Skip to main content
Beantwoord

Zeer hoge extra kosten na bellen Finse bank, vanuit Finland

  • 25 June 2024
  • 14 reacties
  • 251 Bekeken

Goedemorgen Odido Community,

Ik ben recent naar Finland verhuisd, en maak hier nog (minimaal) gebruik van mijn Odido abonnement. Af en toe een telefoongesprek, maar verder niet. 

Vorige week heb ik een gesprek van 16 minuten en 36 seconden gevoerd met Nordea, een Finse bank, om een afspraak te maken zodat ik een Finse rekening kan openen. Dit verliep prima, echter merkte ik bij het checken van mijn Odido App later op dat hier een bedrag van €216,77(!!) voor in rekening werd gebracht.

Zowel de website als de klantenservice van Nordea geven aan dat zij geen servicekosten in rekening brengen voor deze gesprekken:

Dit zou naar mijn inziens dus een gesprek moeten zijn onder de noemer ‘local call rates', ofwel €0.23/minuut, gezien ik naar een buitenlands nummer bel. Echter komt het bedrag van €216,77 dichter bij €0.23/seconde, of €13,50/minuut. Absoluut absurd.

De klantenservice van Odido geeft echter aan dat dit wél een servicenummer betreft, en dat zij hier dus kosten voor in rekening (moeten) brengen. Nordea en Odido spreken elkaar hierin dus tegen.

Ondertussen heb ik Odido al 4 keer gebeld, en elke keer krijg ik een ander verhaal. Vanmorgen kreeg ik een vriendelijke dame met het (op het eerste oog) eerste behulpzame antwoord, en dat was een online onderzoeksformulier invullen (Ik wil de kosten voor diensten van 3e partijen laten onderzoeken. Hoe doe ik dat? | Odido), echter lijkt dit formulier enkel voor SMS-diensten en mobiele internetdiensten; geen extra kosten via telefonie dus.

 

Ik wil jullie graag vragen of er iets is dat ik hier nog aan kan doen, gezien deze rekening méér kost dan mijn totale abonnementskosten voor 24 maanden, en deze kosten volgens Nordea dus ongeldig zijn.

Mochten jullie advies hebben, verneem ik dit heel graag.

Met vriendelijke groet,

Nick

 

14 reacties

Okido heeft momenteel problemen in Finland.. Onze zoon en ik en mijn vrouw (allen een abbo bij Odido) kunnen geen Finse nummers bellen en geen service nummers bellen. 

Ook wij hebben dit meegemaakt dat je een bank belt op een gratis/normale lokale kosten nummer en dat ineens via +358 lijkt te lopen (achteraf) en je dan hoge kosten krijgt.. ik heb deze kosten ook in rekening, 400+ euro voor twee gesprekken om een rekening te openen/

Ik ben met ze in gesprek al had ik het idee dat het ze niet echt iets interesseert 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Nick, van harte welkom op de Community! Ik hoop dat je een goed verblijf hebt in Finland. Volgens onze tarievenpagina is 358200 wel een servicenummer. Ik heb de vraag uitstaan bij mijn collega om dit te double checken. Zodra ik meer duidelijkheid heb, laat ik het je weten!

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Rob_Bee, ik heb je op e-mailadres gezocht en ik zie meerdere abonnementen staan. Stuur je mij een privébericht met de volgende gegevens:

  • 06-nummers die geen Finse- of servicenummers kunnen bellen 
  • Het 06-nummer dat de hoge rekening heeft gehad

Dan kijk ik graag met je mee!

Hoi Nick, van harte welkom op de Community! Ik hoop dat je een goed verblijf hebt in Finland. Volgens onze tarievenpagina is 358200 wel een servicenummer. Ik heb de vraag uitstaan bij mijn collega om dit te double checken. Zodra ik meer duidelijkheid heb, laat ik het je weten!

Hoi Marciano, dank voor je antwoord en het navragen. Ik begrijp uit jullie tarievenpagina nu dat het als servicenummer wordt aangegeven, echter spreekt de bank dit zelf dus tegen. Vreemd.

Ik ben het gesprek enkel aangegaan nadat ik de website van de bank had geraadpleegd voor eventuele kosten. Ik mag er redelijkerwijs toch vanuit gaan dat ik de informatie van de website van de bank hierin kan vertrouwen, zonder dat ik hiernaast óók nog de website van Odido moet raadplegen..
Als ik bekend was geweest met de additionele kosten die dit gesprek (blijkbaar) alsnog met zich mee heeft gebracht, had ik dit gesprek uiteraard nooit gevoerd.

Ik hoop dat je collega('s) inderdaad wat duidelijkheid zouden kunnen brengen hierin.

