IP V6


Deze (optionele) mogelijkheid toevoegen aan Odido voor thuis.

Iemand heeft inmiddels een check gebouwd waar je kan kijken of Odido al IPv6 heeft. 😃
https://heeftodidoalipv6.nl/

Ik hoop dat @Tommie van Odido  binnenkort wat kan vertellen over de lancering IPv6.

Dat zagen we inderdaad op https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/wanneer-gaat-t-mobile-ipv6-ondersteunen-353182?postid=1762393#post1762393


Iemand heeft inmiddels een check gebouwd waar je kan kijken of Odido al IPv6 heeft. 😃
https://heeftodidoalipv6.nl/

Ik hoop dat @Tommie van Odido  binnenkort wat kan vertellen over de lancering IPv6.

🤣 Nee. Helaas. En jij ook niet!  🤣  staat er , niet gek want ik zit nu op odido netwerk. Nog een weekje dan zit ik bij een concurrent voor 2 jaar met ipv6 ( was voordeligste aanbieding ) kijk daarna weer verder.

Zoals ik al schreef, ben ik over. Ik ga nog even in de gaten houden gewoon uit interesse, maar heeft geen zin meer om nog verder hier in dit forum te begeven.

 


Als ik op dit forum rondzoek naar IPv6, dan kom ik berichten van wel 5 jaar oud tegen. Waarschijnlijk kun je nog wel oudere vinden, als je even doorzoekt. Maar feit is wel dat ook daar telkens de reactie is “Het is nog niet bekend of en wanneer T-Mobile / Odido IPv6 gaat uitrollen.”

Ik vind dat het inmiddels toch wel eens tijd wordt. Public cloud aanbieders beginnen al met rekenen voor IPv4 adressen, terwijl de IPv6 adressen gratis zijn. Een kwestie van (korte) tijd dus, voor er zaken online komen die echt alleen via IPv6 bereikbaar zijn. Sowieso absurd dat er allerlei pogingen met NAT moeten worden gedaan, of dat bedrijven extra geld moeten uitgeven aan IPv4 adressen om voor hun klanten bereikbaar te zijn, terwijl de schuld ergens anders ligt (bij de ISPs).

Wat mij betreft stoppen bedrijven juist met de ondersteuning van IPv4, zodat de rollen omgedraaid worden en de ISPs wel IPv6 moeten gaan bieden, omdat hun klanten anders massaal weglopen naar concurrenten waar ze wel het hele web kunnen bereiken.

Ik denk overigens dat dit ook al langzaam gaat gebeuren. Zou toch jammer zijn als Odido dan uiteindelijk de boot mist. Volgens mijn is er maar 1 optie voor de lange termijn, en dat is IPv6 implementeren op zowel het Thuis als het mobiele netwerk.

TL;DR: Geef ons IPv6!


Als ik op dit forum rondzoek naar IPv6, dan kom ik berichten van wel 5 jaar oud tegen. Waarschijnlijk kun je nog wel oudere vinden, als je even doorzoekt. Maar feit is wel dat ook daar telkens de reactie is “Het is nog niet bekend of en wanneer T-Mobile / Odido IPv6 gaat uitrollen.”

Ik vind dat het inmiddels toch wel eens tijd wordt. Public cloud aanbieders beginnen al met rekenen voor IPv4 adressen, terwijl de IPv6 adressen gratis zijn. Een kwestie van (korte) tijd dus, voor er zaken online komen die echt alleen via IPv6 bereikbaar zijn. Sowieso absurd dat er allerlei pogingen met NAT moeten worden gedaan, of dat bedrijven extra geld moeten uitgeven aan IPv4 adressen om voor hun klanten bereikbaar te zijn, terwijl de schuld ergens anders ligt (bij de ISPs).

Wat mij betreft stoppen bedrijven juist met de ondersteuning van IPv4, zodat de rollen omgedraaid worden en de ISPs wel IPv6 moeten gaan bieden, omdat hun klanten anders massaal weglopen naar concurrenten waar ze wel het hele web kunnen bereiken.

Ik denk overigens dat dit ook al langzaam gaat gebeuren. Zou toch jammer zijn als Odido dan uiteindelijk de boot mist. Volgens mijn is er maar 1 optie voor de lange termijn, en dat is IPv6 implementeren op zowel het Thuis als het mobiele netwerk.

TL;DR: Geef ons IPv6!

