Skip to main content
Beantwoord

Spookbelletjes naar het buitenland

Ik kaart dit aan namens mijn vader.

De nieuwste factuur die hij kreeg was ineens veel hoger dan de vorige. We dachten eerst dat het kwam omdat hij pas zijn abonnement vernieuwd heeft. Maar bij het bekijken van de specificatie kwamen we er vandaag achter dat hij €27,89 moet betalen voor het bellen naar het buitenland. Belletjes die hij 100% zeker niet gepleegd heeft. De gesprekkenlijst op zijn telefoon geeft ook niet aan dat hij deze gesprekken gevoerd heeft. Alleen een aantal binnenlandse gesprekken voor zijn werk. Hij belt nooit naar of vanuit het buitenland.

Het gaat hier steeds om twee nummers: 00337000037321266 en 00337000011787925. Deze zou hij volgens de specificatie steeds om iets na 5 uur 's ochtends gebeld hebben, steeds voor maar een paar seconden. Op één gesprek na, dat precies 120 minuten duurde. Het totaal staat dus op 121 minuten en 17 seconden in de periode 27 Januari tot 25 Februari.

Ik vermoed dat iemand op de een of andere manier misbruik maakt van zijn telefoonnummer. Ik heb bellen naar het buitenland voor nu uitgeschakeld in de hoop dat dit verder misbruik voorkomt.

Is er verder iets wat ik kan doen om dit te stoppen?

Beste antwoord door eric

Ja, die hek oplossingen ken ik. Dan zit er een simkaart van een buitenlandse provider in die kan roamen op alle Nederlandse netwerken zodat het hek bijna altijd dekking heeft.

Maar, dit is een bijzondere verbinding die werkelijk via Frankrijk loopt. Je vader belt een frans nummer, het franse netwerk belt dan weer naar de sim in het buitenland.  Als het hek niet goed reageert of er iets niet goed gaat in de communicatie van de sim naar Frankrijk wordt het gesprek door de franse provider beantwoord naar de beller en start de facturatie.  Als "het hek" daarna weer het "gesprek" ophangt dan is er een aantal seconden een verbinding geweest. Als daar dus een storing is ontstaan en het hek niet goed heeft opgehangen blijft "het gesprek" open staan en zal er automatisch altijd na 120 minuten een gesprek van de telefoon van je vader door Odido worden verbroken. Dat is een extra beveiliging. Je vader heeft dat niet opgemerkt omdat niemand een echt gesprek aan het voeren was natuurlijk. 

Bekijk origineel

4 reacties

Marciano van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi T, allereerst fijn om te lezen dat je dit voor je vader wil oplossen! Ik help jullie hier graag bij. Wat apart dat er belletjes geregistreerd worden naar het buitenland waar hij niets van weet. Ik heb beide nummers opgezocht, maar kan hier verder helemaal niets over vinden. Ik ben dus heel benieuwd naar de factuur en de specificatie. Zet je de volgende gegevens van je vader in je profiel: volledige naam, 06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en de laatste 4 cijfers van je IBAN. Dan kijk ik graag mee.

Goed dat je de blokkade voor bellen naar het buitenland in ieder geval hebt ingeschakeld. Houd de komende tijd ook het verbruik en de extra kosten in Mijn Odido in de gaten, dan kunnen we snel bijspringen! 😄

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 3 maart 2025

We hebben nog eens goed naar de vreemde nummers en de tijden gekeken en het lijkt erop dat het de nummers zijn die hij moet bellen om een automatisch hek open te krijgen. Wat nu dus niet meer werkt omdat ik het bellen naar buitenlandse nummers uitgezet had. Waarom dit sinds deze maand plotseling geregistreerd wordt als een buitenlands nummer weten we niet, maar het zal iets te maken hebben met het bedrijf dat dit regelt. Hij gaat dit navragen bij zijn collega's om te zien of zij hetzelfde probleem hebben. In ieder geval lijkt het erop dat zijn nummer niet gespooft of iets dergelijks is.

(De gegevens waar je om vraagt zet ik liever niet in mijn eigen profiel maar in die van hem, om verwarring te voorkomen. Als we het aanmaken tenminste voor elkaar krijgen. Maar omdat we nu weten waar het vandaan komt is dat misschien niet meer nodig.)

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8750 reacties
  • Antwoord
  • 3 maart 2025

Ja, die hek oplossingen ken ik. Dan zit er een simkaart van een buitenlandse provider in die kan roamen op alle Nederlandse netwerken zodat het hek bijna altijd dekking heeft.

Maar, dit is een bijzondere verbinding die werkelijk via Frankrijk loopt. Je vader belt een frans nummer, het franse netwerk belt dan weer naar de sim in het buitenland.  Als het hek niet goed reageert of er iets niet goed gaat in de communicatie van de sim naar Frankrijk wordt het gesprek door de franse provider beantwoord naar de beller en start de facturatie.  Als "het hek" daarna weer het "gesprek" ophangt dan is er een aantal seconden een verbinding geweest. Als daar dus een storing is ontstaan en het hek niet goed heeft opgehangen blijft "het gesprek" open staan en zal er automatisch altijd na 120 minuten een gesprek van de telefoon van je vader door Odido worden verbroken. Dat is een extra beveiliging. Je vader heeft dat niet opgemerkt omdat niemand een echt gesprek aan het voeren was natuurlijk. 

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 388 reacties
  • 3 maart 2025

wel bijzonder dat je naar frankrijk moet bellen om je hek een paar meter verder open te krijgen…. Ik kan me voorstellen dat daar simpeler oplossingen voor zijn. Ik zou bv een kabeltje naast de oprit ingraven, is sowieso betrouwbaarder dan frankrijk via mobiel. En dat zou voorkomen dat mijn vrouw op elk verjaardagsfeestje het frankrijk-hek verhaal lachend zou vertellen 😉

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen