretatie)
Het management van Odido wilt helemaal niet in IPv6 investeren.
Dus je kan IPv6 pas verwachten zodra de overheid Odido verplicht dit aan te bieden.
(Of als het hele internet zonder v6 onbruikbaar word waardoor klanten vertrekken.)
Kortom: “Nee, er zijn geen plannen of tijdslijnen.”
- is een Top Poster
- 8 januari 2025
Als je deze hele thread zou lezen, dan zou je dit al kunnen weten.
Maar niemand wil 9 bladzijden aan reacties lezen, dus hier een samenvatting: (mijn eigen interpretatie)
...
Kortom: “Nee, er zijn geen plannen of tijdslijnen.”
Ik lees verder terug in de thread anders echt nog reacties van Odidio medewerkers die aangeven dat het onderzocht wordt? Ik vraag me af of daar inmiddels al meer over bekend is.
- is een King Poster
- 8 januari 2025
Ik lees verder terug in de thread anders echt nog reacties van Odidio medewerkers die aangeven dat het onderzocht wordt? Ik vraag me af of daar inmiddels al meer over bekend is.
Dit topic is niet de eerste over IPv6.
Er word al jaren gezegd dat ze dit aan het onderzoeken zijn, en we krijgen nooit concrete informatie.
Daarnaast is er ook regelmatig gezegd dat management andere ideeën heeft.
We worden volgens mij gewoon aan het lijntje gehouden.
Als je echt IPv6 nodig hebt, dan moet je overstappen.
(Of een “tunnel” regelen, maar daar kleven nadelen aan)
En als je toevallig politieke macht hebt, een verplichting om IPv6 te leveren is welkom! 😉
- is een Top Poster
- 13 januari 2025
Aangezien er zoals hierboven al jaren (en dat is echt niet overdreven, zoek maar terug) wordt geschreven dat er
- Nog niets concreets te melden is.
- Zodra er meer bekend is wij dat direct laten weten.
- Het idee in onderzoek is
- “Wij het net zo graag willen als jullie”
- etc..etc..
zou ik mijn pijlen niet meer zetten dat er binnen nu en 3 jaar iets aan de zaak zal veranderen en we dus een “Internet” hebben dat langszaam steeds slechter gaat functioneren. Er zijn al diverse sites en diensten die alleen maar via IPv6 bereikbaar zijn en dat zal alleen maar toenemen. Nu hebben mensen er nog niet direct last van.. of ze hebben het niet direct door, maar dat aantal zal toenemen.
Deze selectie van sites zijn voor u als Odidio gebruiker niet bereikbaar.. voor alle andere ISP’s die wel met hun tijd zijn meegegaan wel →
- http://dnslabs.nl/
- http://game.flyingpenguintech.org/
- http://www.frontarmy.co.uk/
- https://ipv6is.life/
- https://clintonwhitehouse1.archives.gov/ en https://clintonwhitehouse2.archives.gov/
- https://memegrid.org/
Nou ja goed, dit waren een paar sites ter voorbeeld.. er zijn ondertussen 1000den sites die alleen via IPv6 bereikbaar zijn en dat zal alleen maar toenemen.
- is een Top Poster
- 13 januari 2025
Ik begin te vrezen dat je gelijk hebt. Ik heb gelukkig alleen een telefoonabo bij Odido. Dus ik ben niet helemaal van de goden los. Mijn vaste-netwerkaansluiting loopt via Freedom.
Ik sprak gisteren een aardige winkelmedewerker. Die zei gewoon dat hij het niet wist. Ook dat hij geen idee had wat IPv6 is. Fijn dat hij zo eerlijk was, maar wel zorgelijk. Het zegt iets over de urgentie binnen het hele bedrijf mbt IPv6.
- is een King Poster
- 13 januari 2025
Deze game speelde ik soms nog wel eens: https://loopsofzen.uk
Is IPv6-only, en ik kan er nu niet vanaf thuis bij helaas.
Het meest vervelende is nog wel dat het onzichtbaar is.
Je zou verwachten dat je browser aangeeft dat er iets mis is met je netwerk.
Maar in plaats daarvan krijg je de “Deze website bestaat niet.” error pagina te zien.
Het is gewoon wachten totdat een grote website IPv6-only gaat.
Deze is dan voor Odido klanten onbereikbaar, en dan gaan de vragen komen.
Ik zou dit bijna aan gaan moedigen… :)
- Odido Superuser
- 13 januari 2025
Vast internet zal best nog een plek hebben in de maatschappij, maar meer en meer mensen hebben helemaal geen vast internet meer maar een mobiel met daarop “hun hele leven”.