 

Ah! Ja we weten het wel de achterstandse internet provider van alle ISP's maar helaas nog steeds hetzelfde antwoord (Nog niet bekend) jammer genoeg natuurlijk

!?

 

🤦🏻‍♂️ 😤

 


We vragen er al jaren over op dit forum, maar er gebeurt niets. Ja, er is nu een mooie ‘ideeën’-rubriek waarbij de moderators een idee op ‘in onderzoek’ kunnen zetten. Maarja, wat zegt dat? Er zijn wel meer onderzoeken die jaren later nog niets hebben opgeleverd. Maar het is wel een ideale manier om discussies plat te slaan.

Kijk, ik neem de moderatoren - voor de duidelijkheid - niets kwalijk. Maar de personen die de knopen doorhakken? Die kijken hier waarschijnlijk nooit, omdat ze te druk zijn met zaken als efficiency, nieuwe bundelsmaakjes en nieuwe marketingleuzen. Want dat is natuurlijk veel belangrijker dan je core business.

Er zijn al 87 mensen die dit hebben ondersteund. Dat lijkt weinig, maar voor de mensen die echt de moeite nemen om hier naar te zoeken en een account aan te maken is dat best wat. Stel even, dat al die 87 mensen allemaal een fysieke brief sturen naar Odido; op paier. Dat kost een berg arbeidskracht en het wordt gelezen door mensen die ook echt in het hoofdkantoor van Odido werken.

Wellicht zet dat wat meer gewicht achter de zaak. Ik heb nu geen tijd om een template te schrijven, maar als er animo voor is wil ik dat best doen. En wellicht een idee om een journalistiek medium zover te krijgen om aandacht te schenken aan IPv6. Dan komt Odido vanzelf naarboven.


@Huyar_2170 lekker bezig. Geen idee wat je nu weer schrijft, bedoelt of denkt bij te dragen met deze losse onbegrijpelijke posts. Een achterstandse internet provider Wat is dat dan weer voor een raar bijvoegelijk naamwoord?


Inmiddels een update? 


Inmiddels een update? 

Update in de zin van “Ze zijn het aan het bekijken en bespreken”?


Inmiddels een update? 

Update in de zin van “Ze zijn het aan het bekijken en bespreken”?

Ja , een update van : Het idee is in behandeling genomen en wordt nu actief besproken. Of we stellen IPv6 uit tot 2045 want dan denken we dat we intern er wel klaar voor zijn om het in te schakelen.. 

Het zou toch fijn zijn om te weten waar we aan toe zijn toch als klant?


Een oproep tot begrip vanuit een moderator: ik haak hier graag even in op alle beweringen en aannames (deels logisch, deels compleet uit de lucht gegrepen): een idee IN ONDERZOEK betekent dat we momenteel onderzoeken met alle betrokken teams en afdelingen of een idee/suggestie geïmplementeerd kan worden en wat ervoor nodig is om dit te realiseren. Ook al ziet het er aan de voorkant niet uit alsof er acties ondernomen worden en digitale kilometers verzet worden, kan ik garanderen dat onder anderen Tommie en ondergetekende keihard bezig zijn om hier voorvechter van te zijn.

We begrijpen 1000 procent echt dat dit “idee”, dan wel de uitvoering ervan, al meerdere jaren op zich laat wachten en dat het inmiddels soms een farce wordt om nog iets zinnigs over te zeggen, maar probeer daarin te begrijpen dat het niet mogelijk is om voor ons meer prijs te geven dan aan ons verteld wordt. We gaan inmiddels met alle losstaande topics naar dezelfde conclusies toe met elkaar en dat biedt weinig in de zin van gezonde discussie. Ik zal de laatste zijn die zich aangevallen voelt of critici de mond wil snoeren, maar als de consensus wordt dat we met z'n alle gaan opzeggen of daar naar neigen en bovendien moderators en andere users in de privéberichten op zijn zachtst gezegd niet heel correct behandelen, kan ik heel resoluut zijn: dan houdt het voor nu op qua discussie. We zijn allemaal bij en met elkaar op deze Community om elkander te helpen waar mogelijk. Persoonlijke aanvallen, aantijgingen of overdreven harde uitlatingen richting moderators gaat me te ver en ik zal daar ook harder in optreden. De personen in deze thread en andere threads die dit te ver hebben gebracht en continu privéberichten versturen, weten wat ik bedoel en zijn hierover verwittigd. Blijf kritisch en juich dit “idee” toe, maar probeer wel gezond verstand te gebruiken en niemand in het proces onheus te bejegenen, alsjeblieft. Alle voorbeelden zijn verwijderd en bij verdere waarschuwingen, ben ik genoodzaakt om meteen tot een permanente ban over te gaan. Ik sluit dit topic voor nu en hoop het volgende week weer te kunnen openen.