Reputatie 7
Badge +9

Hi Nick, geen dank en ik snap je volkomen hoor! Het spreekt elkaar inderdaad tegen, dus ik hoop dat ik snel een reactie met volledige duidelijkheid ontvang. Normaal gesproken reageert mijn collega erg snel, dus ik hoop morgen al reactie te hebben. Zo niet, dan zal het na het weekend worden. Weet dat we er in ieder geval mee bezig zijn. Ik spreek je snel!

Ik heb bij Nordea gekeken en indien je via 0200 70000 belt (dus lokaal) dan gelden er lokale tarieven

https://www.nordea.fi/en/personal/get-help/how-to-call-nordea.html

 

Helaas is dat voor ons niet mogelijk en worden sommige nummers direct naar +358 omgeleid. Dan kom je dus op het hogere tarief.

Ik kan (en met mij drie andere nummers, waarvan er eentje nu 400,- kosten heeft) geen Finse nummer bellen, geen lokale nummers.. dat is nu al ruim 1,5 maand zo en Odido doet er niks aan,

 

Ik ben elke keer van dat ik wordt omgeleid en dus kosten maak.. ik heb pas een ticket laten aanmaken maar ook daar hoor ik niks van. 71582969.

ik kan weinig doen aan extra kosten als ik wordt omgeleid zonder dat het gemeld wordt

Reputatie 4

is een Finse sim dan niet de oplossing om die kosten in de toekomst te voorkomen?

is een Finse sim dan niet de oplossing om die kosten in de toekomst te voorkomen?

Dat lost het probleem op natuurlijk maar koop jij in elk land waar je op vakantie gaat een sim van dat land? Ik niet, ik bel via een lokaal netwerk tegen normale kosten.

1 van ons drieën is hier wat langer en liep tegen de kosten aan.. wij merken nu ook dat we niets kunnen bellen. Simpel voorbeeld. Vandaag, toilet bezoek, electronisch.. je moet een nummer bellen om binnen te kunnen.. maar dat kunnen we niet. Odido heeft een netwerk issue maar steekt kop in het zand.. indien in Frankrijk gebeurde hadden ze 100 keer meer tickets dan werkte ze wel sneller.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Rob_Bee, goed dat je een case hebt aan laten maken. Ik zie echter dat case 71582969 pas woensdag is aangemaakt, dus het kan nog even (gemiddeld 14 kalenderdagen) duren voordat mijn collega's hieraan toekomen. Zodra ze jouw case hebben behandeld nemen zij contact met je op. Ik hoop dat je snel iets hoort en laat het ons ook gerust weten!

dit speelt al een tijdje en we hadden daarvoor al contact maar ik hoopte dat het van korte duur zou zijn.

 

Odido snapt dat niet kunnen bellen ook betekent dat je geen ziekenhuis of zo kan bellen? Niets kunnen we bellen.. fijn dat het 14 dagen duurt om iets te doen maar wij, jullie klanten, zitten met de problemen.

Reputatie 7
Badge +14

@Rob_Bee ,

Ik denk dat er een discussie over kosten en het niet kunnen bellen door elkaar lopen?

Wat betreft dat laatste, als je niets kunt bellen, kun je wel gebelt worden en internet gebruiken? Anders ben je misschien geblokkeerd wegens een openstaande rekening? Als je wel gebelt kunt worden, selecteer dan eens handmatig een ander lokaal netwerk en probeer het dan nog eens. Er zijn vele netwerken die je in Finland kan gebruiken.

 

Hi Nick, geen dank en ik snap je volkomen hoor! Het spreekt elkaar inderdaad tegen, dus ik hoop dat ik snel een reactie met volledige duidelijkheid ontvang. Normaal gesproken reageert mijn collega erg snel, dus ik hoop morgen al reactie te hebben. Zo niet, dan zal het na het weekend worden. Weet dat we er in ieder geval mee bezig zijn. Ik spreek je snel!

Hoi Marciano,
Ik zie dat er intussen een aantal andere reacties in het topic zijn- heb jij toevallig al iets vernomen van je collega? Ik verneem het graag :) 

Het probleem is duidelijk, Nick kan hier weinig aan doen. Bij aankomst in Finland koest je telefoon het sterkste netwerk.. dit is altijd Telia.

Telia heeft een probleem dat je geen finse nummers kunt bellen en soms naar +358 wordt omgeleid.

Indien je handmatig bijvoorbeeld DNA kiest is het probleem er niet en kan je alles bellen.

Nick en wij konden dit niet weten en dus is het niet meer dan normaal dat Odido de rekening kwijtscheld en in het “welkom in Finland” bericht een stukje plaatst met de waarschuwing.

zo helpen we elkaar.. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi Nick, ik heb inmiddels en incident doorgezet zodat mijn collega's kunnen controleren of de kosten kloppen. Er is geen verwerkingstijd bekend, maar zodra er een update is zal ik er van op de hoogte worden gesteld. De kans is ook aanwezig dat zij direct contact met je opnemen. Voor nu is het nog even afwachten. Jouw casenummer is INC0617312.

Reageer