Wel bijzonder dus dat websites IPV6 only worden. Wat hebben die daaraan om alle mobiele aansluitingen, die nog IPV4 zijn, geen toegang te geven tot hun dienst?
- is een King Poster
- 13 januari 2025
Wel bijzonder dat websites IPV6 only zijn. Wat hebben die daaraan om alle mobiele aansluitingen, die nog IPV4 zijn, geen toegang te geven tot hun dienst?
Tegenwoordig betaal je vaak extra om een IPv4 adres te krijgen.
Als je zelf IPv6 hebt en je in een land woont met redelijke dekking, dan is dat prima mogelijk.
Bij Hetzner scheelt het bijvoorbeeld 60 cent op de 4 euro, per maand.
Dat is ruim een tiende, wat nog wel redelijk wat is vind ik.
- is een King Poster
- 30 januari 2025
Oke, hier is een lijst van websites die wij als Odido klanten niet kunnen bereiken:
https://www.ev6.net/v6sites.php
In totaal tel ik 21775 domeinen in deze lijst, en dan is deze lijst nog heel erg incompleet ook.
(De persoon die deze lijst had gemaakt heeft maar een enkel aantal Top-Level domeinen gecheckt.)
Het idee dat IPv6 enkel door de willekeurige IT hobbyist gebruikt word klopt dus niet. Ik heb snel even door de lijst gescrold, en zie veel Franse domeinen, wat aardig kan kloppen gezien dat in Frankrijk al over 70% IPv6 beschikbaar is. Ik zie ook veel .asia domeinen, wat waarschijnlijk door India komt.
Ik zag al een camping website, spelletjes website en vriendenkring website ertussen staan. Dat zijn volgens mij de websites van/voor gewone mensen die zelf wel IPv6 hebben. Zij hebben dus niet door dat andere mensen niet hun website kunnen bezoeken. Ik vind dit eigenlijk inmiddels wel een beetje behoorlijk schandalig nu ik deze websites via een proxy aan het zien ben…
Odido, hebben jullie toevallig nog nieuws over het uitrollen van IPv6?
- is een legendarische user
- 31 januari 2025
In totaal tel ik 21775 domeinen in deze lijst, en dan is deze lijst nog heel erg incompleet ook.
(De persoon die deze lijst had gemaakt heeft maar een enkel aantal Top-Level domeinen gecheckt.)
Het idee dat IPv6 enkel door de willekeurige IT hobbyist gebruikt word klopt dus niet.
Voor de niet IT hobbyist kun je de HTTP only (dus no HTTPS) sites er even uit strippen. Dat zie je vrij snel want ze zijn daarop gesorteerd.
Er zitten zelfs ook no HTTP+HTTPS sites tussen (NO/NO). Wat zijn dat voor sites ????
25377 sites - 7225 geen websites (http/https) = 18152
18152 sites - 15119 no HTTPS sites = 3033
3033 sites - overgebleven 1275 .fr - 64 .asia = 1211 sites.
Dan hou je van die indrukwekkende lijst niet zoveel potentiele niet IT hobbyisten over 😁 En heel veel sites hebben ook gewoon aan andere url op IPv4 als alternatief. Verder zitten er ook wel minder goede sites tussen. Plus dat veel van deze sites niet eens geïndexeerd zijn door Google.
Ik ben het wel eens met dat IPv6 inmiddels wel begint te dringen hoor. Maar zo’n lijst is daar nu niet echt een indicatie voor.
- is King of Content
- 12 februari 2025
is ipv6 beter dan ipv4? en sneller stabiel etc
- is een King Poster
- 22 februari 2025
Ja. Het scheelt maar een klein beetje, maar IPv6 is inderdaad vaak iets sneller.
Je hebt dan een lagere ping, wat super goed is voor sommige online games.
En het is ook een stukje zuiniger qua energiegebruik trouwens, als je om de natuur geeft.
Het enige nadeel is ondersteuning: Niet elk apparaat of netwerk kan IPv6 aan.
Grootste voorbeeld zijn achterlopende providers zoals Odido of sommige bedrijfsnetwerken.
Maar ook een aantal IoT/smart apparaten zijn goedkoop ontworpen met gebrekkige IPv6 ondersteuning.
- is King of Content
- 22 februari 2025
Ja. Het scheelt maar een klein beetje, maar IPv6 is inderdaad vaak iets sneller.
En het is ook een stukje zuiniger qua energiegebruik trouwens, als je om de natuur geeft.