Hi all, zoals besproken, zetten we het topic bij deze weer open per vandaag. Het was eventjes noodzakelijk om zo'n rigoureuze maatregel te nemen. Een aantal van ons werd op persoonlijk niveau bedreigd en dat nemen we zeer serieus. Bedankt voor jullie begrip. 

P.s. aan de personen die net als ieder simpelweg wachten op een inhoudelijke update, wil ik mijn excuses aanbieden: het was niet onze intentie om jullie digitaal de mond te snoeren, maar het werd de afgelopen dagen en weken op een gegeven moment te gek en daar moest een stokje voor gestoken worden.


Hi @Jason van Odido en @Tommie van Odido, fijn dat jullie voorvechter zijn van het idee. Ik wacht met spanning af wat er uit komt. Houden jullie ons op de hoogte?


Hi @Jason van Odido en @Tommie van Odido, fijn dat jullie voorvechter zijn van het idee. Ik wacht met spanning af wat er uit komt. Houden jullie ons op de hoogte?

En nu vergeet ik het belangrijkste: dank voor jullie inzet, ondanks de nare dingen die hier blijken te gebeuren.


Hi @Jason van Odido en @Tommie van Odido, fijn dat jullie voorvechter zijn van het idee. Ik wacht met spanning af wat er uit komt. Houden jullie ons op de hoogte?

En nu vergeet ik het belangrijkste: dank voor jullie inzet, ondanks de nare dingen die hier blijken te gebeuren.

Lieve reactie en zo terecht! 
Zo kan het ook👏🏻💐  Als de moderators meer weten zijn zij de eerste die het van de daken schreeuwen 😂👍🏻

Met vriendelijke groet,

Cris

 


Ik moet voor werk SMTP gebruiken, maar mijn SMTP server ondersteund alleen IPv6. Andere systemen werken ook niet, ondanks dat ze zowel IPv4 and IPv6 hebben, omdat IPv6 geprefereerd wordt door sommige apps. Ook in ARC/Chrome op mijn macbook krijg ik regelmatig netwerkfouten omdat IPv6 niet ondersteund wordt door Odido. DNS geeft wel IPv6 terug, dus daar wordt als eerste mee verbonden. Moet ik nou echt een VPN gebruiken omdat mijn “moderne” internet provider na 20 jaar geen IPv6 heeft?


Klap in het gezicht van iedereen die het internet een warm hart toedraagt

De ‘updates’ zonder inhoud zijn de trap na.

Het is nu echt tijd voor een concrete update met inhoud. IPv6 is niet optioneel meer.


Cool dat er na een maand sinds de laatste keer dat ik hier hebt gechecked nog steeds geen enkele update is geweest met enige substance. Ik ben er klaar mee en ga naar Freedom internet, kan zeker ook aan de rest dezelfde actie aanraden. Houdoe!


Cool dat er na een maand sinds de laatste keer dat ik hier hebt gechecked nog steeds geen enkele update is geweest met enige substance. Ik ben er klaar mee en ga naar Freedom internet, kan zeker ook aan de rest dezelfde actie aanraden. Houdoe!

Ik zou anderen hetzelfde aanraden.

Odido stopt de vingers in de oren, de kop in het zand, en het geld richting de marketing. Tenminste, zo is de beleving. Bewijs a.u.b. dat het anders is.


een idee IN ONDERZOEK betekent dat we momenteel onderzoeken met alle betrokken teams en afdelingen of een idee/suggestie geïmplementeerd kan worden en wat ervoor nodig is om dit te realiseren.

 

IPv6 is niet optioneel meer. Dus onderzoeken OF IPv6 geïmplementeerd kan worden is kolde. Je moet, en zal, op een gegeven moment mee moeten. Doe je dat niet, dan maak je jezelf irrelevant.

