Ik gebruik de Guest WiFi om minder veilige apparatuur zoals TV en Internetradio uitsluitend met het internet te verbinden en zo van mijn thuisnetwerk gescheiden te houden. De apparatuur op mijn thuisnetwerk heeft een betere beveiliging die regelmatig wordt bijgewerkt. Ook voor bezoekers gebruik ik de Guest WiFi. Laptops etc. kunnen ook prima op de Guest WiFi.
Het gebruik van de Guest WiFi heeft wel als nadeel dat je niet met een mobiele telefoon en mobiele apps die apparaten kunt bedienen. Maar veiligheid heeft zijn prijs en de losse afstandsbedieningen zijn ook voldoende. Alles aan elkaar knopen is wel makkelijk maar niet bepaald veiliger.
Wat ik onhandig vind aan de huidige modems is dat om de Guest WiFi te kunnen gebruiken ook de gewone WiFi aan moet staan. Zet je de gewone WiFi uit dan gaat ook de Guest WiFi uit. Het zou veel handiger zijn als in de instellingen van het modem alle 4 afzonderlijk kunnen worden aan- en uitgezet.
Het uit- en weer aan zetten van de WiFi kan met een knopje op het modem (staat bij mij in de woonkamer).
Het zou dan ook prettig zijn als je met dat knopje de WiFi zoals je die in de modem instellingen hebt aan/uit gezet aan en uit kunt zetten.
Bij mijn oude T50 modem werkte dat ook zo (al moet daar om de Guest WiFi te kunnen gebruiken ook de gewone WiFi aan staan).
Bij mijn nieuwe T56 modem is dat niet meer zo: het knopje schakelt wel alle WiFi uit maar alleen de gewone WiFi weer in; om dan de Guest WiFi weer in te schakelen moet je eerst inloggen op het modem. Dat laatste is in mijn ogen gewoon een SW-bug. Het uitschakelen via het knopje is in de documentatie ook niet duidelijk beschreven.