Grootste voorbeeld zijn achterlopende providers zoals Odido of sommige bedrijfsnetwerken.
Maar ook een aantal IoT/smart apparaten zijn goedkoop ontworpen met gebrekkige IPv6 ondersteuning.
kan er ook beiden ipv4 en 6?
- is een King Poster
- 22 februari 2025
Absoluut! Dat is eigenlijk ook de bedoeling namelijk. (Dit heet “dual stack”)
Heel veel websites zijn namelijk enkel via IPv4 te bereiken.
Als je enkel IPv6 hebt, dan willen deze websites niet laden, en krijg je een foutmelding.
Bij dual stack krijg je zowel een IPv4 als een IPv6 adres, en kan je beide gebruiken. Waar mogelijk word dan IPv6 gebruikt met alle voordelen die daarbij komen, en als dat niet mogelijk is word er teruggevallen op de oude IPv4. Op ten duur zal IPv4 volledig verdwijnen en houden we enkel nog IPv6 over. (Maar dat duurt nog echt wel een flink aantal jaren...)
- is King of Content
- 22 februari 2025
Absoluut! Dat is eigenlijk ook de bedoeling namelijk. (Dit heet “dual stack”)
Heel veel websites zijn namelijk enkel via IPv4 te bereiken.
Als je enkel IPv6 hebt, dan willen deze websites niet laden, en krijg je een foutmelding.
Bij dual stack krijg je zowel een IPv4 als een IPv6 adres, en kan je beide gebruiken. Waar mogelijk word dan IPv6 gebruikt met alle voordelen die daarbij komen, en als dat niet mogelijk is word er teruggevallen op de oude IPv4. Op ten duur zal IPv4 volledig verdwijnen en houden we enkel nog IPv6 over. (Maar dat duurt nog echt wel een flink aantal jaren...)
dal echt cool zijn als we dual stack internet krijgen want dat is SUUPER cool 😎😎😎😎😎😎😎😎
- is een King Poster
- 22 februari 2025
dal echt cool zijn als we dual stack internet krijgen want dat is SUUPER cool 😎😎😎😎😎😎😎😎
Yup, Maar Odido wil dit niet, want ze jagen winst na en IPv6 aanzetten kost een beetje geld! 🤑
KPN en Ziggo hebben al wel IPv6, dus het is absoluut niet alsof het onbetaalbaar is.
Odido gaat pas IPv6 leveren als het van de wet moet of als het echt met klachten begint te regenen.
(Daarom hoop ik stiekem dat een bekende website zoals bijvoorbeeld NOS.nl hun IPv4 uit zet.)
- is een Top Poster
- 22 februari 2025
als het zooooo ‘super cool’ is, zou ik per direct overstappen! En een filmpje op tiktok maken, want ja, super cool, he!
- is King of Content
- 22 februari 2025
als het zooooo ‘super cool’ is, zou ik per direct overstappen! En een filmpje op tiktok maken, want ja, super cool, he!
ik ben niet in tiktoks maaken!
maar wat als je een optie krijg bij de tweede stap bij waneer je een glasvezel ablument aanmaakt
genoemt “ipv6 voor 5 euro per maand” of is dit te goedkoop
- is een Top Poster
- 22 februari 2025
wat wil je met ipV6? en is je dat 5 eur per maand waard? Ik heb nog nooit een melding gehad dat iets niet werkte omdat ipV6 er niet was.
- is King of Content
- 22 februari 2025
voor de mensen die MINIUM lantensy willen
- is King of Content
- 22 februari 2025
hij zegt lagere ping 😲😲
- is een Top Poster
- 22 februari 2025
en dus is dat waar?
korte uitleg van IPv6:
Beredeneerd gedurende 4 seconden
Aantikken van internetervaring
Gebruikers merken waarschijnlijk minimale veranderingen met IPv6, zoals subtiele verschillen in websites en apparatenconnectiviteit. Network address translation wordt mogelijk overbodig.