De overheid van Tsjechië zal vanaf 6 juni 2032 IPv4 uitschakelen voor hun overheidswebsites. Ik hoop dat de Nederlandse overheid dat ook doet. De noodzaak voor IPv4 wordt artificieel in stand gehouden door marketingbedrijf Odido.


een idee IN ONDERZOEK betekent dat we momenteel onderzoeken met alle betrokken teams en afdelingen of een idee/suggestie geïmplementeerd kan worden en wat ervoor nodig is om dit te realiseren.

 

IPv6 is niet optioneel meer. Dus onderzoeken OF IPv6 geïmplementeerd kan worden is kolde. Je moet, en zal, op een gegeven moment mee moeten. Doe je dat niet, dan maak je jezelf irrelevant.

De overheid van Tsjechië zal vanaf 6 juni 2032 IPv4 uitschakelen voor hun overheidswebsites. Ik hoop dat de Nederlandse overheid dat ook doet. De noodzaak voor IPv4 wordt artificieel in stand gehouden door marketingbedrijf Odido.

Maar … dat is pas in juni 2032. We hebben dus nog 8 jaar, voordat mensen niet meer bij overheidswebsites van Tsjechië kunnen. Dat lijkt me de komende 7 jaar nog geen reden tot paniek, toch?


een idee IN ONDERZOEK betekent dat we momenteel onderzoeken met alle betrokken teams en afdelingen of een idee/suggestie geïmplementeerd kan worden en wat ervoor nodig is om dit te realiseren.

 

IPv6 is niet optioneel meer. Dus onderzoeken OF IPv6 geïmplementeerd kan worden is kolde. Je moet, en zal, op een gegeven moment mee moeten. Doe je dat niet, dan maak je jezelf irrelevant.

De overheid van Tsjechië zal vanaf 6 juni 2032 IPv4 uitschakelen voor hun overheidswebsites. Ik hoop dat de Nederlandse overheid dat ook doet. De noodzaak voor IPv4 wordt artificieel in stand gehouden door marketingbedrijf Odido.

Maar … dat is pas in juni 2032. We hebben dus nog 8 jaar, voordat mensen niet meer bij overheidswebsites van Tsjechië kunnen. Dat lijkt me de komende 7 jaar nog geen reden tot paniek, toch?

 

Je mist het punt denk ik.

Er is NU (en al jaren) een schreeuwend tekort aan IPv4 adressen. Eigenlijk zijn IPv4 adressen al overbodig. De noodzaak wordt in stand gehouden door providers als Odido.

Enig idee hoe duur IPv4 adresruimte is? Het is echt een absurde markt. Een markt die niet hoeft te bestaan, maar dat wel doet door o.a. Odido.


Je mist het punt denk ik.

Er is NU (en al jaren) een schreeuwend tekort aan IPv4 adressen. Eigenlijk zijn IPv4 adressen al overbodig. De noodzaak wordt in stand gehouden door providers als Odido.

Enig idee hoe duur IPv4 adresruimte is? Het is echt een absurde markt. Een markt die niet hoeft te bestaan, maar dat wel doet door o.a. Odido.

 

Ik weet exact wat die kosten, ik laat er wel eens aanschaffen voor ons netwerk. Ik ben het met je eens dat het een probleem is dat in stand wordt gehouden door ISVs. Als wij iets optuigen in een public cloud, dan moeten daar IPv4 adressen op afgemonteerd worden, terwijl ik er gratis IPv6 adressen kan gebruiken. Maar aangezien al onze klanten de diensten moeten kunnen bereiken, moet ik er toch IPv4 adressen voor hebben. Doordat ik dat doe, haal ik (deels) ook de noodzaak bij ISVs om IPv6 te ondersteunen weg. Op die manier houden we het samen in stand.
Ik moet ze kopen om klanten bij alle ISVs te bedienen, zij hoeven vervolgens geen IPv6 in te zetten.


Je mist het punt denk ik.

Er is NU (en al jaren) een schreeuwend tekort aan IPv4 adressen. Eigenlijk zijn IPv4 adressen al overbodig. De noodzaak wordt in stand gehouden door providers als Odido.

Enig idee hoe duur IPv4 adresruimte is? Het is echt een absurde markt. Een markt die niet hoeft te bestaan, maar dat wel doet door o.a. Odido.

 

Ik weet exact wat die kosten, ik laat er wel eens aanschaffen voor ons netwerk. Ik ben het met je eens dat het een probleem is dat in stand wordt gehouden door ISVs. Als wij iets optuigen in een public cloud, dan moeten daar IPv4 adressen op afgemonteerd worden, terwijl ik er gratis IPv6 adressen kan gebruiken. Maar aangezien al onze klanten de diensten moeten kunnen bereiken, moet ik er toch IPv4 adressen voor hebben. Doordat ik dat doe, haal ik (deels) ook de noodzaak bij ISVs om IPv6 te ondersteunen weg. Op die manier houden we het samen in stand.
Ik moet ze kopen om klanten bij alle ISVs te bedienen, zij hoeven vervolgens geen IPv6 in te zetten.

 

Dat is inderdaad precies het probleem. Odido is de laatste grote ISP die nog geen IPv6 heeft uitgerold of überhaupt heeft aangekondigd dat ze daar iets aan gaan doen of wanneer er iets gaat gebeuren.

Het zijn alleen loze updates als ‘ik heb het uitgezet bij het team’ of ‘we gaan onderzoeken of we er wat mee gaan doen’. Kom op zeg.

 


Je mist het punt denk ik.

Er is NU (en al jaren) een schreeuwend tekort aan IPv4 adressen. Eigenlijk zijn IPv4 adressen al overbodig. De noodzaak wordt in stand gehouden door providers als Odido.

Enig idee hoe duur IPv4 adresruimte is? Het is echt een absurde markt. Een markt die niet hoeft te bestaan, maar dat wel doet door o.a. Odido.

 

Ik weet exact wat die kosten, ik laat er wel eens aanschaffen voor ons netwerk. Ik ben het met je eens dat het een probleem is dat in stand wordt gehouden door ISVs. Als wij iets optuigen in een public cloud, dan moeten daar IPv4 adressen op afgemonteerd worden, terwijl ik er gratis IPv6 adressen kan gebruiken. Maar aangezien al onze klanten de diensten moeten kunnen bereiken, moet ik er toch IPv4 adressen voor hebben. Doordat ik dat doe, haal ik (deels) ook de noodzaak bij ISVs om IPv6 te ondersteunen weg. Op die manier houden we het samen in stand.
Ik moet ze kopen om klanten bij alle ISVs te bedienen, zij hoeven vervolgens geen IPv6 in te zetten.

 

Dat is inderdaad precies het probleem. Odido is de laatste grote ISP die nog geen IPv6 heeft uitgerold of überhaupt heeft aangekondigd dat ze daar iets aan gaan doen of wanneer er iets gaat gebeuren.

Het zijn alleen loze updates als ‘ik heb het uitgezet bij het team’ of ‘we gaan onderzoeken of we er wat mee gaan doen’. Kom op zeg.

 

 

 


Het volgende idee is samengevoegd in dit idee:

Alle stemmen zijn overgedragen in dit idee.

 

wil het wel even komen fixen hoor.
het honorarium op project basis is dan 20 miljoen euro, offshore en belastingvrij te betalen vooraf. en 20 miljoen achteraf.

zal gezien de aandeelhouders geen probleem zijn daar en redelijk goedkoop vergeleken bij andere consultancy tarieven. (we doen het dan voornamelijk zo goedkoop omdat het nogal irritant is dat er maar -1- sctp stream tegelijk door die ipv4 nat rommel kan 😉 en ipv4 is allang dood en vergeten jongens. 😛 sorry. ‘legacy meuk’. (ongeveer net als tcp, waarop je ook geen moderne software meer baseerd, maar sctp werkt niet zo lekker door nat’s - hoewel het wel over ipv4 werkt, ‘min of meer’ ‘zolang het niet door een of meerdere nat’s moet ;)

opleveringstermijn: 1 maand at most ofzo.

kijk jongens tis tanemlijk simpel, je pakt die 32 bits van dat ipv4 address en pleurt dat gewoon in 2 van die : : veldjes van een ipv6 address en dat ros je even door al je router configs en nrp configs heen en tadaa. het werkt. :P

eventuele ‘security problemen’ treden alleen op als net net als destijds bij kpn ‘opeens’ aanstaat en dus alles opeens zonder de ‘firewall’ aspecten die ipv4 nat’s nou eenmaal van nature hebben voor security cameras en printers enzo 😛 op het echte internet hangt 😛 maar op die zyxel dingen staat het geloof ik by default uit en moeten ze het zelf aanzetten dus geen probleem. (als ze dat deel van het menutje kunnen vinden zullen ze wel weten wat ze doen 😉 lol.