Voor de meeste internetgebruikers geldt dat je in het dagelijks gebruik weinig direct merkt van IPv6. Veel veranderingen vinden “onder de motorkap” plaats en zijn vooral technisch van aard. Er zijn echter een paar punten die (uiteindelijk) van invloed kunnen zijn op je gebruikservaring:
-
Grotere adresruimte
Met IPv6 zijn er veel meer IP-adressen beschikbaar dan met IPv4. Voor jou als gebruiker betekent dit dat het krapper worden van IPv4-adressen geen belemmering meer vormt. In de praktijk merk je dit niet direct als je alleen aan het browsen bent, maar het garandeert wel dat apparaten in de toekomst gewoon een eigen, uniek IP-adres kunnen krijgen. -
Minder of geen NAT
Bij IPv4 wordt vaak een techniek genaamd NAT (Network Address Translation) gebruikt om meerdere apparaten achter één publiek IP-adres te laten werken. Met IPv6 krijgt elk apparaat zijn eigen publieke IPv6-adres. Dit kan het makkelijker maken om bijvoorbeeld servers of slimme apparaten thuis (IoT) van buitenaf te benaderen, zonder ingewikkelde port-forwarding-instellingen. Voor gewoon surfen merk je hier niet veel van, maar het kan handig zijn als je geavanceerde netwerktoepassingen gebruikt. -
Betere (toekomstige) prestaties en betrouwbaarheid
Omdat steeds meer netwerken en websites IPv6 omarmen, kan het op termijn zorgen voor betere doorvoersnelheden of minder vertraging, met name als een website of dienst primair op IPv6 draait en minder “omwegen” nodig heeft. Op dit moment is het verschil in snelheid meestal niet gigantisch, maar naarmate meer partijen volledig op IPv6 overstappen, kan het merkbaar worden dat IPv6 connecties soepeler gaan. -
Compatibiliteit en bereikbaarheid
Sommige nieuwe diensten of toekomstige online toepassingen zullen alleen (of als eerste) IPv6 ondersteunen. Als jouw apparaat en internetverbinding dat niet ondersteunen, zou je in de toekomst bepaalde diensten kunnen mislopen. Hoewel dit nog geen dagelijkse realiteit is, gaat IPv6-ondersteuning steeds meer een basisvereiste worden. -
Veiligheid
In de basis biedt IPv6 mogelijkheden voor bijvoorbeeld IPsec (een protocol voor veilige dataverbindingen). Alhoewel security in de praktijk nog van veel meer factoren afhangt dan alleen het protocol, is de beveiligingsarchitectuur in IPv6 wat moderner opgezet.
Kort gezegd:
- Je zult meestal niet ineens verschil merken in hoe snel websites laden of hoe je internet “aanvoelt”.
- Wel kunnen geavanceerde toepassingen en netwerkconfiguraties op IPv6 voor de eindgebruiker eenvoudiger worden.
- Daarnaast zorgt IPv6 ervoor dat het internet verder kan groeien zonder adrestekort, wat jouw algehele online ervaring in de toekomst ten goede komt.
- is King of Content
- 22 februari 2025
wow dus al dit coole fungsies van ipv6 wist ik niet maar het is niet 4 seconds 🤬
- is een Master Poster
- 23 februari 2025
wat wil je met ipV6? en is je dat 5 eur per maand waard? Ik heb nog nooit een melding gehad dat iets niet werkte omdat ipV6 er niet was.
Je krijgt ook geen melding dat je geen ipV6 hebt, je krijgt gewoon een melding dat de bezochte website niet bereikbaar is. En de meeste zullen dan niet eens door hebben dat dit komt omdat ze zelf geen ipV6 hebben.

Ik hoop dat straks een belangrijke website zoals bijvoorbeeld de belastingdienst ipV6 only wordt, en geen Odido klant meer zijn belasting aangifte kan doen, kijken of Odido dan nog zo traag reageert om ipV6 in te voeren. 😉
Gerelateerde onderwerpen
Heads up! Holiday Support Hours - We have some holidays coming 🇺🇸🇫🇷🇮🇹🇨🇦🇦🇺🇬🇧
News & AnnouncementsJune 2023: Holiday Support Hours - We have some holidays coming 🇺🇸🇫🇷🇮🇹🇨🇦🇦🇺🇬🇧
News & AnnouncementsHeads up! Holiday Support Hours - We have some holidays coming 🇨🇦 🇺🇸 🇫🇷
News & Announcements🇮🇹🇫🇷🇺🇸🇨🇦 December 2022: Upcoming Holiday Support Hours
News & AnnouncementsHeads up! Holiday Support Hours - We have some holidays coming 🇨🇦 🇺🇸
News & Announcements
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.
OKDit bestand kan niet worden gedownload
Sorry, onze virusscanner heeft bepaald dat dit bestand niet veilig is om te downloaden.
OKCookiebeleid
Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.
Cookie instellingen
We maken gebruik van 3 verschillende soorten cookies. Je kunt kiezen welke cookies je wilt accepteren. We hebben basiscookies nodig om deze site te laten werken, daarom moet je ten minste deze selecteren. Meer informatie.